Kampanja: Verkkokauppa vuodeksi -50 % 💎 Tartu kampanjaan ›
Kaikki artikkelit
Kehittäminen
Julkaistu
28.8.2024
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Verkkokaupan vastuullisuus ja ympäristöystävällisuus – vinkit ekologiseen kaupankäyntiin

Monet verkkokauppiaat pelkäävät, että ympäristöystävällisyyteen panostaminen nostaisi toiminnan kustannuksia tuomatta konkreettisia hyötyjä. Asia on kuitenkin pikemminkin päinvastoin: optimoimalla jokaisen ostosvaiheen ympäristön kannalta säästät rahaa ja houkuttelet uusia asiakkaita verkkokauppaasi.

Oman yrityksen vaikutusta luontoon on hyvä pohtia heti toiminnan alkuvaiheessa, kun päätetään minkälaisia tuotteita kauppa tulee myymään. Osa verkkokaupoista rakentaa koko toiminnan kestävän kehityksen pohjalle myymällä esimerkiksi luonnonkosmetiikkaa tai kierrätetyistä materiaaleista valmistettuja vaatteita. Mutta vaikka toimintasi ytimessä olisi muu idea kuin luontoystävällisyys, ei hätää! Lähes jokaisen alan tuotteelle löytyy ekologisempia vaihtoehtoja.

Kauppiaana voit valita itse myymäsi tuotteet ja päättää, miten ne esitellään verkkokaupassa ja miten niitä varastoidaan, muttet voi täysin hallita, miten ne kulkeutuvat asiakkaillesi. Tässä artikkelissa neuvomme, miten optimoit ne verkkokaupan osat, joihin voit vaikuttaa, mitä hyötyjä optimoinnista syntyy ja miten voit kannustaa asiakkaita valitsemaan ympäristöystävällisempiä toimitusvaihtoehtoja.

Yhä useampi on valmis maksamaan laadusta ja kestävyydestä

Lähes puolet kuluttajista ovat valmiita maksamaan enemmän ympäristöä säästävistä tuotteista.

Vaikka hinta on edelleen tärkeä ostopäätökseen vaikuttava tekijä, 47 % kuluttajista on valmiita maksamaan enemmän ympäristöä säästävistä tuotteista ja kolmasosa olisi halukas maksamaan ekologisesta vaihtoehdosta jopa 25 % enemmän. Korkea laatu on tärkein syy, joka saa asiakkaat palaamaan kauppaan (64 %) ja toiseksi tärkeimpänä tulevat yrityksen eettiset ja luontoystävälliset käytännöt (28 %).

Tämän takia sinun kannattaa suosia tuotteita, jotka ovat kestäviä, biologisesti hajoavia, kierrätettäviä ja luonnollisia tai luomuja. Ja koska toimitus on merkittävä hiilijalanjälkeä kasvattava tekijä, kannattaa jo tuotteita valitessa tarkistaa, miten toimitus on huomioitu tuotteen suunnitteluvaiheessa. Esimerkiksi helposti koottavat tuotteet on mahdollista lähettää asiakkaille purettuna, jolloin ne vievät vähemmän tila kuljetuksessa.

Suosi yhteistyötä paikallisten toimittajien kanssa

Paikallisuus on iso valtti vastuullisessa verkkokaupassa.

Paikallisten tuottajien valmistamien materiaalien ja tuotteiden käyttäminen tuo mukanaan monta etua. Ostamalla tarvittavat tuotteet ja materiaalit lähialueesi toimittajilta ja tuottajilta täydennät varastoasi nopeammin ja usein edullisemmin, kun tavaroita ei tarvitse kuljettaa kauas. Pääset myös helpommin luomaan henkilökohtaiset suhteet toimittajien kanssa sekä tarkistamaan materiaalit ja tuotteet henkilökohtaisesti ennen ison erän ostoa. Samalla tuet paikallisia yrityksiä ja pidät rahat lähikunnissa.

