Vuonna 2025 voimaan astunut esteettömyysdirektiivi European Accessibility Act (EAA) parantaa digitaalisten palveluiden esteettömyyttä ja käyttäjäystävällisyyttä täydentäen jo voimassa olevaa digipalvelulakia. Tässä artikkelissa kerromme näiden säädösten vaatimuksista ja annamme käytännön vinkkejä, jotka auttavat valmistautumaan muutoksiin hyvissä ajoin.
Esteettömyysdirektiivi (European Accessibility Act, EAA) ja digipalvelulaki asettavat uusia vaatimuksia kaikille verkkopalveluille. Uusien digipalvelulain piiriin kuuluvien palveluiden, mukaan lukien verkkokauppojen, tulee täyttää uudet saavutettavuusvaatimukset 28.6.2025 alkaen.
Nämä vaatimukset tähtäävät siihen, että verkkopalvelut ovat saavutettavia kaikille käyttäjille, mukaan lukien ne henkilöt, joilla on erilaisia toimintarajoitteita. Muutosten tarkoitus on edistää ihmisten yhdenvertaisuutta digitalisoituvassa yhteiskunnassa.
Vaatimusten huomioiminen on olennaista paitsi lain noudattamisen myös asiakaskokemuksen parantamisen ja laajemman asiakaskunnan tavoittamisen kannalta. Kun verkkokaupan käytettävyys ja saavutettavuus on suunniteltu huolella, asiointi verkkokaupassa on sujuvaa ja vaivatonta kaikille. Tämä parantaa ostokokemusta ja voi johtaa myynnin kasvuun sekä parempiin konversioihin.
Laki ei velvoita mikroyrityksiä, eli niitä yrityksiä, joiden palveluksessa on alle 10 työntekijää ja joiden vuosittainen liikevaihto on enintään 2 miljoonaa euroa. Myös mikroyrityksiä kannustetaan kuitenkin tarjoamaan palvelunsa saavutettavuusvaatimusten mukaisesti.
Vaikka direktiivin ja lain vaatimukset astuvat voimaan vasta kesällä 2025, on fiksua valmistautua muutoksiin jo nyt. MyCashflow on sitoutunut auttamaan asiakkaitaan pysymään ajan tasalla: kehitämme parhaillaan oletusteemojamme vastaamaan uusia saavutettavuusvaatimuksia, jotta näitä teemoja käyttävät verkkokaupat tulevat täyttämään standardit myös jatkossa.
Digipalvelulaki sisältää kolme keskeistä vaatimusta, jotka kaikkien sen piiriin kuuluvien digitaalisten palvelujen tulee täyttää. Huomioithan, että saavutettavuusasetusten varmistaminen verkkokaupassa on kauppiaan, ei palveluntarjoajan vastuulla.
✅ Digitaalisen palvelun ja sen sisältöjen tulee täyttää sille asetetut tekniset saavutettavuusvaatimukset.
✅ Digitaalisesta palvelusta pitää löytyä saavutettavuusseloste, joka kertoo käyttäjille sen, kuinka saavutettava palvelu on. Hyödynnä Traficomin saavutettavuusseloste -työkalua.
✅ Verkkokaupassa tulee olla oma palautekanava, kuten sähköpostiosoite tai yhteydenottolomake saavutettavuuspalautteelle. Palautteeseen tulee vastata kahden viikon kuluessa.
Uusien digipalvelulain soveltamisalaan tulevien palvelujen tulee olla saavutettavuusvaatimusten ja palvelukohtaisten lisävaatimusten mukaisia siirtymäajan jälkeen eli 28.6.2025 lähtien.
Mikäli olet rekisteröitynyt MyCashflow-verkkokauppapalveluun asiakkaaksi ennen siirtymäajan päättymistä eli 28.6.2025, sopimusta voidaan digipalveluiden muutosten siirtymäajan perusteella jatkaa entisenlaisena 28.6.2030 asti, tai kunnes sopimuksen voimassaolo päättyy. Siirtymäajasta huolimatta suosittelemme huolehtimaan saavutettavuusvaatimuksista mahdollisimman pian.
