Affiliate-markkinoinnin avulla verkkokauppias rakentaa kumppaneiden kanssa tilanteen, jossa voittavat niin asiakas, kumppani kuin verkkokauppa. Tässä artikkelissa tutustutaan affiliate-markkinoinnin toimintaperiaatteisiin ja hyötyihin verkkokaupalle.
Affiliate-markkinointi eli kumppanuusmarkkinointi (affiliate marketing) on tulospohjaista mainontaa, jossa mainostaja maksaa julkaisijalle tietyn tavoitteen toteutumiseen johtaneesta mainonnasta. Kumppanuusmarkkinointi perustuu mainostajan (verkkokauppa), mainoksia julkaisevan kumppanin (jonkin verkkosivuston/blogin ylläpitäjä) sekä verkkokaupan asiakkaan väliseen vuorovaikutukseen.
Kumppanuusmarkkinointikampanjassa verkkokauppa maksaa esimerkiksi bloggaajalle tietyn valikoimaansa kuuluvan tuotteen esittelystä, jos blogin lukija päätyy ostamaan kyseisen tuotteen verkkokaupasta. Verkkokauppa siis hyödyntää ulkopuolista osapuolta tuotteidensa mainonnassa. Mainosten julkaisija pyrkii edistämään verkkokaupan myyntiä, koska hänelle maksetaan siitä palkkio.
Kumppanuusmarkkinoinnin osapuoliin kuuluu verkkokaupan, mainosten julkaisijan ja asiakkaan lisäksi affiliate- eli mainosverkosto. Mainosverkosto toimii välittäjänä mainostajan ja julkaisijan välisessä asioinnissa aina mainoskampanjoiden luomisesta palkkioiden maksuun. Mainosverkosto kerää yhteen yhdeksi julkaisijaverkostoksi sekä verkkomedioiden ylläpitäjät että mainostajat, jotka haluavat solmia kumppanuussopimuksia julkaisijoiden kanssa.
Mainosverkostoja on Suomessa kymmenkunta, joista MyCashflow tarjoaa laajennuksena valmiin tuen Tradedoubleriin ja NetBoosteriin.
Kumppanuusmarkkinointi alkaa sillä, että verkkokauppa liittyy johonkin mainosverkostoon mainostajaksi ja tarjoaa verkostossa oleville julkaisijoille tuotteitaan mainostettavaksi.
Julkaisijat voivat liittyä kampanjaan ja tarjoutua esittelemään omassa mediassaan verkkokaupan mainosmateriaalia. Verkkokauppa hyväksyy sopivat kumppanit osaksi kampanjaa.
Julkaisija esittelee tiettyä tuotetta sivustollaan ja sisällyttää juttuun verkkokauppaan ohjaavia linkkejä tai mainoksia. Sivuston kävijä klikkaa linkkiä tai mainosta ja siirtyy verkkokauppaan. Jos kävijä tulee julkaisijan mainoksen kautta verkkokauppaan ja päätyy tekemään verkkokaupassa jonkin määrätyn asian, kuten ostamaan tuotteen tai tilaamaan uutiskirjeen, verkkokauppa maksaa ennalta sovitun palkkion julkaisijalle. Palkkio voi olla kiinteä tai tietty prosentuaalinen osuus tuotteen hinnasta.
Mainosverkosto laskuttaa myynnit verkkokaupalta ja tilittää palkkiot julkaisijoille.
Kumppanuusmarkkinointi on hyödyllinen lisä monenlaisten verkkokauppojen markkinoinnin työkalupakkiin. Kumppanuusmarkkinointi tarjoaa paljon mahdollisuuksia esimerkiksi muotiin, teknologiaan tai urheiluvälineisiin keskittyneille verkkokaupoille, sillä näiden aihealueiden ympärille on syntynyt paljon kyseisten tuotteiden esittelyyn sopivia, suuren lukijakunnan haalineita harrasteblogeja.
Kumppanuusmarkkinointi on erittäin kustannustehokas markkinointikeino, sillä verkkokauppa voi itse määrittää ehdot mainonnalle sekä maksettavien palkkioiden suuruudet. Lisäksi mainonnan kannattavuuden riskit pysyvät matalina, koska palkkioita maksetaan julkaisijoille vain täyttyneistä tavoitteista.
Vaikkei kumppanin mainonta johtaisikaan ostotapahtumaan, on kumppanuusmarkkinointi joka tapauksessa hyvä keino kasvattaa verkkokaupan tunnettuutta kohderyhmien keskuudessa. Hyvin toteutettu kumppanuusmarkkinointi myös tuottaa lisäarvoa kaikille osapuolille: verkkokauppa hyötyy mainonnan tuottamasta lisämyynnistä ja tunnettuudesta, julkaisija saa palkkion julkaisustaan ja asiakas hyödyllistä lisätietoa ostopäätöksensä tueksi.
Verkkokaupan tulee olla itse aktiivinen julkaisijoiden suuntaan, tarjota riittävästi mainosmateriaaleja ja tukea muilla tavoin julkaisijoita, jotta kaupan mainokset varmasti päätyvät sivustoille. Näin kauppias voi varmistaa että julkaisija saa työstään palkkaa, mikä tekee yhteistyöstä kannattavaa molemmille osapuolille.
Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.