Paikallisuus on etu myös varastoinnissa

Valitsemalla oikean varastointimallin ja kehittämällä varastointikäytäntöjäsi voit tehdä jotain hyvä luonnon puolesta. Toimitusten osalta kaikista kätevintä ja tehokkainta on pitää kaikki tuotteet samassa varastossa. Tällä tavalla yhtä tilausta ei tarvitse toimittaa asiakkaalle osatoimituksina eri varastoista, ja samalla kuljetuskustannukset pienenevät ja pakkaustarvikkeita säästyy.

Mikäli myymäsi tuotteet tulevat paikallisilta toimittajilta, jotka voivat toimittaa ne säännöllisesti pienellä aikavälillä, ei sinun tarvitse varastoida isoja määriä tuotetta omassa varastossa.

Palautusten määrän vähentäminen on tärkeä vastuullisuusteko

Voit ehkäistä tavaroiden turhaa kuljettamista auttamalla asiakkaita tekemään oikea ostopäätös heti ensimmäisellä kerralla esittämällä tuotesivulla mahdollisimman kattavat tuotetiedot sekä laadukkaat tuotekuvat, jotka esittelevät tuotteen tarkasti eri puolilta.

Yksi hyvä keino palautusten määrän vähentämiseen on ottaa verkkokaupassa käyttöön tuotearvostelut, joiden avulla kävijät voivat tarkastella ostaneiden asiakkaiden sanallisia palautteita sekä tähtiarvioita kyseisestä tuotteesta ja kerätä näin arvokasta lisäinformaatiota ostopäätöksen tueksi. Kävijät luottavat muiden asiakkaiden palautteisiin jopa enemmän kuin valmistajien tietoihin, minkä vuoksi ne ovat tärkeä tekijä oikeiden tuotteiden valitsemisessa. Tutustu lisää MyCashflow'n tuotearvosteluihin.

Muista tarjota tuotesivulla myös selkeät ohjeet oikean koon ja vaihtoehdon valitsemiseen – näin autat asiakasta tekemään valistuneen ostopäätöksen ja parannat asiakaskokemusta vähentämällä palautusten tarvetta. Voit myös tarjota hoito- ja käyttöohjeet sähköisessä muodossa omassa verkkokaupassasi sen sijaan, että tulostaisit kaikki paperille.

Kannusta useamman tuotteen tilauksiin – vähennät samalla toimitusten hiilijalanjälkeä

Kaikki tietävät, kuinka tärkeä on tilausten keskimääräisen arvon kasvattaminen toiminnan kannattavuuden kannalta, mutta upsellingillä on myös toinen positiivinen vaikutus.

Kehottamalla asiakkaita tilaamaan usean tuotteen kerralla sen sijaan, että ne tilattaisiin useissa erissä, vähennät verkkokauppasi hiilijalanjälkeä. Siksi on tärkeää, että tarjoat verkkokaupassa valmiita tuotepaketteja ja hyödynnät ristiinmyyntimahdollisuuksia esimerkiksi lisäämällä tuotesivulle lisäosien tai yhteensopivien tuotteiden listauksen.

Kannustaaksesi tilaamaan kerralla enemmän voit myös kuvailla tuotetiedoissa tuotteiden mahdolliset tuoteyhdistelmät. Jos myyt esimerkiksi vaatteita, lisää tuotekuviin kuvat, jotka näyttävät miten kyseisen vaatekappaleen voi yhdistää muihin myymiisi vaatteisiin.

Pyri vähentämään hävikkiä järkevillä varastointikäytönnöillä

Jos toimittajasi sijaitsevat eri puolilta maata ja joudut toimittamaan verkkokauppasi tuotteet eri lähteistä, voit parantaa omia varastointikäytäntöjäsi välttääksesi hävikkiä.

