Verkkokauppa ja myymälä samasta järjestelmästä!
Lue lisää
Icon Rounded Arrow White - BRIX Templates
Kaikki artikkelit
Julkaistu
1.1.2017
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Paras sosiaalisen median palvelu verkkokaupallesi

Verkkokaupalle – tai ylipäänsä verkossa toimivalle yritykselle – yksi luontevimmista tavoista brändin kehittämiseen ja oman yleisön rakentamiseen on sosiaalisten medioiden hyödyntäminen. Tässä artikkelissa tehdään pikainen katsaus tärkeimpiin tarjolla oleviin sosiaalisen median palveluihin, ja pohditaan niiden sopivuutta erilaisille verkkokaupoille.

Miksi ja miten sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää verkkokaupankäynnissä?

Sosiaalisen median filosofian omaksuminen  on verkossa toimivalle yritykselle kohta melkeinpä elinehto. Vuosia sitten sanottiin: "Jos et ole netissä, et ole olemassa". Tällöin viitattiin yritysten nettisivuihin. Samaa voidaan sanoa edelleen – nyt vain puhuttaessa sosiaalisessa mediassa mukanaolosta.

Jopa 84 % kuluttajista luottaa muiden asiakkaiden tuotesuosituksiin, ja vain 4 % mainontaan.*

Kokemuksia on jaettu keskustelupalstoilla, mutta sosiaalisen median kautta asiakkaasi voivat jakaa kokemuksiaan myymistäsi tuotteista ja tarjoamastasi asiakaspalvelusta aiempaa helpommin ja tehokkaammin. Yritys saa sosiaalisen median kautta välitöntä palautetta ja arvokasta tietoa toiminnan kehittämiseen. Palaute voi tuntua rajulta, kuten monissa netissä leviävistä huonoista asiakaspalvelukokemuksista on nähty, mutta hyssyttely ei johda mihinkään.

Mainitsemisen arvoista on myös se, että aktiivisen sosiaalisen median profiilin yllläpitäminen vie yllättävän paljon resursseja. Ainakin verkkokaupan alkuvaiheessa onkin parempi valita yksi palvelu, jossa ollaan aktiivisia, kuin tehdä profiilit jokaiseen ja jättää ne sitten oman onnensa nojaan. Tämä näkyy hyvin esimerkiksi Google+:n profiileissa, joihin ei ainakaan vielä panosteta kovin paljon pienehkön käyttäjämäärän vuoksi. Valinta on luonnollisesti helpointa tehdä asiakaskunnan mukaan, mutta voit myös houkutella asiakkaasi tiettyyn palveluun esimerkiksi tarjoamalla sisältöä, jota ei ole saatavilla muuta kautta.

Vaikka sosiaalinen media istuu kainuulaiseen kansanluonteeseen kuin puutarhanhoito pakkasella, en ole antanut sen rajoittaa verkkomarkkinoinnin työkalupakkiani. Alle kasattu lista sosiaalisen median palveluista ei pyrikään olemaan täydellinen, vaan olen nostanut siihen ne, jotka ensimmäisenä tulivat mieleeni harkitsemisen arvoisina työkaluina verkkokauppiaalle. Järjestys on tarkoituksella outo, se ei kuvaa mitään.

Pinterestissä kuva kertoo enemmän

Pinterest on sosiaalisen median vastine leikekirjalle. Nimi tulee sanoista "Pin" ja "Interest", joka kuvaa hyvin sitä mitä palvelussa tehdään: kiinnitetään mielenkiintoisia asioita omille tauluille. Pinterestin suosio perustuu sen visuaalisuuteen ja keveyteen. Minulle on jäänyt mielikuva, että Pinterestiä käyttävät enimmäkseen naiset ja ettei se ole vielä lyönyt kunnolla läpi Suomessa. Joka tapauksessa potentiaalia on ja verkkokauppiaalle media tarjoaa myös selkeän markkinointistrategian: luo oma tili ja lisää sinne brändisi mukaista visuulista kuvitusta sekä tietysti sinulla myynnissä olevien tuotteiden kuvia.

