Siirrä verkkokauppasi helposti MyCashflow'lle!
Lue lisää
Icon Rounded Arrow White - BRIX Templates
Kaikki artikkelit
Markkinointi
Julkaistu
5.3.2025
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Näin saat lisää tuotearvosteluita verkkokaupassasi – 5 tehokasta vinkkiä

Tuotearvostelut helpottavat asiakkaidesi ostopäätösten tekoa ja edistävät verkkokaupan tuotteiden myyntiä. Silti moni asiakas jättää arvostelun antamatta, ellei siihen kannusteta aktiivisesti. Tässä artikkelissa käymme läpi viisi käytännön keinoa, joilla voit lisätä arvostelujen määrää ja tehdä palautteen jättämisestä houkuttelevampaa.

Tuotearvostelut ovat yksi verkkokaupan tärkeimmistä konversiota parantavista tekijöistä, sillä ne tarjoavat muille verkkokauppasi vierailijoille arvokasta tietoa tuotteistasi, auttavat heitä vertailemaan tuotteita ja tekemään muiden asiakkaiden kokemuksiin perustuvia ostopäätöksiä. Lisäksi arvostelut parantavat hakukonenäkyvyyttä, sillä käyttäjien tuottama sisältö luo jatkuvasti uutta ja relevanttia dataa hakukoneille.

Moni verkkokauppias kuitenkin huomaa, että vaikka arvostelut ovat käytössä ja pyyntöjä lähetetään, asiakkaat eivät jätä niitä odotetulla tavalla. Tähän on useita mahdollisia syitä: asiakkaat eivät huomaa arvostelumahdollisuutta, eivät koe sen olevan vaivan arvoista tai yksinkertaisesti unohtavat jättää palautetta. 

Onneksi voit vaikuttaa tähän monin tavoin. Tässä artikkelissa esittelemme viisi toimivaa vinkkiä, joiden avulla voit aktivoida asiakkaitasi antamaan enemmän tuotearvosteluja.

1. Tee arvostelujen jättämisestä mahdollisimman helppoa

Mitä helpompaa tuotearvostelun jättäminen on, sitä todennäköisemmin asiakkaat jakavat myös kokemuksiaan tuotteista. Jos taas arvostelun antaminen vaatii liikaa vaiheita tai on hankalasti löydettävissä, moni asiakas jättää sen tekemättä. Siksi arvosteluprosessin tulisi olla mahdollisimman sujuva ja intuitiivinen.

  • Lähetä automaattiset arvostelupyynnöt sähköpostitse: Pyydä jättämään tuotearvostelu aina sähköpostitse, sillä sopivalla hetkellä saatu arvostelupyyntö helpottaa palautteen antamista ja lisää arvostelujen määrää. MyCashflow’n Tuotearvostelut-laajennus lähettää asiakkaillesi automaattisen sähköpostiviestin, jossa heitä pyydetään arvostelemaan tilaamansa tuotteet.
  • Anna mahdollisuus jättää arvostelu ilman asiakastiliä: Jos asiakkaalla ei ole asiakastiliä verkkokaupassasi, varmista, että hän voi antaa arvostelun myös ilman kirjautumista. Tämä madaltaa osallistumiskynnystä ja kannustaa useampia asiakkaita antamaan palautetta. MyCashflow’n Tuotearvostelut-laajennus tukee myös anonyymien arvostelujen jättämistä, mikäli asiakas ei ole rekisteröitynyt verkkokauppaan.
  • Varmista, että arvostelun jättäminen onnistuu nopeasti: Pyydä vain oleelliset tiedot, kuten tähtiarvio ja lyhyt kommentti tuotteesta. Liian monimutkainen tai pitkä lomake voi estää asiakkaita antamasta palautetta.

Kun arvostelujen jättämisestä tehdään mahdollisimman sujuvaa, yhä useampi asiakas kokee niiden antamisen vaivan arvoiseksi.

2. Lähetä arvostelupyyntö sopivalla hetkellä – hyödynnä automaatioita

Useimmat asiakkaat eivät palaa verkkokauppaan erikseen jättämään arvostelua, ellei heitä kannusteta siihen. Siksi on tärkeää lähettää arvostelupyyntö juuri oikealla hetkellä, kun asiakas on jo ehtinyt tutustua tuotteeseen ja kokemus on kuitenkin vielä tuoreessa muistissa.