Varastoi tavarat “ensin sisään, ensin ulos” -säännön mukaisesti, jottei varastoon jää tuotteita, joita ei pysty enää myöhemmin myymään. Sääntö koskee muitakin kuin parasta ennen -ennen tuotteita, koska esimerkiksi tuotteiden pakkaukset muuttuvat melko usein. Vaikka tuote itse pysyisi ehjänä, et pysty enää myymään sitä, jos sen pakkaus ei ole enää ajan tasalla.

Seuraa varastosaldoja ja myyntiraportteja, jotta tilaat mahdollisimman tarkat määrät tuotteita. Muista myös säilyttää tuotteet sopivassa lämpötilassa.

Suosi energiatehokkaita ratkaisuja varastoinnissa

Jos mahdollista, käytä vihreää energiaa varastosi pyörittämiseen.

Varmista myös, ettet tuhlaa turhaa energiaa varastossasi. Käytä energiatehokkaita LEDejä halogenivalojen sijaan ja sammuta koneet työpäivän päättyessä. Mahdollisuuksien mukaan valitse sähkösopimus, jossa ainakin osa energiasta tulee uusiutuvista energialähteistä kuten aurinko- tai tuulivoimasta. Voit myös harkita aurinkopanelien asentamista varaston katolle.

Uudelleenkäytettävät pakkaukset säästävät ympäristöä

Jos haluat varmistaa, että tilauksen pakkaus antaisi oikean viestin verkkokaupastasi, aloita analysoimalla nykyisiä pakkaamiskäytäntöjä. Käytätkö erikokoisia laatikoita, joissa tuotteet voidaan kuljettaa turvallisesti käyttämättä liikaa täytettä? Pystytäänkö pakkaus sulkemaan uudelleen ja käyttää palautuksia varten?

Mikäli jo tässä vaiheessa havaitset tarpeen vaihtaa pakkaustarvikkeita, ota käyttöön pakkaustarvikkeet, joiden kokoa pystyy säätämään, kuten suomalaisen RePackin tuotteissa. Tällä tavalla asiakkaasi voivat käyttää alkuperäistä pakkausta hyvin mielin, myös jos he palauttavat vain osa tilauksestaan.

Korvaa muovi innovatiivisilla, kestävillä pakkausmateriaaleilla

Pakkauksen toimivuuden lisäksi kiinnitä myös huomiota materiaaleihin, josta pakkaus on tehty. Nykyään tarjolla on lukuisia ratkaisua. Perinteisten, kierrätettävien papereiden ja pahvien lisäksi voit myös valita biologisesti hajoavista maissitärkkelyksestä ja sokeriruo’osta tehdyt pakkaustarvikkeet.

Myös kuplamuoville löytyy vaihtoehtoisia, vihreämpiä täytemateriaaleja kuten kierrätetyt sanomalehdet ja kierrätyspaperista valmistettu uusiopaperi tai ilmatyynyt biologisesti hajoavasta muovista.

Tuotteet voi suojata toimituksen aikana biologisesti hajoavasta muovista valmistetuilla ilmatyynyillä.

Tarjoa ekologisempia toimitusvaihtoehtoja

Vähennä toimitusten aiheuttamia päästöjä tarjoamalla noudot pakettiautomaatista.

Viimeinen kilometri, eli lähetyksen loppumatka asiakkaalle, on ympäristönäkökulmasta toimituksen tärkein matka. Vaikka se on yleensä toimituksen lyhyin yksittäinen etappi, päästöjä syntyy tässä vaiheessa yllättävän paljon ja se voi aiheuttaa jopa 28 % kustannuksista. Voit kuitenkin auttaa asiakkaita välttämään turhat kuljetukset tarjoamalla kattavan toimitustapavalikoman ja kannustamalla asiakkaita valitsemaan pidemmät toimitusajat, jotka ovat ekologisempia logistisen optimoinnin ansiosta.

Tarjoa ensisijaisesti toimitustapoja, jotka hyödyntävät noutopisteitä ja pakettiautomaatteja. MyCashflow’ssa nämä ovat saatavilla helposti mm. Shipit-logistiikkapalvelun kautta.

