Verkkokauppa ja myymälä samasta järjestelmästä!
Lue lisää
Icon Rounded Arrow White - BRIX Templates
Kaikki artikkelit
Markkinointi
Julkaistu
30.6.2023
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Tekoäly verkkokaupan markkinoinnissa – tärkeimmät työkalut

Tekoäly tarjoaa jo nyt lukemattomia mahdollisuuksia verkkokaupan markkinointiin ja tekoälytyökalut kehittyvät huimalla vauhdilla lisää. Tässä blogiartikkelissa kerromme, miten voit hyödyntää tekoälyä markkinoinnin tukena ja esittelemme hyödyllisiä tekoälysovelluksia, joiden avulla pääset kokeiluissa heti alkuun.

Viimeisen puolen vuoden aikana tekoälystä on puhuttu valtavasti ja useat tekoälysovellukset ovat nousseet suosituiksi markkinoinnin ja viestinnän työkaluiksi, jotka auttavat suunnittelemaan, toteuttamaan ja analysoimaan markkinoinnin sisältöjä uudella luovalla tavalla. Runsaasti mediassakin esillä olleet tekoälysovellukset, kuten ChatGPT, Microsoft Bing ja kuvanluontityökalu Midjourney ovat nousseet osaksi markkinoinnin työkalupakkia jo useiden yritysten arjessa.

Tekoälyn roolia osana tulevaisuuden työelämää korostaa se, että sitä on verrattu jopa sähkön keksimiseen – niin mullistavia sen vaikutukset ajatellaan olevan. Tekoälyyn kannattaa suhtautua ennen kaikkea työskentelyä tehostavana, luovana ja väsymättömänä työkaluna: parhaimmillaan se helpottaa ja nopeuttaa työtä huomattavasti ja tulee olemaan kiinteä osa huomisen työelämää myös verkkokauppa-alalla.

Tekoäly­sovellukset kehittyvät huimalla vauhdilla – kehitystä kannattaa seurata

Verkkokaupan ammattilaisen ei tarvitse olla täysin perillä kaikista tekoälyn monimutkaisista piirteistä, mutta perusymmärrys keskeisistä termeistä auttaa hahmottamaan tekoälyn mahdollistamia asioita ja pysymään perillä tekoälystä käytävässä keskustelussa.

Koska tekoälysovellukset kehittyvät kovaa vauhtia, kehityksen seuraaminen ja tekoälysovellusten omatoiminen kokeileminen antaa helposti etulyöntiaseman suhteessa niihin, jotka eivät seuraa lainkaan tekoälyn kehitystä. Juuri siksi suosittuja tekoälysovelluksia kannattaa testailla jo nyt ja nähdä, mihin kaikkeen ne pystyvät.

Tässä blogiartikkelissa esittelemme runsaasti konkreettisia tekoälytyökaluja, joista voi olla apua verkkokaupan markkinoinnissa. (Huom. kaikkia työkaluja emme ole testanneet itse, eikä kyse ole kaupallisesta yhteistyöstä mainittujen yritysten kanssa)

Voiko tekoälyä hyödyntää verkko­kaupan markkinoinnissa jo nyt?

Vastaus otsikon kysymykseen on kyllä – tekoälyllä voidaan tehostaa verkkokaupan markkinointia jo nyt, sillä suosituimmat tekoälyn sovellukset tuovat uudenlaista tukea nimenomaan markkinointiin.

Tekoäly tuo mukanaan lukuisia hyötyjä verkkokaupan markkinointiin, sillä se auttaa tehostamaan työskentelyä, lisäämään luovuutta markkinoinnissa, ymmärtämään verkkokaupan asiakaskuntaa paremmin sekä luomaan kohdennettua ja personoitua sisältöä.

