Verkkokauppa ja myymälä samasta järjestelmästä!
Lue lisää
Icon Rounded Arrow White - BRIX Templates
Kaikki artikkelit
Kehittäminen
Julkaistu
26.11.2020
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Black Friday 2020 MyCashflow'n tuotekehityksessä

MyCashflow’n tuotekehityksessä Black Friday näkyy vuosi vuodelta kasvavana liikenne- ja myyntipiikkinä, johon valmistaudutaan palvelinylläpidossa ja ohjelmistokehityksessä ympäri vuoden. Tässä artikkelissa kerromme tänä vuonna tehdyistä toimenpiteistä, joiden tukemana lähestymme tulevaa perjantaita ja hiljalleen käynnistyvää joulusesonkia luottavaisin mielin.

Yhdysvalloista alkunsa saanut Black Friday on jo vakiinnuttanut Suomessa paikkansa yhtenä vuoden merkittävimmistä myyntipäivistä. Tänä vuonna marraskuun 27. päivälle sijoittuvaa tapahtumaa myös jatketaan useissa kaupoissa seuraavalle maanantaille (Cyber Monday) tai jopa koko viikon mittaiseksi kampanjaksi.

Black Friday toimii hyvänä käynnistäjänä joulusesongille, joka on kanavasta riippumatta aikaa, jolloin tehdään vuodessa eniten myyntiä ajanjaksoon nähden.

Odotettavissa merkittävä myynti- ja kävijäpiikki

Black Fridayn vaikutus MyCashflow-kauppojen kävijä- ja tilausmäärissä näkyy huomattavana piikkinä alkuvuoden tilastoihin verrattuna. MyCashflow-kauppojen tilausmäärät ovat kasvaneet tasaisesti vuosi vuodelta ja tilastojen mukaan edellisen vuoden Black Friday -myyntiä on otettu hyvin kiinni seuraavan vuoden tilaustapahtumien kuukausittaisissa keskiarvoissa. Tämän taustalla on pari positiivista syytä:

  1. MyCashflow-verkkokauppojen määrä on kasvanut.
  2. Aiemmin perustetut kaupat ovat onnistuneet kasvattamaan liikevaihtoaan.
Vuosittain kasvavat Black Friday -myyntipiikit verkkokaupoissa

Tänä vuonna joulusesongille on odotettavissa erityistä kasvua maailmanlaajuisen koronapandemiaa seuranneen verkkokaupan kasvun myötä. Kehityksen suunta on selvä, mutta sen laajuus on vielä kysymysmerkki. Joka tapauksessa odotettavissa on vahvaa kysynnän lisäystä verkkokaupankäyntiin, joten myös MyCashflow’n tuotekehityksessä varautuminen Black Fridayhin on ollut jo kauan korkealla tärkeysjärjestyksessä.

Kasvavat tilausmäärät lämmittävät mieltä, mutta myös palvelimia

Black Fridayn mahdollisesti moninkertaiset tilausmäärät arkeen verrattuna ovat minkä tahansa verkkokaupan kannalta positiivinen ongelma: Palvelinresurssien mitoittaminen yksittäisen erittäin vilkkaan myyntipäivän tarpeisiin on haastavaa, sillä kuorma keskittyy usein jopa muutaman minuutin sisään kaupan julkaistessa tarjouksensa tiettyyn kellonaikaan. Onnistunut markkinointi voi tuoda helposti monisatakertaisen yhtäkkisen kävijäliikenteen.

Palvelinylläpidon ja ohjelmistokehityksen näkökulmasta haastavaa on juuri hetkellisesti moninkertaiseksi kasvanut liikennemäärä, joka on viime vuosina kaatanut Black Fridayna jopa Suomen suurimpia verkkokauppoja niiden palvelinresurssien ja/tai ohjelmiston epäonnistuttua palvelemaan kaikkia yhtäaikaisia pyyntöjä.

