Sopivan logistiikkaratkaisun löytäminen voi olla vaikeaa varsinkin pienille ja aloittaville verkkokaupoille. Kysyimme Shipitin toimitusjohtajalta Lari Pihlajapurolta vinkkejä verkkokaupan logistiikkaan ja toimituksiin liittyen.
Logistiikka on verkkokaupankäynnissä olennainen osa verkkokaupan palvelua. Esimerkiksi kotiintoimituksen täsmällisyys tai noutopisteen sujuvuus ovat suoraan asiakkaalle näkyvää palvelua, joka vaikuttaa asiakkaan mielikuvaan myös verkkokaupasta, vaikka sinällään onkin eri toimijan tuottama palvelu.
Oman haasteensa verkkokauppatoimitusten järjestämiseen luo kuljetusyhtiöiden ja niiden tarjoamien kuljetuspalveluiden määrä. Pelkästään Suomessa toimii lukuisia kuljetusyrityksiä, joilla kaikilla on omat erityispiirteensä ja sopivat toisiaan paremmin eri tilanteisiin ja asiakkaille – kansainvälisistä toimituksista puhumattakaan.
Verkkokaupan logistiikkaratkaisun hakemisessa onkin hyvä aloittaa tarvekartoituksesta.
Verkkokauppojen logistiikkatarpeet vaihtelevat Pihlajapuron mukaan paljon kauppakohtaisesti. Osa verkkokaupoista toimittaa tuotteitaan esimerkiksi vain Suomeen ja käyttää vain yhtä toimijaa, mikä voi sinällään tuntua selkeältä, mutta samalla se myös rajoittaa asiakkaille tarjottavien toimitustapojen määrää ja vaihtoehtoja.
- Verkkokaupan logistiikkatarpeet määritellään ensisijaisesti tietysti toimitettavien tuotteiden perusteella – pienet tuotteet mahtuvat pienempiin pakkauksiin, mikä näkyy edullisimmissa toimitus- ja varastointikustannuksissa. Koska logistiikkakustannukset heijastuvat suoraan tuotteen myyntihintaan, tuotteet voivat luoda kilpailuetua, esimerkiksi jos suuret tuotteet voidaan fyysisesti pakata tehokkaasti pieneen tilaan ja jopa toimittaa osissa useammassa paketissa.
Verkkokaupan logistiikan optimointi pitäisi Pihlajapuron mukaan aloittaa jo ennen kuin tuotteita valitaan kauppaan myytäväksi.
- Pienempi verkkokauppa tilailee tuotteita kauppaansa ehkä kerran pari vuodessa ja vähän suuremmilla tämä tapahtuu jo kuukausi- tai viikkotasolla. Näissä tilanteissa tavaran tuonnin osuus voi näkyä merkittävästi myytävän tuotteen hinnassa.
Myös verkkokaupan kaupankäyntimalli ja kohdemarkkinat määrittelevät osaltaan verkkokaupan logistiikkatarpeita.
- Ja jos myydään ulkomaille, tarvitaan kansainvälisiin lähetyksiin soveltuva kuljetuspalvelu, joissa pitää huomioida noutopisteiden kattavuus tai ovellekuljetuksen varmuus.
- Näissä on huomattavia eroja. Jos verkkokaupan asiakkaisiin kuuluu kuluttajien lisäksi myös yrityksiä, niin huomioitavaa on, että samat palvelut eivät missään nimessä sovi molemmille asiakasryhmille.
Kuluttajakaupassa monipuolinen toimitustapavalikoima ja toimituskustannusten edullisuus on valttia, sillä asiakkaiden tarpeet ja mieltymykset vaihtelevat paljon.- Kuluttaja-asiakkaat haluavat tilauksensa toimitettavan lähelle kotia, tutuilla kuljetusyhtiöillä ja itselleen sopivilla tavoilla. Suuremmille tai arvokkaammille lähetyksille valitaan usein kotiinkuljetus. Laajasta toimitustapavalikoimasta löytyy jokaiselle asiakkaalle sopiva ratkaisu.
Yrityksille toimitettaessa puolestaan korostuvat toimitusten nopeus ja luotettavuus. Välillä esiin nousee myös kuljetusyhtiön imago.
- Jos yritys esimerkiksi tilaa näytekappaleen, todennäköisesti he ovat tilanneet samoja näytteitä muiltakin yrityksiltä. Tämän vuoksi kannattaakin käyttää erityisesti näytteiden lähettämiseen nopeita kuriirilähetyksiä. Jos sinun näytteesi saapuu nopeasti perille ennen kilpailijoiden lähetyksiä, yritykselläsi on selkeä etulyöntiasema. Nopea toimitus heijastuu myös siihen, miten luotettavan kuvan asiakas yrityksestäsi saa. Kuriirilähetyksiä pystyt myös seuraamaan tarkasti ja olemaan reaaliajassa yhteydessä vastaanottajaan myynnin varmistamiseksi.