Jo nyt tekoälysovelluksia voidaan hyödyntää markkinoinnin tukena esimerkiksi näillä keinoin:

  • Tekstisisällön luominen verkkokauppaan ja markkinointikanaviin
  • Markkinatutkimuksen toteuttaminen 
  • Markkinointikampanjoiden suunnittelu
  • Sosiaalisen median sisällöntuotannon suunnittelu ja toteutus
  • Google Ads -mainosten ideointi ja kehittäminen 
  • Logon ja grafiikoiden toteuttaminen verkkokauppaan
  • Kuvien luominen ja muokkaaminen tekoälyllä
  • Sisältökalenterin luominen markkinoinnin tueksi
  • Videoiden ja animaatioiden luominen ja editointi

Tekstisisällöt verkko­kauppaan ja markkinointi­kanaviin

Tekoälyä on mahdollista hyödyntää luovien tekstien, kuvien ja videoiden luomisessa sekä niiden muokkaamisessa halutunlaisiksi. Oikeilla prompteilla, eli kehotteilla voit muokata tekoälysovellusten, kuten ChatGPT:n luomia tekstejä haluttuun suuntaan esimerkiksi tekstityypin, sisällön, pituuden, kohdeyleisön ja äänensävyn osalta.

Tekoälytyökalujen suurin hyöty sisällöntuotannossa on nimenomaan kyky luoda nopeasti pohjatekstiä aiheesta kuin aiheesta – ja siten vähentää tyhjän paperin äärellä jumitusta. Jalostamalla syntynyttä tekstiä lisää tekoäly voi auttaa luomaan kohdennettua ja personoitua sisältöä markkinointikampanjoihin. 

Verkkokaupan sisällöntuotannossa voit hyödyntää työkaluja esimerkiksi mainostekstien, sosiaalisen median julkaisujen, sähköpostien, sisältösivujen tai blogiartikkeleiden pohjana. Kokonaisten tekstien lisäksi työkaluja kannattaa hyödyntää myös aiheiden ideointiin pyytämällä luovia ideoita tulevia sisältöjä varten.

Esimerkki: Pyysin Bingiä ideoimaan sisältöä verkkokaupan sisältösivulle, jossa kerrotaan yrityksen kestävän kehityksen periaatteista.

Kansainvälistä verkkokauppaa ajatellen ChatGPT ja muut vastaavat työkalut toimivat myös kätevinä kääntäjinä. Voit hyödyntää työkaluja esimerkiksi verkkokaupan sisältöjen ja muun viestintämateriaalin käännöksiin, kysyä mielipidettä natiivitason ilmauksista halutulla kielellä ja pyytää tekstit halutulla äänensävyllä (tone-of-voice).

Kokeile luoda tekstisisältöä tekoälyllä: ChatGPT, Copy.AI, Jasper AI

Myös Google Workspacesta löytyy jo beta-vaiheen tekoälytyökaluja, jotka auttavat tuottamaan sisältöä aiheesta kuin aiheesta esimerkiksi Google Docsiin tai Gmail-sähköposteihin. Google Workspace -työkalut saa tilattua omalle domainille sivuiltamme.

Vinkki: muokkaa ChatGPT:n tuottaman tekstin äänensävyä halutunlaiseksi. ChatGPT osaa jo hyvin suomea ja kykenee muuttamaan itse luomansa tai valmiin tekstin äänensävyä halutunlaiseksi. Syötä sille haluttu teksti ja pyydä muuttamaan tekstiä esimerkiksi eloisaksi, hauskaksi, ystävälliseksi tai helppolukuiseksi tai kohdentamaan se alaa tunteville ammattilaisille. Äänensävyä muokkamalla voit luoda juuri halutunlaisia tekstejä, kuten tuotekuvauksia, kampanjatekstejä tai blogitekstejä.

Jos et ole tyytyväinen ChatGPT:n vastaukseen, pyydä muokkaamaan vastausta haluttuun suuntaan ohjeidesi ja mieltymystesi perusteella.

Uusia ideoita Google Ads- ja Facebook-mainoksiin tekoälyn avulla

Jumissa Google Ads -mainosten kanssa? Esimerkiksi ChatGPT:ltä voi kysyä apua tähänkin. Linkitä ChatGPT:lle ensin verkkokauppasi osoite ja pyydä sen jälkeen luomaan 10 mainosehdotusta verkkokaupan sisällön perusteella ja muistuta tarvittaessa mainosalustojen merkkirajoitteista  otsikoiden ja kuvaustekstien osalta. 

Kehitä saamiasi tuloksia paremmiksi antamalla lisätietoa mainosten pohjaksi tai pyytämällä luomaan lisää samantyyppisiä ehdotuksia mielestäsi parhaan vastauksen perusteella. 

