Kun myös yritysten välinen kaupankäynti siirtyy yhä enemmän digitaaliseen maailmaan, verkkokaupan on pystyttävä vastaamaan yritysasiakkaiden erityistarpeisiin. MyCashflow tarjoaa B2B-kauppaan edistykselliset työkalut, kuten kohdennetut kauppaversiot, tehokkaan tilausten ja myyntien hallinnan sekä asiakaskohtaiset hinnat, jotka mahdollistavat räätälöidyn ja sujuvan asioinnin yritysasiakkaille.
B2B-verkkokaupan ala on nopeassa kasvussa, mikä näkyy muun muassa B2B-maksutapojen voimakkaassa kasvussa. Myös verkkokaupan kokonaismyyntiä tutkittaessa B2B-verkkokauppa peittoaa selvästi kuluttajakaupan: nykyään noin kaksi kolmasosaa kotimaan verkkomaksuliikenteestä tapahtuu yritysten välillä ja loput yritysten ja kuluttajien välillä.
B2B-verkkokaupan arvioidaan jatkavan kasvuaan myös tulevaisuudessa, sillä esimerkiksi Postin Verkkokauppatutkimuksen 2023 mukaan jopa puolet kyselyyn osallistuneista yritysasiakkaista arvioi ostavansa jatkossa entistä enemmän B2B-verkkokaupoista.
B2B-kaupan kasvun takana vaikuttavat etenkin sähköisen kaupankäynnin kasvava suosio, verkkokaupan helppokäyttöisyys ja ostamisen vaivattomuus. Yritysten välisessä kaupassa verkko-ostaminen on syrjäyttänyt yhä enemmän perinteisiä kanavia, kuten henkilökohtaisia tapaamisia ja puhelintilauksia.
Koska verkkokauppa-alustat on suunniteltu ensisijaisesti kuluttajamyyntiä ajatellen, on tärkeää varmistaa, että alustalta löytyy tarvittavat ominaisuudet myös yritysmyyntiä varten.
Verkkokauppa-alustan tarjoamat B2B-myynnin ominaisuudet ovat itse asiassa niin tärkeitä, että Paytrailin Verkkokauppa-alustat 2023 -raportin mukaan peräti 24 % verkkokauppa-alustan vaihtoa harkitsevista kauppiaista ilmaisi puutteellisten B2B-kaupan ominaisuuksien olevan syynä mahdollisiin vaihtoaikeisiin.
Tässä artikkelissa keskitymme siihen, mitä asioita B2B-verkkokaupassa tulee erityisesti huomioida ja miten voit hyödyntää MyCashflow’n ominaisuuksia menestyvän verkkokaupan rakentamiseksi.
B2B-verkkokaupan (engl. business to business) ja kuluttajaverkkokaupan (business to customer) erot tulevat selkeästi esiin esimerkiksi seuraavasti:
Nämä kaikki B2B-kaupalle ominaiset tekijät voidaan huomioida MyCashflow’ssa luotaessa nimenomaan yritysasiakkaille suunnattua verkkokauppaa.
Vastatakseen B2B-kaupan erityistarpeisiin MyCashflow tarjoaa työkalut ja ominaisuudet, jotka mahdollistavat menestyvän verkkokaupan rakentamisen yritysasiakkaille.
Verkkokaupan perustaminen MyCashflow'n avulla tarjoaa yrityksille mahdollisuuden räätälöidä ostokokemusta, optimoida kauppaa ja vastata tehokkaasti asiakasryhmien erityistarpeisiin. Monipuolisten ominaisuuksien ja helpon hallinnan ansiosta MyCashflow on erinomainen valinta B2B-verkkokaupalle.
MyCashflow tarjoaa mahdollisuuden luoda eri markkinoille ja asiakasryhmille suunnattuja kauppaversioita, joista jokainen voidaan räätälöidä esimerkiksi maksu- ja toimitustapojen, kielivalinnan, ulkoasun ja verkkotunnuksen mukaan. Nämä ominaisuudet mahdollistavat kauppaversion optimoinnin tarkasti halutun kohderyhmän – esimerkiksi juuri yritysasiakkaiden – tarpeisiin.
Uuden kauppaversion luominen verkkokauppaasi on suositeltavaa erityisesti silloin, kun haluat tarjota jälleenmyyjille ainutlaatuisia tuotteita, jotka eivät ole kuluttaja-asiakkaiden saatavilla. B2B-kauppaversio mahdollistaa tuotteiden rajoitetun näkyvyyden ainoastaan sisäänkirjautuneille jälleenmyyjille, oman ulkoasun luomisen B2B-kaupalle ja verottomien hintojen esittämisen B2B-asiakkaille.
Kauppaversioiden avulla voit myös halutessasi päättää, ketkä pääsevät B2B-verkkokauppaasi rajoittamalla pääsyn vain rekisteröityneille käyttäjille.
Kauppaversioiden hallinta onnistuu MyCashflow’ssa keskitetysti helppokäyttöisen ja intuitiivisen hallintapaneelin avulla. Eri kauppaversiot voivat jakaa samaa tuotedataa ja tuotteiden näkyvyys voidaan määritellä versiokohtaisesti.
