CSV-työkalut tarjoavat tehokkaan ja joustavan tavan hallita verkkokaupan tietoja – olipa kyseessä sitten pienen tai suuren mittakaavan muutokset. Tässä artikkelissa esittelemme hyödyllisiä vinkkejä, joiden avulla voit tehostaa verkkokauppasi arkea.
MyCashflow’n CSV-työkalut ovat monipuolinen ja tehokas apuväline verkkokaupan hallintaan. Niiden avulla voit muun muassa hallita kaupan tuotetietoja, varastosaldoja ja asiakastietoja helposti yhdessä tiedostossa.
Hyödyntämällä näitä alla olevia vinkkejä voit tehostaa kauppasi toimintaa ja säästää aikaa arjen askareissa.
Olitpa sitten rakentamassa verkkokauppaasi tai julkaisemassa esimerkiksi uutta kevätmallistoa, CSV-työkalut ovat tehokas tapa lisätä uusia tuotteita kauppaasi. Voit lisätä kaikki tarvitsemasi tuotetiedot yhdellä kerralla tai luoda tuotteet ensin perustiedoilla ja rikastaa tietoja myöhemmin tehtävillä päivityksillä.
Lataa käyttöösi maksuton CSV-mallipohja, jonka avulla voit syöttää kaikkien perustettavien tuotteiden tiedot massana.
Voit myös ladata malliksi CSV-viennillä Tuotteet-tiedoston kauppasi nykyisistä tuotteista, josta näet mitä tietoja tuotteilla on, ja täydentää uusia tuotteita sen pohjalta.
Tarkista tuotteiden CSV-tunnisteet täältä.
Kun olet ensin luonut päätuotteet, voit helposti lisätä niille erilaisia variaatioita. Variaatioiden kohdistamiseksi oikealle tuotteelle tarvitset päätuotteen ProductID-tunnisteen.
Mikäli tuotteilla on vaihtuvia ominaisuuksia, kuten erilaisia koko- ja värivaihtoehtoja, voit käyttää variaatiosplitteriä. Anna variaation nimessä haluamasi ominaisuudet putkimerkillä erotettuna, esim: Väri: Punainen | Koko: S jne.
Variaatioita käsitellään erillisessä tuonnissa kuin päätuotteita, ja niillä on omat CSV-tunnisteensa.
Lataa käyttöösi erillinen CSV-mallipohja tuotevariaatioiden tuontia varten.
Tuotekuvausten ja avainsanojen päivittäminen CSV-työkalujen avulla parantaa hakukonenäkyvyyttä ja selkeyttää tuotesivuja, mikä samalla vahvistaa asiakaskokemusta.
CSV-työkalujen avulla voit päivittää tuotteiden esittelytekstejä massana ja tarkistaa taulukkolaskentaohjelman suodattimilla, miltä tuotteilta puuttuu tuotekuvaus tai avainsanat. Myös tuoteryhmien esittelytekstejä voidaan lisätä erillisellä Tuoteryhmät-tuonnilla.
Lue lisää verkkokaupan sisältöjen hakukoneoptimoinnista.
CSV-tiedoston avulla voit myös helposti päivittää tuotteiden hintoja. Taulukkolaskentaohjelmien funktiot auttavat tekemään esimerkiksi prosentuaalisia korotuksia kaikkiin hintoihin. Muista, että tuotteet ja variaatiot käsitellään eri aineistoissa.
Huomioithan, että CSV-tiedostossa hintojen desimaalierottimena käytetään pistettä, mutta laskutoimituksia tehdessä erottimen voi vaihtaa pilkuksi. Mikäli teet siis laskutoimituksia, muista vaihtaa erotinmerkki pisteeksi ennen hintojen tuomista kauppaan.
Voit antaa hinnat verollisena (ProductPrice) tai verottomana (ProductPriceWithoutTax), mutta älä käytä molempia samassa CSV-tuonnissa. Tarkista hintojen päivitykseen liittyvä ohjeistus ennen tietojen tuontia CSV-tunnisteet -artikkelista.
Päivitä varastosaldoja, tuotteiden myynnin jatkamista varaston ollessa loppu sekä tuotteiden toimitusaikoja helposti massana.
Kun varastoosi tulee täydennystä, voit antaa koko varastosaldon määrän (ProductStockBalance) tai sitten varastosaldon muutoksen (ProductStockBalanceChange). Tarkista sallitut arvot dokumentaatiosta.