Tällaisiin ongelmiin voi olla vaikeaa varautua, koska vastaavia olosuhteita on haastavaa luoda testimielessä. Olemme kuitenkin keränneet kokemusta tarkkailemalla ja optimoimalla useiden suuria kävijämääriä keräävien MyCashflow-verkkokauppojen tuotejulkaisuja ja alennuskampanjoita. Black Fridayn tuomat haasteet ovat samankaltaisia, mutta suuremmalla skaalalla.

Erään verkkokaupan liikennemäärän kasvu kampanjan julkaisun yhteydessä.

Lisäksi MyCashflow'n tuotekehitystiimissä Black Friday -päivään on tänäkin vuonna varauduttu jo pitkin syksyä useiden ohjelmistoa ja palvelinympäristöä optimoivien muutoksien avulla. Lue alta lisää toteutetuista muutoksista.

1. Ylimyynnin estäminen väliaikaisten varausten avulla

Eräs tilaustulvan mukanaan tuoma haaste on ylimyynti: kun suuri määrä asiakkaita ostaa yhtä aikaa rajattua määrää tuotteita, syntyy mahdollisuus, että asiakkaat ostavat tuotteita enemmän kuin niitä on varastossa.

Ylimyynti estetään tulevana Black Fridayna MyCashflow-kaupoissa asettamalla kaikille verkkokaupoille käyttöön väliaikaisen varauksen luonti, kun asiakas siirtyy maksamaan tilaustaan.

Tällöin tuotteen varastosaldoon merkitään väliaikainen varaus jo, kun asiakas siirtyy maksamaan tilausta (normaalisti varaus luodaan vasta kun asiakas on viimeistellyt tilauksen). Kun tilaus on valmis, varaus muutetaan pysyväksi. Jos asiakas ei suorita maksua tarpeeksi nopeasti, väliaikainen varaus perutaan ja varastosaldo palautetaan ennalleen.

Näin varmistetaan, että yhtä aikaa samaa tuotetta tilaavat asiakkaat saavat tilaamansa tuotteen, eivätkä tuotteet pääse loppumaan maksua suoritettaessa.

Ominaisuus on ollut pitkään saatavilla erikseen asennettavana tilausasetuksena, joten sitä on “taistelutestattu” MyCashflow-verkkokaupoissa perusteellisesti. Tiedossamme ei ole tapauksia, joissa kyseinen asetus olisi pitänyt ottaa pois käytöstä ongelmien vuoksi, mikä puhuu sen tuoman hyödyn puolesta.

2. Uudistettu hintavälimuisti – nopeampi tuotteiden lataus

MyCashflow’ssa on ollut jo vuosia saatavilla erikseen asennettava tuotteiden hintavälimuisti, joka nopeuttaa tuotteiden latausaikoja verkkokaupassa jopa kymmenkertaisesti.

Eräs Black Friday 2020 -optimointimme on hintavälimuistin päivitys ja sen asentaminen kaikkiin MyCashflow-verkkokauppoihin.

Uusi hintavälimuisti nopeuttaa tuotteiden latautumista entisestään. Lisäksi se helpottaa välimuistissa olevien hintojen muokkaamista: kun muutat tuotteen hintaa, välimuisti tyhjennetään automaattisesti, ja uusi hinta näytetään heti seuraavalla sivunlatauksella verkkokaupassa. Vanhassa välimuistissa muutos päivittyi verkkokauppaan viiveellä tai vasta manuaalisen päivityksen jälkeen.

Välimuistin uudistuksen yhteydessä myös hintojen käsittelyyn käytettävää koodia on uudistettu: Uudet ratkaisut käyttävät tietokanta- ja palvelinresursseja mahdollisimman vähän, ja nopeuttavat siis nekin tuotteiden latautumista omalta osaltaan.

3. Tuotelistojen lataamisen ja järjestelyn optimointi

Tietyt tuotelistojen suodattimet (esim. varastossa olevat, mainostettavat, alennetut tuotteet) ja järjestelykriteerit (uusimmat, suosituimmat jne.) ovat vaatineet paljon tietokantaresursseja varsinkin suurilla tuotevalikoimilla.