Näiden ominaisuuksien ansiosta sinun ei välttämättä tarvitse luoda B2B-verkkokauppaa varten uutta MyCashflow-tiliä, vaan voit useimmiten myydä samasta verkkokaupasta tuotteita kuluttajille ja yrityksille. Keskitetty hallinta auttaa myös pitämään varastotiedot ajan tasalla.
B2B-verkkokaupassa tuotevalikoima voidaan tarvittaessa mukauttaa osittain tai kokonaan yritysasiakkaiden tarpeiden mukaan. MyCashflow’ssa voit esimerkiksi helposti rajata tiettyjä tuotteita tai tuoteryhmiä ainoastaan jälleenmyyjien saataville, mikä antaa joustavuutta valikoiman suhteen.
B2B-kaupankäynnin maksuvaiheessa pätevät samat lainalaisuudet kuin kuluttajakaupassa: mitä nopeampaa ja helpompaa maksaminen on ilman liiallisia välivaiheita, sitä enemmän luvassa on myyntiä. Siksi B2B-verkkokaupassa tulee varmistaa, että maksaminen on mahdollisimman suoraviivaista yritysasiakkaille.
Jotta B2B-kaupankäynti sujuisi tehokkaasti, verkkokaupoissa jälleenmyyjille voidaan tarjota myös sellaisia maksu- ja toimitusvaihtoehtoja, jotka eivät ole kuluttaja-asiakkaiden saatavilla. MyCashflow-verkkokaupassa voidaan määrittää maksu- ja toimitustavat näkymään vain jälleenmyyjien erikoisversiossa tai rajata ne tietylle asiakasryhmälle kirjautumisen taakse.
MyCashflow-verkkokauppaan voi yhdistää maksupalvelut, kuten Paytrailin, saumattomasti valmiiden laajennusten kautta. Esimerkiksi Paytrail-laajennuksen avulla lisäät Paytrailin kattavan maksutapavalikoiman verkkokauppaasi sekä käsittelet tilaukset ja hallinnoit maksuliikennettä vaivattomasti. Monipuolinen maksutapavalikoima helpottaa asiakkaan ostopäätöksen tekemistä ja parantaa siten verkkokaupan konversiota.
Mikäli kauppias haluaa soveltaa eri hinnoittelua kuluttaja-asiakkaille ja jälleenmyyjille, MyCashflow tarjoaa mahdollisuuden luoda jälleenmyyjille tarkoitetun, erillisen hinnaston.
B2B-verkkokaupassa on tavanomaista näyttää verottomat hinnat, koska yritysasiakkaat voivat vähentää arvonlisäveron kokonaisuudessaan. MyCashflow mahdollistaa erillisen hinnaston käyttämisen B2B-kauppaversiossa, minkä ansiosta hinnat voidaan näyttää verottomina yritysasiakkaille.
Yhtenä hyvänä puolena MyCashflow-verkkokauppa voidaan helposti integroida suosituimpiin taloushallinnon ja toiminnanohjauksen järjestelmiin, mikä helpottaa ja tehostaa monia B2B-kaupan eri osa-alueita.
Verkkokaupan integrointi esimerkiksi yrityksen ERP-järjestelmään auttaa hallinnoimaan eri toimintoja, kuten tilausten käsittelyä ja laskutusta. Samalla se parantaa tehokkuutta, vähentää virheiden mahdollisuutta ja nopeuttaa prosesseja esimerkiksi automatisoimalla ydintoimintoja.
Kotimainen MyCashflow on erityisesti kasvavan verkkokaupan tarpeisiin suunniteltu verkkokauppa-alusta, joka skaalautuu kaikkiin verkkoliiketoiminnan tarpeisiin ja tarjoaa kattavat toiminnot B2B-kaupankäyntiä varten.
Palveluun sisältyvät valmiit integraatiot markkinoiden suosituimpiin logistiikka- ja maksupalveluihin, sekä laajat rajapinnat verkkokaupan muokkaamiseen. Verkkokaupan kasvun tukemiseksi palvelusta löydät myös kattavat lisäpalvelut verkkokaupan kehittämiseen ja ulkoasun suunnitteluun – kaikki yhdestä ja samasta paikasta.
MyCashflow-palvelupaketeista suosittelemme B2B-kaupankäyntiä varten esimerkiksi Advanced-pakettia, joka sisältää laajan tuotevalikoiman, viisi erilaista kauppaversiota, tilausten massakäsittelyn ja API-rajapinnan – tehden siitä ihanteellisen vaihtoehdon B2B-kaupankäyntiin.
Tutustu MyCashflow-verkkokauppapalveluun ja perusta B2B-verkkokauppa osoitteessa mycashflow.fi. Myyntimme auttaa mielellään kartoittamaan liiketoimintamme tarpeet ja tarjoaa tukea sopivan MyCashflow-palvelupaketin valinnassa. Lue lisää »
Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.