Huomaathan, että jos tuotteella on variaatioita, niiden varastotietoja hallitaan tuotevariaatiot-CSV:n avulla.
Voit lisätä ja päivittää tuotekuvia CSV:n avulla kahdella eri tavalla.
Tuotekuvat voidaan ladata ensin tiedostoselaimen Tuotekuvat-kansioon ja yhdistää CSV-tiedostossa tuotteille tiedostonimen avulla. Kuvat erotetaan toisistaan putkimerkillä, esimerkiksi kuva1.jpg|kuva2.jpg
Vaihtoehtoisesti kuvat voidaan ladata URL-osoitteesta, esimerkiksi valmistajan sivujen kuvapankista. Tällöin annetaan tuotekuvien URL-osoitteet putkimerkillä erotettuna, esim. https://www.valmistaja.com/images/kuva1.jpg|https://www.valmistaja.com/images/kuva2.jpg
Tuotevariaation kuvan voi määrittää erillisessä tuotevariaatioiden CSV-tuonnissa.
Voit lisätä ja hallita massana tuoteattribuutteja, joita voidaan käyttää tuotesuodattimina kaupassa. Näin asiakkaat voivat helpommin suodattaa haluamansa tuotteet verkkokaupassasi.
Katso esimerkki tuoteattribuuttien ja tuoteominaisuuksien lisäämisestä CSV-tuonnilla täältä.
Lisää tuotteita kampanjaan, aseta kampanjahinnat ja poista tuotteita kampanjasta helposti CSV-työkalujen avulla.
Yhdessä tiedostossa voit hallita usean eri kampanjan tuotteita. Voit myös lisätä tai hinnoitella saman tuotteen eri kampanjoissa antamalla samalle riville CampaignID:n ja ProductID:n.
Tuotteiden poistaminen kampanjasta onnistuu Remove-sarakkeessa lisäämällä arvon CONFIRM. Tämä on kätevä tapa siivota kampanjasta poistuvia tuotteita.
Tarkista kampanjatuotteiden tuonnissa käytettävät CSV-tunnisteet täältä.
CSV-tiedostojen avulla voit luoda 301-uudelleenohjauksia, jos maksuton Uudelleenohjaukset-laajennus on aktivoitu käyttöön kaupassa.
Uudelleenohjausten lisääminen CSV-tuonnin avulla on erityisen kätevää verkkosivuston uudistamisen tai verkkotunnuksen päivittämisen yhteydessä. Kun tuotesivujen URL-osoitteet muuttuvat, asiakkaat ja hakukoneet ohjataan näin helposti oikeille sivuille jatkossakin.
CSV-tiedostojen avulla voit myös ottaa varmuuskopioita verkkokauppasi tiedoista. Tämä tuo lisäturvaa esimerkiksi suurten muutosten tai teknisten ongelmien varalta.
Kun teet suuria muutoksia CSV-työkaluilla tai käytät niitä ensimmäistä kertaa, on suositeltavaa ottaa talteen varmuuskopio tiedoista, joilla voit aina palauttaa tiedot ennalleen mahdollisten virheiden sattuessa.
Lue ohjeet varmuuskopiointiin CSV:n avulla.
Google Sheetsin ja Excelin ominaisuudet ja funktiot auttavat CSV-tiedostojen muokkaamisessa. Esimerkiksi PHAKU (VLOOKUP) -funktiolla voi yhdistää tietoja eri taulukoiden välillä, ja laskukaavoilla voit tehdä korotuksia hintoihin. Käytä suodattimia, muotoilua ja värejä tietojen jäsentelyyn, jotta hahmotat kokonaisuuden.
Myös tekoälystä on apua CSV-työkalujen käytössä: esimerkiksi ChatGPT osaa auttaa ja neuvoa CSV-tiedostojen muokkaamisessa ja tarvittaessa tekee muutoksia toiveidesi perusteella.
CSV-mallipohja tuotteiden tuontia varten MyCashflow-verkkokauppaan.
CSV-mallipohja tuotevariaatioiden tuontia varten.
Lue lisää ohjeita käyttöoppaastamme, jossa on kerrottu artikkeleiden ja esimerkkien avulla CSV-työkalujen käytöstä MyCashflow-verkkokaupassa.
Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.