Pinterest tarjoaa paljon inspiroivaa matskua sekä loputtamasti "minäkin haluan tuollaisen" -kokemuksia. Eipä ihme, että monen verkkokaupan analytiikassa Pinterest näyttää laadukkaalta liikenteen lähteeltä. Palvelusta tuleva liikennemäärä kasvaa jatkuvasti, ja kävijäkohtainen tuotto on korkea.Jos et tunne palvelua entuudestaan, tutustu vaikkapa Kimperi Designin sisältöön.

Kenelle: Sinulle, jonka valokuvaus-studio tuottaa jatkuvalla syötöllä kauniita kuvia, varastot ovat pullollaan personaallisia tuotteita sekä kaikille, jotka haluavat kertoa tarinansa kuvin.

LinkedIn – yritysten väliseen verkostoitumiseen

LinkedIn on yritysmaailman sosiaalinen media, joka oli olemassa vuosia ennen some-käsitettä. LinkedInissä uutisvirralla ja yritysten profiileilla ei ole kovin korkea merkitys. Kyse on enemmän yksittäisistä ihmisistä ja heidän verkostoitumisestaan työelämään suunnatulla profiililla, joka sisältää mm. työ- ja opiskeluhistorian, suosituksia, CV:itä ja muuta. Profiilien ylläpitämisen lisäksi keskustelu ja erilaiset ryhmät ovat suosittuja.

Verkkokauppiaalle LinkedIn on käytännöllinen verkostoitumisen väline sekä oivallinen kanava uusien työntekijöiden ja yhteistyökumppanien hakuun. Usein ulkomailta tulleen työpuhelun jälkeen sähköpostiin napsahtaakin kutsu verkostoitua LinkedInissä. Suomalaisilta harvemmin.

Kenelle: B2B-markkinoijille, tukkukauppiaille ja jälleenmyyjille; työnhakijoille, freelancereille ja rekrytoijille, ja ennen kaikkea niille, jotka haluavat rakentaa ja ylläpitää bisnesverkostojaan.

Twitter – mielipidevaikuttajan viesti on lyhyt mutta ytimekäs

Twitter perustuu twiitteihin – lyhyisiin maksimissaan 140 merkkiä pitkiin päivityksiin – jotka ovat julkisia kaikille. Sen sanotaan olleen merkittävä voima arabi-kevään käynnistymisessä. Monet julkisuuden henkilöt ovat ottaneet sen omaksi työkaluksi ajatusten jakamiseen ja oman linjan tiedottamiseen. Yhä enemmän nähdään TV-ohjelmia, joiden rinnalla sosiaalinen media pöhisee, joista #docventures on yksi tyylikkäimpiä esimerkkejä. Samoin yhä useammat tapahtumat varaavat itselleen oman hashtägin, jonka ympärillä keskustelua aiheesta käydään. Esimerkkejä löytyy aina aamupala-seminaareista olympialaisiin, ajankohtaisena esimerkkinä mainittakoon vaikkapa yksi maailman suurimmista startup-yritysten tapahtumista, #slush22.

Twitter on arvokas väline heille, joilla on ideoita, sanottavaa ja seuraajia. Jos hyödyllistä jakamisen arvoista sanottavaa ei jatkuvasti ole, niin harvakseltaan julkaistut viestit uppoavat helposti taustahälinään.

Tässä kohtaa on aiheellista toistaa huomio siitä, että Google painottaa sosiaalisia signaaleja hakutuloksissaan. Tämä pätee myös Twitter-pöhinään.

Kenelle: Niille, joilla on sanottavaa ja sekä kaikille, jotka haluavat osallistua ja seurata päivän polttavia keskusteluita, tapahtumia, henkilöitä ja ideoita.

YouTube – näytä tarinasi maailmalle

youtube-brand-standard-logo-630px

Videopalvelu YouTube on takuulla yksi Internetin merkittävimpiä brändejä. 3- ja 6-vuotiaat poikani, kuten myös vaimoni, käyttävät palvelua runsaasti. Myös minä katson tunneittain videoita YouTubesta joka kuukausi. Aikana, jolloin lähes jokaisen taskussa on älypuhelin ja tietokoneeseen kaikki tarvittavat ohjelmat saa edullisimmillaan ilmaiseksi, videoita tunkee ns. joka tuubista. Jo TV:n suosiosta voi päätellä, että passiivinen videon katsominen on monille mieluisin tapa nauttia kulttuurin hedelmistä.