Tuotteiden listaamiseen ja hakemiseen käytettävää koodia on tästä syystä uudistettu viime kuukausien aikana. Muutosten tavoitteena on vähentää suuren kävijämäärän aiheuttamaa hidastelua tuotelistojen lataamisessa – varsinkin nostolistat, kuten uusimmat ja suosituimmat tuotteet, hyötyvät päivityksistä. Lisäksi myös tuotelistojen suodatukselle ja järjestelyille on lisätty välimuistit nopeuttamaan listojen lataamista.

Tuotelistojen järjestelyn uusi toteutus korjaa myös järjestelmässä pitkään olleen puutteen: tuotteiden hintajärjestyksessä ei kaikissa tapauksessa otettu huomioon kampanjahintaa (varsinkaan hyvin pitkillä tuotelistoilla). Muutoksen jälkeen hinnan mukaan järjestetyillä tuotelistoilla otetaan aina huomioon tuotteiden alennushinnat.

4. Teemojen toiminnan optimointi

Verkkokaupan teeman toteutustapa voi omalta osaltaan vaikuttaa verkkokaupan toimintakykyyn: Esimerkiksi tietyt Interface-tagit vaativat enemmän muistia kuin toiset, ja tämä voi korostua varsinkin suurten tuotevalikoimien verkkokaupoissa.

Pullonkaulojen selvittämiseksi tuotekehityksemme on kehittänyt MyCashflow’n ulkoasujärjestelmää tutkivan analytiikkatyökalun, jonka avulla olemme saaneet selville eniten muistia syövät tagit. Löydösten perusteella on saatu tehtyä useita optimointeja, joista osa – esimerkiksi tuotelistojen haun ja järjestelyn parannukset – mainittiin edellisessä kappaleessa.

Yleisesti ruuhka-aikoihin suositellaan teeman ländärisivujen toteuttamista mahdollisimman staattisina sivuina. Tällä tarkoitetaan, että esimerkiksi paljon liikennettä vastaanottavalla kampanjasivulla käytetään mahdollisimman vähän tietokannasta sisältöä hakevia dynaamisia elementtejä, kuten Interface-tageilla luotuja tuotelistoja. Kaikki tietokantakyselyt lisäävät sivun latausaikaa, joten näiden minimointi parantaa ländärien suorituskykyä.

Jos mahdollista, kampanjaländärille kannattaa lisätä vain yksi kampanjatuotteiden lista ja toteuttaa kaikki mahdolliset muuttumattomat elementit staattisella HTML-koodilla, eikä Interface-tageilla.

5. Palvelinkapasiteetin lisäys

Edellä mainittujen ohjelmistopäivitysten lisäksi olemme myös lisänneet MyCashflow-kauppojen palvelinkapasiteettia perjantaita varten, mikä lisää kauppojen kuormankestokykyä kautta linjan.

Automaattinen ja henkilökohtainen valvonta

Yli vuosikymmenen kokemus verkkokaupan kehittämisessä on tuonut meille kirkkaan käsityksen Black Fridayn kaltaisten vilkkaiden myyntipäivien uhkista ja mahdollisuuksista. Jatkuva järjestelmän automaattinen valvonta tarkkailee virheilmoituksia, ja valpas asiakaspalvelumme sekä tuotekehitystiimimme ovat valmiina selvittämään ja korjaamaan mahdollisia Black Fridayn aikana ilmaantuvia ongelmia.

Lähestymme tulevaa perjantaita luottavaisin mielin ja olemme valmiita reagoimaan jos jotain yllättävää sattuu tapahtumaan. Kannattaa siis viimeistään nyt laittaa seurantaan MyCashflow'n palvelutiedotteet Twitterissä kanavalla @MCFStatus, jossa tiedotamme Black Fridayn aikana palveluiden tilasta ja mahdollisista ongelmista.

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas

Uusimmat artikkelit

Aloita menestystarinasi verkossa – nyt ensimmäinen kuukausi 0 €!