Valtion asettamien koronavirus-säädösten vuoksi Olarin Panimon ravintolamyynti loppui kuin seinään, mutta oluentekijä Ville Leino ei antanut periksi. 10 tunnissa hän pystytti verkkokaupan, josta tuli nopeasti yksi panimon tuottavimmista myyntikanavista.
Harva kotimainen panimo perustaa verkkokaupan. Poikkeustilanteet vaativat kuitenkin poikkeuksellisia ratkaisuja, joten kun koronaviruksen takia Olarin Panimon myynti lähes romahti, oluentekijä Ville Leino päätti ottaa ohjat ja ryhtyä verkkokaupiaaksi.
Pyysimme Leinoa kuvaamaan panimon asemaa ennen kriisitilannetta sekä omia kokemuksia verkkokaupan perustamisesta ja pitämisestä.
“Panimomme on perustettu 5 vuotta sitten ja työllistää 6 henkilöä”, alkaa Leino. “Meidän asiakkaat ovat pääsääntöisesti paikalliset oluenjuojat, joista suurin osa on 30-50 v. miehiä”, hän lisää. Panimon tärkein myyntikanava on kuitenkin aina ollut oluen myynti olutravintoloille. Sen lisäksi olutta myytiin K-kaupoille ja oman kivijalan kautta. Panimon yhteydessä toimi myös pieni taproom, jossa olutta voisi nauttia.
Koronatilanteen takia myynti ravintoloihin on loppunut kokonaan ja taproomin piti sulkea.
“Siksi avasimme verkkokaupan”, sanoo Leino. “Sen perustamista harkitsimme jo aikaisemmin, mutta suurimpana esteenä oli Suomen laki, joka ei salli suomalaisille toimijoille alkoholitoimitusta kotiin”, hän selittää. Laki ei ole vieläkään muuttunut, joten asiakkaiden on noudettava verkkokaupassa tehdyt tilaukset kivijalasta.
Verkkokauppaa on markkinoitu panimon Facebook- ja Instagram-profiileissa sekä verkkosivuilla.
Saimme paljon kehuja asiakkailtamme, koska nyt he voivat hakea oluen joustavammin.
Panimon kaupan myynti on nyt viisinkertaistunut ja Leino arvioi 40 % myynnistä tulevan verkkokaupan kautta. Ja vaikka se ei kata mitenkään aiempaa myyntiä ravintoloihin, Leinon mukaan verkkokaupasta on ollut paljon hyötyä. “Myös asiakkaamme ovat kehuneet verkkokauppaamme, koska nyt he voivat hakea oluen joustavammin”, hän kertoo. “Heidän ei tarvitse asioida niin paljon muiden kanssa tilausta noudettaessa, koska noutopiste sijaitsee eri puolella kuin kivijalka itse”, Leino selittää.
Pelkäsimme, että verkkokaupan avaaminen olisi työläs prosessi. Todellisuudessa se oli yllättävän nopeaa.
Kysymme myös, minkälaista on ollut perustaa verkkokauppa ilman aikaisempaa kokemusta. “Ennen verkkokaupan avaamista pelkäsimme, että se olisi työläs prosessi” Leino vastaa. “Todellisuudessa se oli yllättävän nopeaa, sain verkkokauppamme kaikkine tuotteinemme pystyyn 10 tunnissa (meillä on n. 30 tuotetta).”
Verkkokaupan pyörittämisen hän kuvaa olevan “yllättävän helppoa”. “Meillä ei ollut mitään ongelmia ja kauppa näyttää toimivan hyvin”, hän selittää. “Myös kun kriisitilanne on rauhoittunut, aiomme jatkaa verkkokauppatoimintaamme.”
Verkkokaupan perustamista kannattaa ehdottomasti kokeilla.
Mitä hän voisi sanoa verkkokaupan perustamista harkitsevalle kauppiaalle? “Kannattaa ehdottomasti kokeilla”, panostaa Leino. “Pienellä työmäärällä saa sen käyttöön – ja ilmaiseksikin, jos ei laske omaa työaikaa.”
***
MyCashflow’lla uskomme aidosti, että verkkokaupasta voi olla hyötyä myös sellaisten alojen yrityksille, jossa myynti perinteisesti tapahtuu kivijalassa. Tarjoamme 30 päivän ilmaisen kokeilujakson kaikista verkkokauppa-paketteihin.
Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.