Koska noutopisteet ja pakettiautomaatit yleensä sijaitsevat ruokakaupoissa, kioskeissa ja paikallisissa yrityksissä, asiakkaasi voivat noutaa tilauksiaan muita asioita hoitaessaan.

Pyri tarjoamaan verkkokaupassasi vähintään kahden verkoston noutopisteitä, koska haja-asutusalueilla saattaa olla, että toisen verkoston noutopiste on vastaanottajaa paljon lähempänä kuin toisen. Kannusta asiakkaitasi käyttämään noutopistetoimitustapoja asettamalla näiden hinnat matalammiksi kuin kotiinkuljetuksen hinnan.

Myymälänouto on ekologinen toimitustapa

Voit myös tarjota mahdollisuuden ilmaisille myymälänoudoille ja -palautuksille, jolloin tavaroita ei tarvitse kuljettaa mihinkään, jos pidät varastoasi myymälän yhteydessä. Myymälässäkäynti on myös tilaisuus luoda erityislaatuisia asiakaskokemuksia ja lisäämyyntiä.

Vinkki: yhdistä verkkokauppa ja myymälämyynti saumattomasti MyCashflow Kassan avulla.

Nosta vastuullisuus verkkokauppasi vetovoimatekijäksi – ja kerro siitä näkyvästi

Vaatimattomuus saatetaan nähdä yksilössä hyveenä, mutta markkinoinnissa se ei kannata. Melkein 64 % kuluttajista ostaa mieluummin tuotteita yritykseltä, joka tukee heille tärkeitä arvoja.

Jos teet verkkokaupassasi jotain ympäristön suojelemiseen eteen, älä odota, että asiakkaasi kaivavat tiedon tästä itse, vaan kerro siitä rohkeasti esim. bannereilla, tuotesivuilla, uutisilla, tietoa meistä-sivulla, blogipostauksissa tai uutiskirjeissä.

Voit myös lisätä verkkokauppasi footer-osioon sisältösivun, johon keräät kaikki vastuullisuuteen liittyvät toimesi.

Vihreitä arvoja voit edistää myös lahjoittamalla hyväntekeväisyyteen.

Asiakkaat arvostavat verkkokauppaa, joka välittää ympäristöstä

Jos se on taloudellisesti mahdollista, voit myös lahjoittaa osa tuloista ilmaston puolesta toimivaan hyväntekeväisyyteen. Voit esimerkiksi järjestää kampanjan (vaikkapa maan päivän kunniaksi), jonka lopussa lahjoitat esim. 10 % jokaisen myydyn tuotteen katteesta kertalahjoituksena esimerkiksi Suomen luonnonsuojeluliitolle. Tällaiset kampanjat voivat myös olla mainio tapa aktivoida asiakaskuntaasi sesonkiaikojen ulkopuolella. Löydät vinkkejä vuoden tärkeimpien teemapäivien hyödyntämiseen MyCashflow'n markkinointikalenterista.

Ympäristön suojelemiseen panostaminen on oikeastaan win-win-tilanne. Usein prosessien hiominen ja pienet optimoinnit, jotka eivät vaadi taloudellisia resursseja, johtavat yleensä niin päästöjen vähenemiseen kuin kustannusten laskemiseen. Tuomalla esiin yrityksesi omat ympäristötoimet kasvatat asiakaskuntasi luottamusta ja vedät puoleesi uusia, vastuullisesta kuluttamisesta kiinnostuneita asiakkaita.

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas

Uusimmat artikkelit

Kampanja🔥

Onko sinulla jo verkkokauppa?

Pro-paketti vuodeksi -50% ja siirto ilmaiseksi!

Maksuton verkkokaupan siirto MyCashflow’lle ja ensimmäinen vuosi puoleen hintaan.
Perustamassa verkkokauppaa?

Verkkokauppa vuodeksi -50%

Avaa uusi MyCashflow-verkkokauppa: nyt ensimmäisen vuoden kuukausimaksut -50 %.