Aloita joulusesonkiin valmistautuminen nyt! Vuoden suurimpaan myyntikauteen on hyvä varautua niin strategian kuin käytännön järjestelyiden osalta. Poimi artikkelistamme vinkit talteen niin joulusesongin markkinointiin, käytännön järjestelyihin kuin pakkausmateriaalien valintaan.
Valmistaudu joulusesonkiin huolella. Black Fridaysta seuraava suuri myyntikausi vaatii toimenpiteitä onnistuakseen. Lue artikkelistamme 7+ vinkit onnistuneeseen joulumyyntiin.
Kaikki asiakkaat arvostavat ilmaista toimitusta ja monelle toimituksen hinta vaikuttaa merkittävästi ostopäätökseen. Toimituksen hinnalla on verkkokaupan ostotapahtumassa merkittävä psykologinen rooli. Mikäli hinta ei ole kohtuullinen, voi se usein olla oston este.
Tosin kaikille hinta ei ole kaikista tärkein tekijä. Monissa tuoteryhmissä ja asiakassegmenteissä toimituksen nopeus ja vaivattomuus painavat vaakakupissa hintaa enemmän. Esimerkiksi yritysasiakkaat haluavat toimitukset vaivattomasti paikanpäälle ja isojen lähetysten toimitus suoraan kotiin tekee ostokokemuksesta helpompaa.
Monilla asiakkailla on selkeä suosikki toimituspisteeksi verkkokauppatilauksissa. Useiden kuljetusyhtiöiden palveluiden tarjoaminen rinnakkain on hyvää palvelua. Yksi ratkaisu ei sovi kaikille: toinen haluaa kaiken Postin pakettiautomaattiin ja toiselle lähikaupan DB Schenker -noutopistepaketti on kätevin.
Kerro milloin tilaus toimitetaan ja pidä lupauksesi. Black Friday -viikolla ja sitä seuraavalla viikolla on odotettavissa normaalia pidempiä toimitusaikoja. Avoimella viestinnällä asetat asiakkaan odotukset oikealle tasolle ja vältät turhia kyselyitä. Ilmoita verkkokaupassa mitkä ovat turvalliset viimeiset tilauspäivät jolloin toimitus vielä onnistuu ennen joulua. Päivitä tiedotetta tarvittaessa ja aseta se verkkokaupassa selkeästi näkyvään paikkaan joulukuussa.
Kansainvälisen kauppiaan on tärkeää ilmoittaa selkeästi, että tuote on saatavilla esimerkiksi tekstillä “Worldwide delivery” tai “We ship worldwide” tai kertomalla toimitustavan “Fast worldwide shipping by DHL”. Tarjoa myös ulkomaiden toimituksiin edullinen ja nopea vaihtoehto. Helpoin tapa nopeisiin ulkomaantoimituksiin on Shipit Express, jonka voit jättää mihin tahansa Postin toimipaikkaan ja kansainvälinen kuljetus toimitetaan Shiptin kautta perille nopeasti UPS Express -kuriiritoimituksena.
Jyväskylän yliopiston professori Lauri Frank on tutkinut pitkään tunteiden vaikutusta kaupankäynnin ja verkkokaupan kontekstissa. Tunteet ovat aina läsnä ja vaikuttavat kaikkeen tekemiseen, myös verkkokaupassa. Verkkokaupan toimituksiin liittyen viivästykset ja huonosti sujuva “viimeinen metri” aiheuttaa helposti negatiivisia tunteita. Onnistuva ja sujuva toimitus on tärkeä osa asiakaskokemusta. Toimituksella voit myös erottautua. Asiakkaan ilahduttaminen vaikuttaa olevan merkittävä yksittäinen tunne, joka jättää positiivisen kokemuksen brändistä, ruokkii puskaradiota ja sitouttaa asiakasta. Tunteiden teoriassa “ilahdus” on tunne, jossa sekoittuu “ilo” ja “yllätys”.
Esimerkiksi käsinkirjoitettu kiitos-viesti tai muu pieni odottamaton yllätys voi jättää pitkään pysyvän positiivisen kokemuksen asiakkaan mieleen. Ja mitä väliä asiakaskokemuksella olikaan? Tutkimusten mukaan se korreloi erittäin hyvin liiketoiminnan kannattavuuden ja kasvun kanssa. Ehkä voit satsata brändättyyn korttipohjaan lahjan mukana jaettavaksi?
Lue lisää Unboxing-kokemuksesta aiemmasta artikkelistamme.
Luottamus on kaupankäynnin ytimessä. Esitä toimitukseen, maksuun, palautuksiin, vaihtoihin, rahapalautuksiin ja takuisiin liittyvät käytännöt selkeästi. Esitä tiedot käyttöehtojen lisäksi myös selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla. Myyntisi lisääntyy, kun kerrot tuotesivuilla kuinka nopeasti paketti lähetetään. Myös saatavilla olevista osamaksuvaihtoehdoista kannattaa kertoa tuotesivuilla, koska tarjotut rahoitusvaihtoehdot helpottavat ostopäätöstä.
Asiakkaan kokema toimitusnopeus koostuu käsittelyajasta, toimitusnopeudesta ja odotusajoista. Verkkokauppiaana voi vaikuttaa näistä kaikkiin. Käsittele tilaukset mahdollisimman nopeasti niiden saavuttua. Tilausten käsittely saapumisjärjestyksessä tasoittaa toimitusaikojen vaihteluita. > MyCashflow massatulostustyökaluilla suurten tilausmäärien käsittely on sujuvaa ja sujuu minimaalisin virhein. Käytä riittävästi aikaa tilausten keräilyyn mahdollisesta keräilyjonosta huolimatta - huolella hoidettu tilaus säästää aikaa ja rahaa sekä parantaa asiakaskokemusta, kun virhepalatutusten määrä vähenee.
Logistiikkakustannukset ovat verkkokaupalle merkittävät kuluerä. Erityisesti pienimmillä verkkokaupoilla tilanne on ollut haastava, koska lähetysvolyymit eivät ole riittäneet hyviin hintoihin. Lisäksi ehdot voivat olla muutenkin epäedulliset isojen lähettäjien neuvottelemiin hintoihin verrattuna. Tiheät hintaportaat, erilaiset hinnoittelumallit ja lisämaksut nostavat kaikki kustannuksia. Siksi Shipit.fi ja muut virtuaaliset kuljetusyhtiöt ovat erityisen hyviä. Ne yhdistävät kauppojen volyymia, jolloin kaikki hyötyvät edullisemmista hinnoista ja ehdoista. Esimerkiksi Postipaketille on yksi hinta aina 5 kg saakka.
Shipit palvelussa maksat vain lähetyksistä.
Shipit.fi logistiikan opas on järeä, mutta helposti ymmärrettävä tietopaketti verkkokaupan logistiikkaan.
Oppaasta luet:
Lataa opas Shipitin sivuilta linkin takaa.
Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.