Siirrä verkkokauppasi helposti MyCashflow'lle!
Lue lisää
Icon Rounded Arrow White - BRIX Templates
Kaikki artikkelit
Markkinointi
Julkaistu
28.3.2025
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Miten verkkokauppa menestyy myös silloin, kun kuluttajat säästävät?

Kun kuluttajat säästävät, ostokäyttäytyminen muuttuu – mutta tarve ostamiselle ei katoa. Verkkokauppiaalle tämä on tilaisuus erottua tarjoamalla asiakkaille edullisempia vaihtoehtoja, houkuttelevia kampanjoita ja joustavia maksutapoja. Tässä artikkelissa käymme läpi kahdeksan kulutustrendiä ja verkkokauppiaan keinot vastata niihin – tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti.

Kuluttajakäyttäytyminen on elänyt viime vuodet muutoksessa  taloudellisen epävarmuuden ja heikentyneen ostovoiman myötä. Monet eurooppalaiset kotitaloudet ovat viime vuosina kamppailleet nousevien elinkustannusten ja korkojen kanssa, mikä on heikentänyt ostovoimaa ja sitä kautta kulutusta.

Oliver Wymanin Retail and Consumer Journalissa julkaistun tutkimuksen mukaan jopa 75 % kuluttajista Länsi-Euroopassa (mm. Saksassa, Ranskassa ja Isossa-Britanniassa) on ollut koronan jälkeisessä taloustilanteessa huolissaan kyvystään selviytyä välttämättömistä menoista, mikä on johtanut kulutuskäyttäytymisen merkittävään muutokseen.

Verkkokauppiaille tämä muutos ei ole pelkästään uhka, vaan myös mahdollisuus erottua. Kun ymmärrät, miten asiakkaat toimivat säästöaikana ja miten voit helpottaa heidän valintojaan, voit kasvattaa myyntiäsi myös tilanteessa, jossa moni muu jarruttaa. 

Edullisemmat vaihtoehdot kiinnostavat – valikoiman merkitys korostuu

Oliver Wymanin tutkimukseen vastanneista eurooppalaisista kuluttajista yli puolet kertoi valitsevansa taloustilanteesta johtuen säännöllisesti  edullisempia tuotteita – Iso-Britanniassa osuus nousee jopa kahteen kolmasosaan. Tämä korostaa verkkokaupan tuotevalikoiman roolia: tuotevalikoiman pitää tarjota valinnanvaraa eri hintakategorioissa.

Näistä syistä johtuen verkkokaupan tuotevalikoimassa on hyvä olla mukana myös edullisempia vaihtoehtoja – esimerkiksi brändittömät vaihtoehdot ja laadukkaat, omalla tuotemerkillä myytävät private label -tuotteet vastaavat hyvin hintatietoisten asiakkaiden tarpeisiin.

MyCashflow-verkkokaupassa voit rakentaa tuoteryhmiä, jotka erottavat edullisemmat vaihtoehdot selkeästi brändituotteista. Ristiinmyyntien avulla voit ohjata asiakasta löytämään edullisempia vaihtoehtoja suoraan tuotesivulta. Tuotesuodattimien avulla asiakkaat voivat rajata valikoimaa esimerkiksi hinnan tai alennuksen mukaan, mikä helpottaa erityisesti budjettitietoisten ostajien päätöksentekoa.

Hintoja vertaillaan netissä – näkyvyys ratkaisee kaupan

Hintojen vertailu verkossa on nykyään arkipäivää – ja erityisesti Euroopassa kuluttajat käyttävät hakukoneita löytääkseen edullisimmat vaihtoehdot. Oliver Wymanin tutkimuksessa jopa 44 % vastaajista kertoi etsivänsä tietoisesti verkosta halvimpia tuotteita ja tekevänsä valintansa sen mukaan, mitkä tarjoukset ovat houkuttelevimpia.