Sopimusneuvottelut logistiikkapalveluntarjoajien kanssa voivat pienelle verkkokaupalle olla melko päätäpyörryttäviä.
Ulkomaan ja kotimaan lähetyksien tarkkojen hintojen laskeminen helpottaa kulujen tarkkailua, mutta vaatii aikaa ja vaivaa. Pihlajapuron mukaan myös tuontinoutojen tilaaminen ja suurempien tavaraerien lähettäminen voivat osoittautua haasteiksi.
- Pk-yritysten lähetysvolyymit riittävät usein yhteen sopimukseen ja lisäpalveluista joutuu maksamaan huomattavasti suuremman kuluerän. Lisäksi hintojen selvittely kaikennäköisine lisineen ja kuukausmaksuilla tilausprosessin läpikäynnistä puhumattakaan on todella aikaavievää työtä. Tämähän on itse asiassa juuri se ongelma, johon me Shipitillä tarjoamme ratkaisua.
Ulkomaan toimituspalveluita vertaillessa kannattaa Pihlajapuron mukaan kammata palvelusisällöt läpi ja selvittää, sisältyykö kyseiseen tuotteeseen esimerkiksi jotain rajoituksia.
- Kotimaan tavanomaisiin pakettitoimituksiin hyviä ratkaisuja ovat noutopistepaketit, jotka noudetaan asiakkaan itsensä verkkokaupan kassalla valitsemasta noutopisteestä.
Laajimman noutopisteverkoston voit tarjota kotimaisille asiakkaillesi yhdistämällä Postin, Matkahuollon ja DB Schenkerin palvelut.
- Jos haluaa tarjota kotimaisille asiakkaille mahdollisimman kattavan noutopisteverkoston, niin meidän kautta saa verkkokaupan kassalle vaikka koko kirjon tarjolle.
Ulkomaan toimituksista kuluttajille suosituimpia ovat Pihlajapuron mukaan Postin ja GLS:n palvelut.
- Näissä suurimpaan osaan EU-maista sisältyy toimitus perille saakka ja usein lähettyviltä löytyy varulta vielä noutopistekin. EU:n ulkopuolelle lähettäessä ja suuremmille ostoille mukaan tulee myös kuriirivaihtoehdot, esim. Norjaan ja Sveitsiin nämä ovat suosittuja.
Kuriiripalvelut ovat suosittuja erityisesti Pohjois-Amerikassa, jossa ihmiset arvostavat nopeutta, luotettavuutta ja helppoutta.
- Yhdysvaltoihin ja Kanadaan lähetettäessä valitaan usein kuljetustavaksi kuriirit, joilla on Amerikoissa todella kattavat verkostot. Aasiassa monessa maassa on myös luotettavat postiverkostot. Esimerkiksi Japaniin ja Etelä-Koreaan nämä toimivat mainiosti ja todella nopeastikin.
- Tarkistat helposti kuljetushinnat omille kuljetuksillesi jo ennen kuin aloitat kaupankäynnin - vältät monimutkaiset sopimusneuvottelut lukuisten kuljetusyhtiöiden kanssa, jolloin säästät aikaa ja rahaa - saat kilpailukykyiset kuljetushinnat kotimaahan ja ulkomaille.
- Saat tarjolle koko maan kattavat kuljetusvaihtoehdot B2B-, B2C- ja jopa rahtilähetyksille. Kauttamme saat ulkomaanlähetykset tehtyä todella helpon tilauskanavamme ansiosta vaivatta ja laajennat asiakaskuntaasi huomattavasti. Kattavalla kuljetusvalikoimalla tuot lisäarvoa myös asiakkaillesi ja nostat omaa myyntiäsi. Win win!
- Kiitosta saa myös laskutuksemme, joka yhdistää eri toimijoiden palvelut yhdelle ja samalle laskulle. Mietipä millainen laskuruljanssi yritykselle tulee, jos järjestät itse vaikka kolme eri kuljetussopimusta, joissa säännöllistä liikennettä.
Shipit on kotimainen logistiikkapalvelu, jonka kautta verkkokauppias voi käyttää useiden eri kuljetusyritysten palveluja sekä kotimaan että ulkomaan kuljetuksiin ilman erillisiä sopimuksia ja ilman kiinteitä kustannuksia.
Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.