ChatGPT:tä on pyydetty ideoimaan Google Ads -mainoksia verkkokaupalle, joka myy sup-lautoja ja kajakkeja. Vastaukset antavat hyvän pohjan jatkojalostukselle.

Myös Googlen ja Facebookin mainospalveluista löydät valmiita tekoälypohjaisia analytiikan ja mainonnan työkaluja.

Hyödynnä tekoälyä markkina­tutkimuksen tekemisessä 

Markkinatutkimuksen tarkoituksena on kerätä tutkittua tietoa markkinoinnin strategisten päätösten tueksi. Markkinatutkimuksessa voidaan selvittää esimerkiksi yrityksen nykyinen markkinatilanne, kuluttajien tarpeet ja mieltymykset, ostokäyttäytymisen piirteet sekä markkinalla toimivat kilpailijat. Tutkimuksesta on erityisen paljon hyötyä, kun yritys lähtee valloittamaan uusia markkinoita esimerkiksi uudelta maantieteelliseltä alueelta.

Tekoälysovelluksia voi hyödyntää keräämään ja analysoimaan dataa markkinoista, kilpailijoista, asiakkaista ja verkkokauppa-alalla vallitsevista trendeistä. Fiksusti sovellettuna tekoälystä voi olla paljon hyötyä tiedon etsimisessä, tutkimuksen tekemisessä, laajojen informaatiosisältöjen käsittelyssä, tekstien tiivistämisessä ja pääpointtien löytämisessä.

Vinkki: hyödynnä tuoretta dataa tulosten pohjana

Microsoft Bing osaa lukea verkkosisältöjä, analysoida tekstejä pelkän url-osoitteen avulla ja antaa lähteiksi linkkejä lisätietoja varten. Näin Bingiä voi pyytää tutkimaan esimerkiksi yritysten sosiaalisen median kanavien tai verkkosivujen sisältöjä ja luomaan niistä tiiviitä yhteenvetoja esimerkiksi markkinatutkimusta varten.

Myös ChatGPT:n kuukausimaksulliseen Plus-versioon on olemassa plugin-työkaluja, eli liitännäisiä, joita hyödyntämällä tekoäly saa etsittyä tuoretta dataa halutuilta verkkosivuilta. Suosittelemme testaamaan esimerkiksi Browse with Bing -pluginia, jonka avulla ChatGPT kykenee etsimään tietoa Bing-hakukoneen avulla, lukemaan tietoa löytämiltään sivuilta, koostamaan tiedon vastaukseksi ja lisäämään linkit lukemiinsa lähteisiin. Ilman selausominaisuutta ChatGPT:n ilmaisversion data rajoittuu vuoteen 2021.

Kysy tekoälyltä apua sisältö­kalenterin rakentamiseen

Uusien markkinointisisältöjen jatkuva tuottaminen voi tuntua ajan mittaan työläältä. Juuri tästä syystä sisältökalenterista on paljon hyötyä sisällöntuotannon tukena: ennakkoon mietityt julkaisuideat ja aiheet antavat arvokasta pohjaa aidosti kiinnostavien ja ajankohtaisten sisältöjen jatkuvaan tuottamiseen. 

Tekoälyn avulla voit luoda esimerkiksi kuluvalle vuodelle tai lyhyemmälle ajalle tarkoitetun verkkokaupan markkinoinnin sisältökalenterin, jossa huomioidaan yrityksen markkinointikanavat, sisällöt ja tavoitteet. Suunnittelun tueksi tekoälysovelluksille kannattaa antaa luettavaksi verkkokauppaan ja sen tuotteisiin liittyvää taustatekstiä, jota se voi hyödyntää uusien sisältöideoiden suunnittelussa.

Tässä on pyydetty ChatGPT:ltä ideoita kotimaisia mattoja myyvän verkkokaupan Instagram-julkaisujen aiheiksi. Vastaukset yllättävät luovuudellaan.

Vinkki: Tekoälysovellusten, kuten ChatGPT:n hyöty tulee esiin nimenomaan uutta luovaa sisältöä ideoitaessa. Kun tutustutat tekoälysovelluksen tekstisisältöjen tai linkkien avulla yritykseesi ja annat sille tietoa esimerkiksi asiakaskunnastasi ja somekanavien tavoitteista, voit pyytää sitä luomaan esimerkiksi 10 uutta ideaa seuraavien kuukausien somepäivitysten sisällöiksi Intagramiin, Facebookiin tai TikTokiin. Jos et ole tyytyväinen vastauksiin, pyydä muokkaamaan sisältöjä haluttuun suuntaan.