YouTube mahdollistaa verkkokauppiaalle mainostamisen kahdella tapaa: voit luoda ja jakaa omia videoita YouTube-kanavallasi. Videoita ei välttämättä tarvitse luoda itse. Monet valmistajat - erityisesti tunnetut brändit - tuottavat jatkuvasti sisältöä, jota voit käyttää myynnin edistämisessä. Toinen tapa on mainostaa omia sisältöjä tai palveluita muiden videoiden yhteydessä tai TV:stä tuttuun tyyliin mainoskatkona ennen videon alkamista. Visuaaliset viestit ja tarinankerronta ovat tehokkaita työkaluja sekä myynnin edistämisessä että brändin rakentamisessa.

YouTube mahdollistaa maailmanlaajuiset "TV-mainokset" myös niille, joilla ei ole varaa siihen "perinteisessä televisiossa". Verkkokauppa voi helpottaa asiakkaan ostamista myös tuomalla tuotteiden esittelyvideoita verkkokaupan tuotetietojen yhteyteen. Näitä on edullisesti ja amatööritasoisesti toteutettu esimerkiksi esittelemällä elektroniikkatuotteen pakkauksen sisältöä älypuhelimella kuvattuna, näyttämällä omassa studiossa kuvattuja catwalk-tyyppisiä esittelyjä, tuotteen käyttöä demoavia esittelyitä tai tuotteen brändiä rakentavua tarinoita verkkokaupassa esimerkiksi tuotekuvauksien yhteydessä.

Kenelle: Sinulle, joka et pelkää kameraa tai video-editointiohjelmaa (tai olet valmis maksamaan ammattilaiselle) ja ymmärrät videoiden mahdollisuudet myynninedistämisessä ja verkkokauppasi tarinankerronnassa.

Facebook – sosiaalisen median valtias

facebook_1345554081

Facebook jätettiin tarkoituksella listan viimeiseksi, sillä se on kaikille tuttu, ja halusin esitellä myös muita palveluita. Varsinkin Suomessa Facebook on ylivoimaisesti suosituin sosiaalisen median palvelu, ja tarjoaakin siksi kuluttajakauppaa tekevälle verkkokauppiaalle hyvän markkinointikanavan. Palvelu on monelle asiakkaalle luonteva tapa pitää yhteyttä yritykseen, minkä vuoksi se tarjoaakin mahdollisuuden tavallista suoraviivaisempaan ja aktiivisempaan asiakaspalveluun.

Facebookissa voi myös mainostaa, ja mainoksia voi kohdentaa tehokkaasti yrityksen sivusta tykkääville, heidän kavereilleen tai omasta asiakasrekisteristä rakennettuihin Facebook-segmentteihin. Uusimpana mainontatyökaluna palvelu tarjoaa myös asiakastietojen tuonnin, jolloin asiakkaita voi mainonnalla yrittää tavoittaa myös yksilöllisesti.

Kenelle: Erityisesti kuluttajakauppaa tekevälle verkkokaupalle, jonka asiakassegmentit ovat laajoja.

Jaa, tykkää, kommentoi

Mikä sosiaalisen median palveluista on sinun suosikkisi? Kommentoi alle tai kerro ajatuksesi jossakin MyCashflow'n käyttämistä sosiaalisisen median profiileissa: Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, YouTube. Minut tavoitat myös omasta henkilökohtaisesta Twitter-profiilistani.

Ismo Ruotsalainen

Pulse247 Oy / MyCashflow

Lähteet:

* http://www.socialnomics.net/2012/01/04/39-social-media-statistics-to-start-2012/

Artikkelikuva: Social Media Apps by Jason A. Howie (flickr)

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas

Uusimmat artikkelit

Aloita menestystarinasi verkossa – nyt ensimmäinen kuukausi 0 €!