Verkkokauppa ja myymälä samasta järjestelmästä!
Lue lisää
Icon Rounded Arrow White - BRIX Templates
Kaikki artikkelit
Markkinointi
Julkaistu
2.11.2020
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Verkkokaupan tehokas tuotemainonta Googlessa – nyt helpommin kuin koskaan

Toimiva tuotemainonta vaatii aikaa ja asiantuntijuutta, mutta mitä tehdä, jos ei ole kumpaakaan? Vastaus ei ehkä koskaan aiemmin ole ollut niin yksinkertainen: ottaa käyttöön MyCashflow'n Tuotemainokset! Haastattelussa toimitusjohtajamme Ismo Ruotsalainen kertoo palvelun toimintaperiaatteista, sen tuomista tuloksista ja miksi se kannattaa ottaa käyttöön.

Aloitetaan alusta: Tuotemainokset – mistä on kyse?

Tuotemainokset on MyCashflow'n kokonaispalvelu, joka sisältää integraation verkkokaupan, Googlen Kauppiaskeskuksen ja Google Adsin välillä, asiantuntijapalvelut mainonnan tehokkaan käyttöön sekä kuukausittaisen raportoinnin ja neuvonnan asiakkaalle. Yksinkertaisesti sanottuna: tavoitteenamme on saada asiakkaan verkkokaupalle lisää myyntiä ja ostavia asiakkaita siten, että mainonnan teho ja kate ovat kunnossa.

Kerro, mistä tämä idea on lähtenyt.

Yleensä kauppiaat ovat valmiita kokeilemaan ja panostamaan markkinointiin, mutta heiltä puuttuu aika ja osaaminen. Tuloksia on pakko saada nopeasti ja kohtuullisella budjetilla. Jos tämä ei onnistu, he lopettavat helposti. Harva ymmärtää, miten esim. Google Adsia kannattaa käyttää ja harvalla on selkeä suunnitelma tai tavoitteet mainonnalle.

Ja Tuotemainokset-palvelu on MyCashflow'n vastaus tähän ongelmaan?

Kyllä. MyCashflow-verkkokaupoilla on ollut pitkään valmiudet kasvaa mainonnan avulla. Kaupoissa on käytössä esimerkiksi ostotyökalut, kävijöiden käyttäytymisen seuranta, tuote- ja asiakasdata sekä valmius tehdä paikallista ja kansainvälistä markkinointia. 

Google tavoittaa lähes kaikki internetin käyttäjät Euroopassa ja sen mainosjärjestelmä on maailman suurin. Se on samalla uskomattoman monimutkainen, mutta me tunnemme sen läpikotaisin. Tiedämme, mitkä asetukset pitää tarkistaa, jotta kaikki menee parhaiden käytäntöjen mukaisesti ja huolehdimme siitä, että koneoppiva algoritmi saa runsaat määrät tarvittavaa dataa oikealla tavalla. 

Tuotteiden mainostaminen Googlen verkostoissa on oiva tapa kasvattaa verkkokaupan myyntiä

Mitä integraatio Kauppiaskeskukseen oikeastaan tekee?

Integraatio luo kauppiaalle tarvittavat Google Kauppiaskeskus- ja Ads-tilit tai linkittää olemassa olevat tilit sekä siirtää Googleen kattavat tuotetiedot ja pitää ne ajan tasalla. Kaikki muutokset tuotetietoihin, hintoihin ja saatavuuteen välittyvät siis verkkokaupasta suoraan mainontaan. Tämä on tärkeää – tietojen siirtämiseen on muitakin vaihtoehtoja (kuten esim. Google Sheetsiin saatavilla oleva skripti), mutta mikään näistä ei kykene siirtämään Kauppiaskeskukseen kaikkia niitä tietoja, jotka liikkuvat Googlen tilien ja MyCashflow'n välillä. Integraatiomme laajuus ja syvyys vähentää siis huomattavasti mainontaan tarvittavia resursseja ja aikaa.

Integraatio luo myös koneoppivat Älykkäät Shopping-kampanjat ja tarjoaa kauppiaalle työkalut näiden hallintaan, kuten keinot päivittäisen budjetin ja kohdemaan määrittämiseen sekä kampanjoiden käynnistämiseen ja tauolle laittamiseen.