Luo uusi logo ja grafiikoita verkko­kauppaan

Haluaisitko uusia yrityksesi logon, mutta et tunne ketään kuka voisi auttaa, eikä omat suunnittelutaidot taivu logon toteuttamiseen? Tekoälystä voi olla arvokasta apua tässäkin. Jo nyt on olemassa lukuisia tekoälytyökaluja, jotka auttavat luomaan ja muokkaamaan logoja ja muita grafiikoita, joita tarvitaan eri yhteyksissä – esimerkiksi verkkokaupassa, sometileillä ja mainosmateriaaleissa.

Suunnittelun pohjaksi voi luoda tekoälysovellukselle kriteereitä, joiden avulla uusi logo luodaan tai olemassa olevaa logoa muokataan. Grafiikoita luotaessa tekoälysovelluksia voi pyytää esimerkiksi muokkaamaan kuvat halutulla tyylillä tai optimoimaan kuvasisältöjä julkaisuyhteys huomioiden.

Kokeile esimerkiksi näitä: Logomaster.ai, Logomaker

Kuvien luominen ja muokkaaminen tekoälyllä

Tekoälyn avulla voi myös luoda tekstikomentoihin perustuvia kuvia, joita ei ole ollut aiemmin olemassa. Nopeasti kehittyneet työkalut, kuten Midjourney, kykenevät jo nyt luomaan oikeilla kehotteilla hyvinkin realistisia kuvia, joita on parhaimmillaan vaikea erottaa todellisista valokuvista. Kuten tekstienkin osalta, myös kuvia luodessa voit vapaasti määrittää kuvien tyylisuunnan, yksityiskohdat ja kuvien erityspiirteet. 

Tässä Midjourneyn luomia kuvia promptilla "pitkä pöytä kauniissa tilassa."

Uusien kuvien luomisen lisäksi tekoälysovelluksista on hyötyä, kun halutaan parantaa olemassa olevien kuvien laatua tai muokata niiden tyyliä. Tekoälysovellukset voivat esimerkiksi parantaa kuvien resoluutiota, muokata värimaailmaa ja valaistusta, korvata kuvan taustan tai poistaa kuvista haluttuja elementtejä. Maailman tunnetuimmassakin kuvanmuokkausohjelmassa, Adoben Photoshopissa, tekoälyllä voi luoda uusia kuvia tai parantaa olemassa olevia Firefly-työkalun avulla.

Videot ja animaatiot tekoälyä hyödyntäen

Tekstien ja kuvien lisäksi tekoälytyökaluja voi hyödyntää myös luomaan ja editoimaan videoita ja animaatioita esimerkiksi markkinointikampanjoita tai somesisältöjä varten. Työkaluja hyödyntämällä voit luoda videoita pelkän tekstin perusteella, lisätä videoihin haluttuja elementtejä, kuten erikoistehosteita tai filttereitä tai luomaan animaatioita toiveiden mukaisesti. Kokeile esimerkiksi näitä: Deepbrain AI, Synteesia, Design.AI.

Pitkien videoiden lyhentämiseen on myös olemassa jo ohjelmistoja, jotka kykenevät poimimaan automaattisesti videosta parhaat klipit ja luomaan niiden perusteella tiiviin, valmin videon, keksimään otsikot ja jopa julkaisemaan videon. Kokeile esimerkiksi: Vidyo.ai.

Suunnittele ja automatisoi sosiaalisen median sisällön­tuotantoa

Tekoäly osaa jo luoda tekstejä, kuvia ja videoita, mutta entä jos nämä taidot voisi yhdistää? Sisällöntuotannossa esimerkiksi verkkokaupan sosiaalisen median kanaviin voisi olla hyötyä monitoimityökalusta, joka kykenee sisällöntuotannon jokaisessa vaiheessa tehostamaan työskentelyä tekoälyn avulla ja hallitsemaan sisältöjä yhdessä paikassa.