Tähän tarpeeseen vastaavat tehokkaasti Google Shoppingin kaltaiset mainoskanavat, joissa edullinen hinta toimituskuluineen parantaa näkyvyyttä ja mainoksen sijoitusta. Shopping-mainoksissa hintakilpailu näkyy selvästi: houkuttelevimmin hinnoitellut tuotteet saavat usein parhaat mainospaikat, sillä Google suosii mainoksia, joiden se arvioi palvelevan asiakasta parhaiten – ja hinta on yksi tärkeimmistä tekijöistä.

Mainosta paikallisesti Googlessa

MyCashflow’n Tuotemainokset-laajennuksen avulla voit hyödyntää tätä ilmiötä tehokkaasti. Laajennus siirtää verkkokauppasi tuotesyötteen automaattisesti Googleen, jolloin voit mainostaa tuotteitasi helposti Google Shopping -hakutuloksissa ja saavuttaa ostoaikeissa olevat asiakkaat juuri oikealla hetkellä.

Myös hintavertailupalvelut, kuten Vertaa.fi ja Hintaseuranta.fi, ovat monelle kuluttajalle entistä tärkeämpiä kanavia tuotteiden etsintään ja ne keräävätkin kuukausittain satojatuhansia kävijöitä. Näillä sivustoilla asiakkaat vertailevat hintoja ja tekevät ostopäätöksiä nopeasti, joten mukana oleminen voi tuoda merkittävästi ostovalmiita asiakkaita verkkokauppaasi.

MyCashflow’n Tuotesyötteillä saat tuotteesi näkymään automaattisesti Suomen suosituimmissa hintavertailupalveluissa, Hintaseuranta.fi- ja Vertaa.fi-sivustoilla, mikä varmistaa, että tuotteesi ovat mukana sivustolla potentiaalisten asiakkaiden selatessa heitä kiinnostavia vaihtoehtoja.  Tutustu Tuotesyötteisiin!

Mieluummin vähemmän, mutta tarpeellista – laatu, huolto ja kierrätys houkuttelevat

Moni kuluttaja ostaa nyt vähemmän ja harkitummin. Pienempi kulutus ei kuitenkaan tarkoita ostamisen lopettamista, vaan siirtymää harkitumpiin ja kestävämpiin vaihtoehtoihin. Euroopan markkinoilla kiertotalous, huollettavuus ja tuotteen pitkäikäisyys kiinnostavat kuluttajia entistä enemmän. Tämä luo tilaa laadukkaammille tuotteille, käytettyjen tuotteiden myynnille ja huoltopalveluille.

Kestävät ja laadukkaat tuotteet muodostavat perustan vastuulliselle ja samalla kiinnostavalle tuotevalikoimalle – voit täydentää tarjontaa esimerkiksi varaosilla ja käytettyjen tuotteiden osastolla, jotka pidentävät tuotteiden elinkaarta ja vastaavat hintatietoisten sekä vastuullisten kuluttajien odotuksiin. Näin palvelet asiakkaitasi entistä paremmin ja rakennat samalla brändiä, joka kestää aikaa ja resonoi ekologisten arvojen kanssa.

Alennuskoodit houkuttelevat ostamaan – patoutunut kysyntä odottaa oikeaa hetkeä

Moni kuluttaja haluaa tehdä ostoksia, mutta odottaa siihen sopivaa hetkeä. Retail and Consumer Journalin mukaan 41  % eurooppalaisista käyttää kuponkeja ja alennuskoodeja aiempaa aktiivisemmin. Taustalla on patoutunut ostohalu: ostotarpeita on, mutta ostopäätös tehdään vasta, kun eteen tulee riittävän houkutteleva etu.

MyCashflow-verkkokaupassa voit luoda kampanjoita, joihin liitetään alennuskoodi – esimerkiksi KEVÄT2025 – jonka syöttämällä asiakas saa määrittelemäsi alennuksen ostoskorissa tai kassalla. Voit tarjota kiinteän tai prosentuaalisen alennuksen koko tilauksen loppusummasta tai määrittää kampanjaan kuuluville tuotteille omat alennushintansa.