  • Lähetä arvostelupyynnöt oikeaan aikaan: Kun arvostelupyyntö lähetetään sopivan lyhyellä viiveellä toimituksen jälkeen, asiakkaan ei tarvitse itse muistaa antaa palautetta tuotteesta. MyCashflow’n Tuotearvostelut-laajennus mahdollistaa automaattisten arvostelupyyntöjen lähettämisen halutulla viiveellä, jotta asiakkaat saavat ne juuri sopivalla hetkellä. Voit sisällyttää viesteihin tietoa arvostelujen hyödyistä sekä mahdollisista kannustimista.
  • Ohjaa myös positiivisia asiakaspalautteita tuotearvosteluiksi: Kaikki asiakkaat eivät jätä arvostelua suoraan verkkokaupassa, mutta jos he antavat kiitosta asiakaspalvelun tai somen kautta, voit rohkaista heitä jakamaan palautteensa myös tuotearvosteluina.

Kun arvosteluprosessi on suunniteltu sujuvaksi ja asiakkaalle tarjotaan selkeä syy jättää palautetta, he osallistuvat todennäköisemmin – mikä lisää verkkokaupan arvostelujen määrää ja luotettavuutta.

3. Tarjoa kannustimia ja kerro tuotearvostelujen tärkeydestä

Kaikki asiakkaat eivät välttämättä ymmärrä, kuinka arvokkaita heidän antamansa tuotearvostelut ovat sekä muille ostajille että verkkokaupalle. Kun korostat arvostelujen merkitystä ja tarjoat houkuttelevia ja konkreettisia syitä jättää palautetta, asiakkaiden osallistuminen kasvaa merkittävästi.

  • Korosta arvostelujen hyötyjä asiakkaille: Kerro, että arvostelut auttavat kehittämään verkkokaupan tuotevalikoimaa, parantavat tuotekuvauksia ja auttavat muita asiakkaita tekemään ostopäätöksiä tarjoamalla arvokasta lisäinformaatiota tuotteista. Asiakkaat kokevat usein mielekkääksi auttaa muita, kun he ymmärtävät palautteensa todellisen vaikutuksen.
  • Tarjoa alennuskoodi seuraavaan ostokseen: Yksi tehokkaimmista tavoista lisätä arvostelujen määrää on palkita palautteen antajat esimerkiksi alennuskoodilla, jonka he voivat käyttää seuraavassa ostoksessaan. Tämä paitsi kannustaa jättämään arvostelun myös kasvattaa asiakasuskollisuutta ja lisää toistuvia ostoksia.
  • Järjestä arvontoja arvostelun jättäneille: Toteuta arvontoja, jotka on suunnattu esimerkiksi kaikille tietyllä ajanjaksolla tuotearvosteluja jättäneille ja kauppaasi rekisteröityneille asiakkaille. Voit arpoa esimerkiksi lahjakortteja verkkokauppaasi, yllätyslahjoja tai tuotepalkintoja – tämä kannustaa antamaan palautetta tuotteista.

Vinkki: Voit muokata automaat­tisia tuotearvostelupyyntöjä ja arvostelulomakkeella näkyviä viestejä MyCashflow’n hallinnassa Sanakirja-sivun kautta (etsi ProductReview-hakusanalla).

  • Mainitse mahdollinen alennuskoodi arvostelupyynnössä: "Jätä tuotearvostelu ja saat kiitoksena alennuskoodin seuraavaan ostokseesi!"
  • Lisää alennuskoodi arvostelun antamisen jälkeen näkyvään kiitosviestiin – näin vain arvostelun jättäneet saavat sen.
  • Voit myös mainita mahdollisesta arvonnasta automaattiviestissä: "Jätä arvostelu ja osallistu arvontaan!"

Kun asiakkailla on selkeä syy jättää arvostelu ja he saavat konkreettista hyötyä siitä, he myös osallistuvat aktiivisemmin. Tämä ei ainoastaan lisää tuotearvostelujen määrää, vaan myös parantaa asiakaskokemusta ja vahvistaa verkkokauppasi luotettavuutta.

4. Tuo arvostelut näkyvästi esiin verkkokaupassa ja markkinoinnissa

Tuotearvostelut Google Shoppingissa

Mitä enemmän näkyvyyttä tuotearvostelut saavat, sitä enemmän asiakkaat myös jättävät niitä. Jos taas arvostelut eivät ole helposti näkyvillä, asiakkaat eivät välttämättä koe niitä tärkeiksi, eivätkä näin ollen jätä todennököisesti omia arvostelujaan.

