Tuotteiden hakemisen, selaamisen ja ostamisen helppous vaikuttavat olennaisesti verkkokaupan käyttökokemukseen. Panostamalla asioinnin vaivattomuuteen parannat usein myös verkkokaupan myyntiä ja muita konversioita.
Menestyvä verkkokauppa ei ainoastaan houkuttele runsaasti kävijöitä, vaan onnistuu myös muuttamaan heidät maksaviksi asiakkaiksi. Mitä paremman käyttökokemuksen verkkokauppasi tarjoaa, sitä useammat ostajat vievät ostotapahtumansa päätökseen. Oleellista on rakentaa verkkokauppa niin, että asiointi on saumatonta alusta loppuun.
Konversio-optimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joiden avulla teet tuotteiden hakemisen, selaamisen sekä ostamisen helpoksi, ja tarjoat näin parempia ostokokemuksia. Tärkeää on myös ottaa paremmin huomioon jatkuvasti kasvavan mobiililaitteilla shoppailevien ostajien joukko ja parantaa verkkokaupan käytettävyyttä mobiililaitteilla.
Jos konversio on sinulle uusi käsite, lue myös postauksemme jossa selitämme aiheeseen liittyvät keskeiset termit.
Verkkokaupan kävijäliikennettä tulee aina seurata Google Analyticsillä tai muulla kävijäseurantaohjelmistolla, jolla onnistuu sivunlatausten lisäksi myös tavoitteiden ja myynnin seuranta. Määrittele konversioksi vähintään tilaustapahtumat, mutta myös muita tavoitteita tilanteesi mukaan.
Seuraa konversiotasoa kokonaisuutena mutta myös segmenteittäin. Esimerkiksi suomen- ja englanninkielisten kauppaversioiden erillinen seuranta on hyödyllistä. Voit segmentoida asiakkaita myös työpöytä- ja mobiilikäyttäjiin, eri markkinointikanavista saapuviin kävijöihin ja niin edelleen.
Katso myös ohjeet Google Analyticsin asentamiseen. Muista laittaa Analytics kuntoon mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, koska seurantatietoihin ei pääse takautuvasti käsiksi ajalta, jolloin Analytics ei ole ollut käytössä.
Jos käytössäsi on useita kauppaversioita, katso myös ohjeet seurannan määrittelyyn useille versioille.
Ostajat haluavat asiointinsa sujuvan mahdollisimman sujuvasti alusta loppuun. Verkkokaupan navigaatio tulee siis tehdä mahdollisimman selkeäksi. Hyvä navigaatio mahdollistaa esimerkiksi tuotteiden nopean ja vaivattoman selaamisen.
Alla on listattu joitakin tekijöitä, joilla navigaatiota on mahdollista helpottaa:
Call-to-action -painike on toimintaan ohjaava nappi tai grafiikka, jonka tavoitteena on ohjata asiakasta eteenpäin ostotapahtumassa. Esimerkiksi Lisää tuote ostoskoriin-painike ohjaa asiakasta selkeästi toimintaan. Asiakasta on myös tärkeää ohjata kassalla viemään tilaus loppuun CTA-painikkeiden avulla.
CTA-painikkeita sijoitellessa kannattaa myös tavoitella mikrokonversioita, eli verkkokaupan pienempiä tavoitteita myynnin lisäksi. Jos asiakas ei osta, niin mikä olisi seuraavaksi paras vaihtoehto? Seuraaminen Facebookissa, uutiskirjeen tilaaminen, kilpailuun osallistuminen, vai kenties lisätiedon kysyminen? Myös näihin toimiin kannattaa ohjata CTA-painikkeilla.
MyCashflow-verkkokaupassa sinun ei tarvitse huolehtia CTA-painikkeista erikseen, koska ne kuuluvat verkkokaupan “vakiovarustukseen”. Esimerkiksi ostoskoripainikkeet, uutiskirjeiden tilauslomakkeet ja yhteydenottolomakkeet ovat selkeästi esillä kaupassa – tai jos kaupan ulkoasuteema ei sisällä niitä, ne on helppo tarvittaessa ottaa käyttöön. Joka tapauksessa voit muokata kaikkien painikkeiden tekstejä verkkokaupan sanakirjan kautta.
CTA-painikkeet kannattaa joka tapauksessa nostaa tärkeimmäksi osaksi käyttöliittymää. Tämä tarkoittaa että niistä tehdään sijainnin ja visuaalisten keinojen avulla mahdollisimman näkyviä asiaankuuluvilla sivuilla. Esimerkiksi kassalla tilauksen vahvistuspainikkeen on syytä olla suuri ja näkyvän värinen, että se ei jää huomaamatta asiakkailta.
Ostajilla on tapana palata tutkimaan valitsemiaan tuotteita kesken ostotapahtuman. Tämän vuoksi heillä täytyy olla jatkuva pääsy aiemmin luomaansa ostoskoriin vierailunsa aikana. Eräs selkeä vaihtoehto on sijoittaa suurehko ostoskoripainike sivuston oikeaan yläkulmaan.
Esimerkiksi MyCashflow'n oletusteemassa ostoskoripainike on selkeästi näkyvillä jokaisen sivun yläkulmassa. Painikkeen takaa avautuu valikko, josta asiakas pääsee muokkaamaan ostoskoriaan tai hyppäämään suoraan kassalle viimeistelemään ostoksensa.
Hakupalkki on tärkeä osa verkkokaupan navigaatiota, sillä yhtä tuotetta on vaikea löytää lukuisten vaihtoehtojen joukosta ilman hakutoimintoa. Hakupalkin puuttuessa asiakas saattaa turhautua sivustolla harhailemiseen ja poistua verkkokaupasta ostamatta. Edistyneen hakutoiminnon avulla asiakas löytää haluamansa tuotteet verkkokaupasta nopeasti ja vaivattomasti.
Myös hakutoiminto sisältyy MyCashflow-verkkokaupan vakiovarustukseen (maksullisissa palvelupaketeissa hakukone on edistyneempi). MyCashflow’n hakukoneen indeksi on rakennettu niin, että sisäisen ja Googlen hakukoneoptimoinnin välillä on selkeä yhteys. Google-optimointi auttaa siis sisäisen haun optimoinnissa – ja toisinpäin.
Mobiililaitteilla ostaminen yleistyy kiihtyvää tahtia, joten verkkokaupoilla ei ole enää nykypäivänä varaa jättää huomioimatta mobiilikäyttäjien tarpeita. Responsiivisesti suunniteltu verkkokauppa skaalautuu saumattomasti älypuhelimen tai tabletin näytölle ja tarjoaa miellyttävän käyttökokemuksen mobiilikäyttäjille.
MyCashflow’n ulkoasuteemat ovat responsiivisia, ja niiden toimivuus on testattu laajasti myös erikoisemmilla mobiiliselaimilla. Suosittelemme, että teet testitilauksia eri mobiililaitteilla omassa verkkokaupassasi ja tutkit mobiililaitteiden konversioasteita Google Analyticsissä. Näin mahdolliset käytettävyysongelmat tulevat ilmi ja korjattua ennen kuin asiakkaat törmäävät niihin.
Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.