Kampanjakoodi käytössä MyCashflow'n verkkokaupassa

Lisäksi MyCashflow’n alennuskupongeilla voit luoda yksittäisiä tai kertakäyttöisiä alennuskoodeja, joille voi asettaa tarkat käyttöehdot – kuten voimassaoloajan, minimitilausmäärän tai tuotekohtaiset rajaukset.

Kampanjakoodeja kannattaa myös hyödyntää monipuolisesti verkkokaupan markkinoinnissa – esimerkiksi kannustimena uutiskirjeen tilaukseen tai osana somekampanjaa. Hyvin ajoitettu alennus saa asiakkaan tarttumaan tarjoukseen ja tekee ostamisesta entistä houkuttelevampaa.

Asiakkaat odottavat kampanjoita – tee ne näkyviksi

Kuluttajien hintatietoisuus näkyy myös siinä, että yhä useampi ostaa tuotteita vain alennuksesta. Kampanjat vaikuttavat erityisesti tuotteissa, jotka eivät ole ensisijaisia tarpeita – hyvä hinta saa asiakkaan toimimaan, ja alennusmyynnit ja kampanjat ovatkin keskeinen tapa säästää.

Kun kuluttajat etsivät säästöä, selkeä ja hyvin ajoitettu kampanja voi ratkaista ostopäätöksen. MyCashflow’n kampanjoiden avulla voit tarjota alennuksia valituille tuotteille tai tuoteryhmille ja määrittää kampanjan voimassaolon juuri haluamallesi ajanjaksolle – esimerkiksi sesonkien, kampanjaviikkojen tai varaston tyhjennyksen yhteyteen. Kampanjan loppumetreillä voit vauhdittaa myyntiä tarjoamalla vielä lisäalennuksen jo alennetuista tuotteista – tämä on tehokas keino herätellä viimeisetkin ostajat liikkeelle.

Jotta kampanjat eivät jää huomaamatta, niitä kannattaa mainostaa aktiivisesti verkkokaupan etusivulla, kampanjasivuilla, uutiskirjeissä ja somekanavissa. Näkyvästi viestityt tarjoukset madaltavat ostokynnystä, aktivoivat hintatietoisia asiakkaita ja auttavat erottautumaan kilpailijoista myös taloudellisesti epävarmoina aikoina.

Hankintojen lykkääminen ei poista kiinnostusta – rakenna brändiä ennakkoon

Suuria hankintoja lykätään nyt yhä useammin – Eurooppalaisista kuluttajista jopa 60  % kertoo Oliver Wymanin tutkimuksessa siirtävänsä suuria hankintoja, kuten huonekaluja, elektroniikkaa tai kodinkoneita​.  Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö ostopäätöstä valmisteltaisi aktiivisesti. Monet tutkivat tuotteita, vertailevat vaihtoehtoja ja seuraavat brändejä pitkiäkin aikoja ennen päätöstä.

Ostoprosessin alkuvaiheessa kannattaa olla läsnä: vahvista verkkokauppasi brändiä luotettavana toimijana, tarjoa tietoa ja tee ostamisen suunnittelusta helppoa. Sisältömarkkinointi – kuten asiantuntevat tuotetekstit, vertailut ja oppaat – rakentavat luottamusta ja tukevat harkintaa. Rakentamalla näkyvyyttä hakukoneissa, sosiaalisessa mediassa ja sähköpostimarkkinoinnissa pysyt mukana harkintavaiheessa – ja olet vahvoilla, kun asiakas on valmis ostamaan.

