MyCashflow’n Hakutilastot-raportti paljastaa, mitä tuotteita verkkokauppasi asiakkaat etsivät. Tässä artikkelissa kerromme, miten voit hyödyntää raportin tietoja asioinnin helpottamisessa ja myynnin kasvattamisessa.
Hakutilastot-raportti tarjoaa tietoa verkkokauppasi sisäisen hakukoneen käytöstä. Raportti paljastaa kauppasi kävijöiden suosituimmat hakusanat ja tuloksettomat hakutermit sekä listaa hakutulosten klikkaus- ja ostomäärät. Hakutilastoista selviää hyvin myös ajankohtaisten sesonkituotteiden kysyntäpiikit. Näet myös, jos valikoimastasi puuttuu jotain asiakkaidesi kaipaamia tuotteita.
Hyödynnä hakutilastoja verkkokauppasi tuotevalikoiman ja sisällön kehittämisessä
Haut yhteensä -tilasto kertoo kauppasi kävijöiden suosituimmat hakusanat. Yksittäisten hakusanojen suuri hakumäärä kertoo luonnollisesti ensisijaisesti hyvästä kysynnästä, mutta se voi kieliä myös esimerkiksi tuotteen tai tuoteryhmän puutteesta tai hankalasta löydettävyydestä.
Tarkastele erityisesti hakusanoja, joilla on suuri hakumäärä, mutta vain vähän tuloksia. Näistä voit löytää helposti myyviä ja asiakkaiden kaipaamia tuotteita, joita kauppasi valikoimassa ei vielä ole tarjolla.
Tietyn hakusanan yhtäkkinen suosio voi myös kertoa sesongin vaihtuneen, jolloin voi olla jo korkea aika markkinoida esimerkiksi tiettyä tuoteryhmää vaikkapa bannerilla kaupan etusivulla.
Tuloksettomat haut paljastaa hakusanat, jotka eivät ole tuottaneet hakuosumia. Tätä tietoa voit hyödyntää esimerkiksi hakukoneoptimoinnin toimenpiteiden pohjana.
Jos törmäät tuloksettomiin hakusanoihin, joille tiedät kaupastasi jo löytyvän osuvia tuotteita, kannattaa ehdottomasti helpottaa tuotteiden löydettävyyttä lisäämällä hakusanoja tuotteen nimiin, avainsanoihin ja kuvauksiin. Tällöin hakukone osaa tarjota asiakkaille oikeita tuotteita hakutuloksissa. Samalla parannat tuotteidesi löydettävyyttä myös ulkoisissa hakukoneissa.
Saat arvokasta tietoa siitä, mitä tuotteita valikoimaan kannattaisi lisätä
Tuloksettomia hakusanoja seuraamalla saat myös arvokasta tietoa siitä, mitä tuotteita asiakkaasi etsivät, mutteivät kaupastasi löydä. Lisäämällä hakuja vastaavia tuotteita valikoimaan, vastaat suoraan kysyntään, ja voit tehdä helposti lisämyyntiä.
Hakutulosten klikkaukset -tilasto listaa tuotteet, joihin hakutuloksista on päädytty. Tilastosta näet klikkausmäärien lisäksi kyseisten tuotteiden ostomäärät (hakutulossivun kautta saapuneiden sivukatselujen osalta).
Jos klikkauksia on paljon, mutta ostoja vähän, voi ostamiselle löytyä este tuotesivulta
Jos klikkauksia on paljon, mutta ostoja vähän, voi ostamiselle löytyä este tuotesivulta. Tällöin on hyvä tarkastella, onko esimerkiksi tuotekuvaus tarpeeksi kattava ja myyvä, olisiko tuotekuvissa parantamisen varaa vai pidetäänkö kenties tuotteen hintaa liian korkeana.
Hakutilastot on saatavilla jokaiselle kauppaversiolle erikseen, joten tilastot kuvastavat kysyntää markkinoittain. Voit hyödyntää hakutilastoja kansainvälisessä verkkokaupassa myös käännösten parantamiseen, sillä raportin hakusanat kertovat kävijöiden oikeasti käyttämät termit.
Hakutilastot-raportti on käytettävissä MyCashflow Advanced-paketista alkaen.
Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.