Saavutettavuusdirektiivi ja digipalvelulaki edellyttävät, että digitaaliset palvelut – kuten verkkokaupat – toimivat esteettömästi ja sujuvasti kaikille käyttäjille, myös niille, joilla on esimerkiksi näkemiseen, kuulemiseen tai ymmärtämiseen liittyviä haasteita.
Sivustojen, kuten verkkokauppojen saavutettavuuden tekniset vaatimukset on määritelty eurooppalaisessa EN 301 549 -standardissa, jota sovelletaan digipalvelulain mukaisiin palveluihin Suomessa. Standardi perustuu WCAG-ohjeistukseen, mutta on sitä kattavampi, sillä se sisältää myös muita saavutettavuuteen liittyviä vaatimuksia WCAG:n ulkopuolelta.
Tällä hetkellä standardin sisältämät saavutettavuusvaatimukset pohjautuvat WCAG 2.1 AA-tason kriteereihin. Tulevia WCAG 2.2 -vaatimuksia suositellaan jo nyt uusien palvelujen suunnittelussa ja olemassa olevien päivityksissä, mutta ne tulevat virallisesti voimaan vasta, kun ne sisällytetään EN 301 549 -standardiin.
Käytännössä verkkokauppojen saavutettavuudessa tulee huomioida mm. seuraavat tekijät:
Lue tarkemmat, WCAG 2.1 -standardin mukaiset saavutettavuusvaatimukset
MyCashflow on ottanut huomioon saavutettavuusdirektiivin ja lain vaatimukset suunnitellessaan uusia päivityksiä oletusteemoihinsa. Mikäli käytät MyCashflow'n oletusteemaa, päivitykset tulevat automaattisesti osaksi verkkokauppaasi ilman lisäkustannuksia. Näin varmistamme, että verkkokauppasi täyttää lakisääteiset vaatimukset myös jatkossa.
Jos verkkokauppasi käyttää kustomoitua teemaa, suosittelemme arvioimaan verkkokaupan saavutettavuutta. Palvelun saavutettavuutta voi arvioida itse tai tilaamalla arvion ulkopuoliselta saavutettavuus-auditointeihin erikoistuneilta asiantuntijoilta, mikäli kaipaat lisätietoa saavutettavuusvaatimusten täyttämiseen.
Auditoinnista vastaavan palveluntarjoajan valintaan ja sertifiointeihin kannattaa kiinnittää huomiota, koska palvelun laatu, asiantuntemus ja arvioinnin perusteellisuus voivat vaihdella merkittävästi. Puutteellisesti toteutettu auditointi voi jättää todelliset saavutettavuusongelmat korjaamatta.
Mikäli verkkokaupan kustomoituun teemaan tarvitaan auditoinnin jälkeen muutoksia, suosittelemme ottamaan yhteyttä MyCashflow'n myyntiin. Voimme tehdä sinulle räätälöidyn tarjouksen siitä, mitä muutoksia teemaan tarvitaan, jotta se täyttäisi esteettömyysdirektiivin ja digipalvelulain vaatimukset.
Mahdollisen auditioinnin jälkeen muista luoda verkkokauppaan saavutettavuusseloste, joka kertoo sivuston saavutettavuudesta. Varmista myös, että käyttäjillä on mahdollisuus anta palautetta saavutettavuusasioista esimerkiksi sähköpostilla.
Suosittelemme, että tarkistat verkkokauppasi nykyisen tilanteen ja arvioit, millaisia muutoksia mahdollisesti tarvitaan, etenkin jos käytössäsi on kustomoitu MyCashflow-teema. Voit tarvittaessa ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme tai projektitiimiimme, joka auttaa sinua navigoimaan näissä uusissa vaatimuksissa.
Varmistamalla verkkokauppasi saavutettavuuden kaikille täytät lakisääteiset vaatimukset ja samalla parannat verkkokauppasi kävijöiden asiointikokemusta.
Lue lisää:
Muutokset digipalvelulakiin (saavutettavuusvaatimukset.fi)
Suomenkieliset WCAG 2.1: lain saavutettavuusvaatimukset verkkokaupoille (saavutettavuusvaatimukset.fi)
Työkalu saavutettavuusselosteen tekemiseen (saavutettavuusvaatimukset.fi)
Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.