Vuonna 2025 voimaan astuva esteettömyysdirektiivi European Accessibility Act (EAA) parantaa digitaalisten palveluiden esteettömyyttä ja käyttäjäystävällisyyttä täydentäen jo voimassa olevaa digipalvelulakia. Tässä artikkelissa kerromme näiden säädösten vaatimuksista ja annamme käytännön vinkkejä, jotka auttavat valmistautumaan muutoksiin hyvissä ajoin.
Esteettömyysdirektiivi (European Accessibility Act, EAA) ja digipalvelulaki asettavat uusia vaatimuksia kaikille verkkopalveluille. Uusien digipalvelulain piiriin kuuluvien palveluiden, mukaan lukien verkkokauppojen, tulee täyttää uudet saavutettavuusvaatimukset 28.6.2025 alkaen.
Nämä vaatimukset tähtäävät siihen, että verkkopalvelut ovat saavutettavia kaikille käyttäjille, mukaan lukien ne henkilöt, joilla on erilaisia toimintarajoitteita. Muutosten tarkoitus on edistää ihmisten yhdenvertaisuutta digitalisoituvassa yhteiskunnassa.
Vaatimusten huomioiminen on olennaista paitsi lain noudattamisen myös asiakaskokemuksen parantamisen ja laajemman asiakaskunnan tavoittamisen kannalta. Kun verkkokaupan käytettävyys ja saavutettavuus on suunniteltu huolella, asiointi verkkokaupassa on sujuvaa ja vaivatonta kaikille. Tämä parantaa ostokokemusta ja voi johtaa myynnin kasvuun sekä parempiin konversioihin.
Laki ei velvoita mikroyrityksiä, eli niitä yrityksiä, joiden palveluksessa on alle 10 työntekijää ja joiden vuosittainen liikevaihto on enintään 2 milj. euroa. Myös mikroyrityksiä kannustetaan kuitenkin tarjoamaan palvelunsa saavutettavuusvaatimusten mukaisesti.
Vaikka direktiivin ja lain vaatimukset astuvat voimaan vasta kesällä 2025, on fiksua valmistautua muutoksiin jo nyt. MyCashflow on sitoutunut auttamaan asiakkaitaan pysymään ajan tasalla: kehitämme parhaillaan oletusteemojamme vastaamaan uusia saavutettavuusvaatimuksia, jotta näitä teemoja käyttävät verkkokaupat tulevat täyttämään standardit myös jatkossa.
Esteettömyysdirektiivi (European Accessibility Act, EAA) ja digipalvelulaki asettavat vaatimuksia, joiden tarkoituksena on varmistaa, että kaikki verkkopalvelut ovat saavutettavissa kaikille käyttäjille, mukaan lukien henkilöt, joilla on erilaisia rajoitteita.
Käytännössä vuonna 2025 voimaan astuva European Accessibility Act (EAA) tarkoittaa sitä, että verkkokauppojen ja muiden digitaalisten palveluiden tulee täyttää nykyiset WCAG 2.1 AA -standardin saavutettavuusvaatimukset ja ne on päivitettävä vastaamaan WCAG 2.2 -vaatimuksia niiden astuessa voimaan. Velvoitteet tulevat koskemaan myös yksityistä sektoria, ja saavutettavuus on varmistettava 28.6.2025 alkaen.
Käytännössä verkkokauppojen saavutettavuudessa tulee huomioida mm. seuraavat tekijät:
Lue tarkemmat, WCAG 2.1 -standardin mukaiset saavutettavuusvaatimukset
MyCashflow on ottanut huomioon saavutettavuusdirektiivin ja lain vaatimukset jo suunnitellessaan uusia päivityksiä oletusteemoihinsa. Tämä tarkoittaa, että jos käytät MyCashflow'n oletusteemaa, päivitykset tulevat automaattisesti osaksi verkkokauppaasi ilman lisäkustannuksia. Näin varmistamme, että verkkokauppasi täyttää lakisääteiset vaatimukset myös jatkossa.
Jos verkkokauppasi käyttää kustomoitua teemaa, suosittelemme ottamaan yhteyttä MyCashflow'n myyntiin. Voimme tehdä sinulle räätälöidyn tarjouksen siitä, mitä muutoksia teemaan tarvitaan, jotta se täyttäisi esteettömyysdirektiivin ja digipalvelulain vaatimukset.
Suosittelemme, että tarkistat verkkokauppasi nykyisen tilanteen ja arvioit, millaisia muutoksia mahdollisesti tarvitaan, etenkin jos käytössäsi on kustomoitu MyCashflow-teema. Voit tarvittaessa ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme tai projektitiimiimme, joka auttaa sinua navigoimaan näissä uusissa vaatimuksissa.
Varmistamalla verkkokauppasi saavutettavuuden kaikille täytät lakisääteiset vaatimukset ja samalla parannat verkkokauppasi kävijöiden asiointikokemusta.
Lue lisää:
Muutokset digipalvelulakiin (saavutettavuusvaatimukset.fi)
Suomenkieliset WCAG 2.1: lain saavutettavuusvaatimukset verkkokaupoille (saavutettavuusvaatimukset.fi)
Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.