  • Kerro arvostelumahdollisuudesta näkyvästi: Mainitse mahdollisuudesta jättää tuotearvosteluja verkkokaupan eri sisällöissä, kuten automaattisessa tilausvahvistuksessa ja uutiskirjeissä – ja mainitse samalla tuotearvostelujen antamisen eduista sekä mahdollisista kannustimista.
  • Nosta esiin positiivisia arvosteluja markkinoinnissa: Tähtiarviot ja myönteiset kommentit tuotteista herättävät huomiota, nostavat verkkokaupan brändiä ja madaltavat ostokynnystä. Voit hyödyntää tuotteista annettuja suosituksia näkyvästi verkkokaupan etusivulla, uutiskirjeissä ja sosiaalisessa mediassa – ja näin herättää kiinnostusta muissa potentiaalisissa ostajissa.
  • Tehosta Google-mainontaa tuotearvosteluilla: Suositukset ovat yksi tehokkaimmista keinoista lisätä mainonnan vaikuttavuutta, sillä aidoilla asiakaskokemuksilla on voimakas vaikutus muiden potentiaalisten ostajien ostopäätöksiin. MyCashflow’ssa voit tuoda arvostelut esiin Google Shopping -mainoksissasi ja näin parantaa niiden tehoa. Aktivoi Tuotearvostelut ja lisää arvostelut mainoksiisi Tuotemainokset-laajennuksella. Kysy lisää asiantuntijoiltamme!

5. Vastaa tuotearvosteluihin aktiivisesti – vuorovaikutus lisää sitoutumista verkkokauppaasi

Kun verkkokauppa reagoi tuotearvosteluihin aktiivisesti, se osoittaa, että asiakkaiden mielipiteillä on merkitystä ja heidän antamansa palaute on arvokasta . Tämä kannustaa myös muita ostajia osallistumaan, sitouttaa olemassa olevia asiakkaita ja vahvistaa pitkäaikaisia asiakassuhteita.

  • Kiitä positiivisista arvosteluista: Lyhytkin kiittävä kommentti tuotearvosteluun vahvistaa asiakassuhdetta ja rohkaisee jättämään arvosteluja jatkossakin.
  • Ota negatiiviset arvostelut rakentavasti vastaan: Jos asiakas antaa kriittistä palautetta, vastaa asiallisesti ja tarjoa konkreettinen ratkaisu esille nostettuihin ongelmiin. Hyvin hoidettu tilanne voi kääntää pettymyksen tyytyväisyydeksi ja vahvistaa luottamusta verkkokauppaasi.
  • Osallistu aktiivisesti keskusteluun: Kun vastaat tuotearvosteluihin, osoitat, että asiakaspalaute on tärkeää ja että olet aidosti kiinnostunut asiakkaidesi tyytyväisyydestä. Keskusteluun osallistuminen antaa mahdollisuuden ratkoa mahdollisia ongelmia, tarjota lisätietoa tuotteista ja kehittää tuotevalikoimaa asiakkaiden toiveiden pohjalta.

Tiesithän, että MyCashflow’n Tuotearvostelut-laajennuksella voit kommentoida arvosteluja suoraan, mikä parantaa asiakaskokemusta ja lisää asiakkaiden sitoutumista verkkokauppaasi.

Lopuksi

Tuotearvostelut ovat tehokas tapa lisätä myyntiä ja vahvistaa asiakasluottamusta, mutta niiden määrän kasvattaminen vaatii aktiivisia toimenpiteitä. 

Tekemällä arvostelujen jättämisestä mahdollisimman helppoa, lähettämällä oikea-aikaisia arvostelupyyntöjä ja kannustamalla tuotearvostelujen jättämiseen konkreettisilla eduilla, kuten alennuskoodeilla ja arvonnoilla voit kasvattaa arvostelujen määrää merkittävästi. 

Kokeile näitä keinoja ja hyödynnä asiakasarvostelut tehokkaasti verkkokauppasi menestyksen tukena!

MyCashflow Tuotearvostelut ⭐


Tuotearvosteluiden avulla helpotat asiakkaidesi ostopäätöksen tekoa ja edistät verkkokauppasi tuotteiden myyntiä. Ominaisuuden avulla keräät ja esittelet tuotteita tilanneiden asiakkaiden tuotearvioita sekä tekstimuotoisia tuotearvosteluja. Tuotearvostelut on MyCashflow'n lisämaksullinen ominaisuus. Kokeile Tuotearvosteluita 30 päivää maksutta!

Lue lisää ja aloita kokeilu!

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas

Uusimmat artikkelit

Aloita menestystarinasi verkossa – nyt ensimmäinen kuukausi 0 €!