Esimerkiksi Predis.ai on sosiaalisen median hallintaan soveltuva tekoälytyökalu, joka mainostaa olevansa ChatGPT:n kaltainen tekstityökalu, Canvan kaltainen grafiikkaohjelmisto ja sosiaalisen median hallintaan tarkoitettu Hootsuite yhdessä paketissa. Suomen kieltäkin osaavaan palveluun voit yhdistää yrityksesi somekanavat, luoda uutta sisältöjä syöttämiesi avainsanojen avulla ja jopa jakaa luodut sisällöt somekanaviin suoraan palvelusta. 

Hyödynnä tekoälyä markkinointi­kampanjoiden toteutuksessa

Kokonainen markkinointikampanja tekoälyn avulla? Ei mahdoton ajatus. Pörssiyritys Neste nousi talvella uutisotsikoihin, kun se toteutti markkinointikampanjan hyödyntäen tekoälyä kampanjan jokaisessa vaiheessa: yhteistyösopimuksen tekemisessä mainostoimiston kanssa, luovassa konseptoinnissa, teksteissä ja visuaalisessa ilmeessä, mediasuunnitelmassa ja kampanjan viestinnässä. Tekoälysovelluksista käytössä olivat ChatGPT, Copy.ai, Gigipixel AI, Midjourney sekä sopimuksen tekemisessä hyödynnetty Docue.com

Useita tekoälytyökaluja yhdistelemällä on mahdollista luoda ja toteuttaa markkinointikampanjoita, kohdentamaan ja personoimaan mainoksia, luomaan uudenlaista kiinnostavaa sisältöjä ja hyödyntämään automatisointeja kampanjoinnissa.

Lopuksi: kokeile heti ja huomaa tekoälyn mahdollisuudet

Kuten jo tästäkin blogiartikkelista huomaa, tekoälyn mahdollisuudet ovat loputtomat ja uusia tekoälytyökaluja syntyy nykyään kuin sieniä sateella. Tekoälystä saa parhaan hyödyn irti kun kokeilee sovelluksia aktiivisesti itse – mitä paremmin tekoälyn mahdollisuuksista pysyy kartalla jo nyt, sitä suuremman etulyöntiaseman saa jatkoa ajatellen.  

Suosittelemme jokaista verkkokauppiasta testaamaan samantien vähintään yhtä tällä sivulla mainittua tekoälytyökalua käytännössä ja hyödyntämään sen mahdollisuuksia markkinointisisältöjen pohjana. Kokeileminen ei tule edes kalliiksi, sillä osa työkaluista, kuten ChatGPT ja Bing ovat käyttäjilleen ilmaisia ja useimpiin maksullisiinkin sisältyy ilmainen kokeilujakso.

Ohjaa keskustelua, tarkenna, pyydä lisätietoa

ChatGPT:tä ja muita vastaavia työkaluja käytettäessä ei kannata aina tyytyä hakukonetulosten kaltaisesti ensimmäisiin saatuihin vastauksiin, vaan parhaimmillaan tekoälytyökalut ovat hyvin älykkäitä keskustelukumppaneita, jotka antavat usein sitä parempia vastauksia, mitä tarkempia kysymyksiä niiltä kysytään. 

Siksi esimerkiksi ChatGPT:n kanssa jutellessa kannattaa keskustelunomaisesti työstää tekoälyn edellistä vastausta, vaatia siltä tarkempaa tietoa ja laajentaa vastauksia haluttuun suuntaan ohjaamalla keskustelua tarkkaan mietityillä prompteilla.

Tekoälyn tehokas ja tuloksellinen hyödyntäminen vaatii siis totutun toimintatavan muutosta, aktiivista käyttöä ja harjoittelua. Kun rutiinit ovat hallussa, lopulta tekoälyä voi käyttää kokonaisten laajempien tehtävien suorittamiseen ja tekoälyn hyödyt alkavat konkretisoitua kokonaisten tehtäväkokonaisuuksien tehostamisessa.

Juha Kalaoja / MyCashflow

PS. Tämän artikkelin kansikuvassa on Midjourneyn futuristinen näkemys verkkokaupasta 2050-luvulla.

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas

Uusimmat artikkelit

Aloita menestystarinasi verkossa – nyt ensimmäinen kuukausi 0 €!