Määräalennukset kiinnostavat – enemmän ostamalla saa edullisemmin

Suurempien erien ostaminen kerralla on tutkimuksen mukaan yleistynyt erityisesti Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa, mutta myös Euroopassa tämä malli kasvattaa suosiotaan – erityisesti arjen käyttötuotteissa, kuten hygieniassa ja elintarvikkeissa. 

MyCashflow’ssa voit tehdä useamman tuotteen ostamisesta asiakkaalle houkuttelevaa ja kannattavaa. Määräalennusten avulla asiakas saa useita kappaleita samaa tuotetta edullisempaan hintaan, ja tuotepaketeilla voit tarjota valmiita kokonaisuuksia, kuten säästöpakkauksia tai toisiaan täydentäviä tuotteita. Näin asiakas saa enemmän vastinetta rahoilleen – ja ostaminen tuntuu sekä helpolta että fiksulta.

Tuotepaketit käytössä MyCashflow'n verkkokaupassa

Lisäksi Osta x, maksa y -kampanjatyyppi tarjoaa tehokkaan keinon lisämyyntiin – esimerkiksi kampanja, jossa asiakas saa kaksi tuotetta ostamalla kolmannen kaupan päälle, kannustaa suurempiin ostoksiin ja tarjoaa konkreettista säästöä. 

Tarjoa maksuaikaa – helpota ostopäätöstä

Ostosten maksaminen myöhemmin, useassa erässä tai laskulla on noussut tärkeäksi keinoksi, joilla kuluttajat hallitsevat talouttaan. Lasku- ja osamaksuratkaisut ovat erityisen tärkeitä heikentyneen ostovoiman aikana ja Euroopan markkinoilla näitä maksutapoja käytetään yhä enemmän – etenkin suurissa tai harkituissa ostoksissa. 

Verkkokaupassa kannattaa siis tarjota maksutapoja, jotka mahdollistavat tuotteen maksamisen osamaksulla tai laskulla riittävän pitkällä maksuajalla. Ne antavat kuluttajalle mahdollisuuden tehdä tarpeellisia hankintoja ilman välitöntä maksuvelvoitetta. Kun asiakkaalla on mahdollisuus maksaa omaan tahtiinsa, ostaminen tuntuu turvallisemmalta ja harkittu hankinta muuttuu helpommin toteutuneeksi kaupaksi.

MyCashflow-verkkokaupassa voit tarjota kattavan valikoiman maksupalveluita, jotka mahdollistavat joustavan maksamisen. Esimerkiksi Klarna, Paytrail ja Nordea Finance Erämaksu tarjoavat lasku- ja osamaksuvaihtoehtoja suoraan verkkokaupan kassalla – ja maksupalvelut on helppo ottaa käyttöön valmiilla laajennuksilla.

Yhteenvetona: sopeutuva verkkokauppa erottuu edukseen myös haastavampina aikoina

Kuluttajien ostovoiman heikkeneminen ei tarkoita ostohalun katoamista kokonaan – se vain suuntautuu eri tavoin. Potentiaaliset asiakkaat etsivät edullisempia vaihtoehtoja, vertailevat hintoja enemmän ja tekevät päätöksiä harkitummin ajan kuluessa. 

Verkkokaupat, jotka tarjoavat laadukkaita ja kestäviä tuotteita, joustavia maksutapoja, edullisia vaihtoehtoja sekä houkuttelevia kampanjoita ja tarjouksia, voivat pitää myyntinsä vireänä myös haastavina aikoina.

Kun ymmärrät asiakasta ja käytät käytettävissäsi olevia työkaluja fiksusti, voit tehdä enemmän kauppaa – silloinkin kun kuluttaja haluaa säästää.

Tutustu MyCashflow’n ominaisuuksiin ja hyödynnä valmiit työkalut, joilla vastaat muuttuvaan kysyntään tehokkaasti.

Aloita jo tänään –kokeile 30 päivää maksutta!

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas

Uusimmat artikkelit

Aloita menestystarinasi verkossa – nyt ensimmäinen kuukausi 0 €!