Jos niin paljon on automatisoitu, mihin tarvitaan MyCashflow'n asiantuntijaa?

Googlen hyväksyntä Kauppakeskukseen vaatii, että verkkokauppa täyttää tietyt ehdot ja MyCashflow'n asiantuntija auttaa viemään verkkokaupan tästä tarkastuksesta läpi. Mutta ehkä jopa tärkeämpää on se, että hän auttaa myös kauppiasta määrittelemään tavoitteet mainonnalle ja luo kampanjat, jotka soveltuvat siihen parhaiten. Palvelun piirissä voidaan siis toteuttaa Älykkäiden Shopping-kampanjoiden lisäksi myös perinteiset Ads ja Search-tekstimainokset sekä Display-bannerimainokset. Ja jotkut näistä kampanjoista vaativat aktiivista ylläpitoa ja luovaa työtä, kuten avainsanojen hallintaa ja mainostekstien kirjoittamista.

Miksi verkkokauppa voisi haluta hyödyntää eri kampanjatyyppeja?

Jokaisella kampanjalla on omat etunsa, esim. Display-bannerimainokset keräävät hyvin näkyvyyttä, mutta niiden klikkausprosentit ja konversioprosentit ovat huomattavasti pienempiä kuin hakukoneiden tekstimainoksissa. Display-kampanjalla tavoitellaan brändinäkyvyyttä, mikä yleensä parantaa kaiken muun mainonnan tuottavuutta.

Mitä tapahtuu, kun kampanjat saadaan luotua ja käynnistettyä?

Asiantuntijamme tarkistaa kampanjat säännöllisin välein ja optimoi ne konversioarvoa (eli myyntiä) ja mainonnan tuottoa (eli paljonko jokainen mainontaan sijoitettu euro tuottaa myyntiä) huomioiden. Taustalla ovat myös mainosten klikkausten määrät ja konversiomäärät, jotka kertovat kuinka moni konvertoituu tekemään tilauksen. Nämä ovat tyypillisiä verkkomarkkinoinnin tehokkuuden mittareita ja näiden avulla eri mainoskampanjoita ja kanavia voidaan verrata toisiinsa.

Google antaa myös jokaiselle Google Ads -tilille optimointipisteet ja suositukset niiden parantamiseksi, joita asiantuntijamme toteuttavat. Tiivistäen voidaan sanoa, että jos tilin optimointipisteet olisivat vaikka 50 % ja ne saadaan nostettua 60 %:iin, tämä 10 %:n korotus todennäköisesti nostaisi konversioarvoa 10 %:lla. Meidän ylläpitämien tilien optimointipisteet ovat yleensä 95-100 %:n tasolla.

Joka kuukausi asiantuntijamme esittää asiakkaalle mainontaraportin ja suosittelee muutoksia verkkokauppan mainonnan tehostamiseksi. Asiantuntijan säännöllinen seuranta ja kommunikaatio kauppiaan kanssa tuovat mainontaan konkreettisia parannuksia ja selvää lisäarvoa.

Google tavoittaa lähes kaikki internetin käyttäjät Euroopassa - laitteesta riipumatta

Mitä kauppias voi itse tehdä mainonnan tehon nostamiseksi?

Tuotemainonnassa tärkeää ovat tuotetietojen laatu ja kattavuus, hakukoneoptimointi (johon vaikuttaa esimerkiksi se, onko tuotekuvauksessa käytetty oikeita avainsanoja), toimitusvaihtoehdot ja -kustannukset ja se, onko kauppa uskottavan näköinen. Nämä kaikki asiat vaikuttavat laatupisteisiin, ja mitä parempilaatuinen hakutulos, sitä halvemmalla Google myy kaupalle paremman mainospaikan. Älykkäät Shopping-kampanjat käyttävät nimittäin aina automaattisia hintatarjous-strategioita.

Mitä tarkoitat automaattisilla hintatarjouksilla?

Älykkäissä Shopping-kampanjoissa yksittäisen klikkauksen hinta vaihtelee ja perustuu huutokauppaan, joka määrää kenen mainos näytetään millä sijainnilla. Hinta muodostuu seuraavasti: jos saan ykköstuloksen, maksan sentin enemmän sitä, mitä seuraava tarjous olisi ollut. Varsinkin käyttäjän hakukonteksti on iso tekijä. Siinä hyödynnetään satoja signaaleja haun aikana, joista tyypillisimpiä ovat laite, sijainti, kieli ja kellonaika. Sitten on hakukontekstiin liittyviä signaaleita, kuten edelliset haut ja myös uudelleenmarkkinoinnin yleisötietoja. Google ennustaa asiakkaan aikomusta ostaa ja sen pohjalta tekee hintatarjouksia ja pyörittää mainontaa. Sitä kautta kauppias saa parhaan tuottonsa.

Kuinka kauan palvelu on ollut saatavilla MyCashflow'n asiakkaalle ja mitkä ovat olleet keskimääräiset tulokset tähän asti?

Palvelu on ollut saatavilla noin 1,5 vuotta (alussa Google Shopping Ads -nimen alla), jolloin palvelua on kehitetty ja rakennettu yhdessä asiakkaiden kanssa. Nykyään palvelu on käytössä yli 50 verkkokaupassa, joilla on päivätasolla yhteensä n. 100 aktiivista Älykästä Shopping-kampanjaa. Kampanjoiden ROAS, eli mainonnan tuotto, on kehittynyt koko ajan ja tämän vuoden aikana se on joka kuussa ylittänyt 13. Se tarkoittaa, että jokaista mainontaan sijoitettua euroa kohti, asiakas saa yli 13 € myyntiä. Yleensä palvelua käyttävissä verkkokauppoissa myynnin kasvu on ollut merkittävä, joissain verkkokaupoissa myynti jopa moninkertaistui!

Soveltuuko palvelu pienemmillekin verkkokaupoille?

Palvelumme on rakennettu siten, että jokaisella verkkokaupalla olisi mahdollisuus kokeilla sitä – se skaalautuu ylös ja alas eikä siihen tarvitse sitoutua pitkäksi ajaksi. Se pitää muuten sanoa, että koneoppivat Älykkäät Shopping-kampanjat tarvitsevat minimissään ainakin yhden konversion päivässä saavuttaakseen parhaan tasoon. Siksi suosittelemme näille kampanjoille minimibudjetiksi 30 €/päivä.

Yleisesti ottaen, mitä suurempi tuotevalikoima kaupalla on, sitä tehokkaampaa tuotemainonta on. Meillä on kuitenkin myös mukana useita pienempiä verkkokauppoja, joista suurin osa on saanut hyviä tuloksia. Se, onko tulos riittävän hyvä, riippuu tietysti myös kaupasta – vajaan 4 €:n ROAS voi olla hyvä kaupalle, joka myy itse tehtyjä tuotteita, mutta jälleenmyyjän tapauksessa sen pitäisi olla n. 8 €.

Kun rahasta puhutaan, kerro vielä, mistä palvelun kustannukset koostuvat?

Palvelulla ei ole aloitus- eikä ylläpitomaksuja, vaan veloitamme 20 % palvelumaksua kampanjoiden mainoskulutuksen perusteella. Eli jos kauppias sijoittaa kuukaudessa esim. 500 € mainontaan, hän maksaa sen lisäksi 100 € palvelumaksua. Tämä maksu kattaa jatkuvasti pyörivän integraation, joka pitää tuotteiden tiedot ajan tasalla sekä asiantuntijatyön ja kuukausittaisen raportoinnin ja mainosten optimoinnin.

Lue lisää verkkokaupan digimainonnasta ›

***

MyCashflow'n omistaja Pulse247 Oy on sertifioitu Premier Google Partner -kumppani. Google myöntää tämän tunnustuksen vain niille kumppaneille, jotka ovat onnistuneet tarjoamaan asiakkailleen ykkösluokan tuloksia ja selkeää liikevaihdon kasvua Google-mainonnan avulla pitkällä aikavälillä.


Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas

Uusimmat artikkelit

Aloita menestystarinasi verkossa – nyt ensimmäinen kuukausi 0 €!