Onko sinulle käynyt niin, että heräsit juuri päivää ennen isänpäivää siihen että unohdit markkinoida verkkokauppasi tuotteita, tai porhalsiko Black Friday ohi huomaamatta ja huippumyyntipäivät jäivät hyödyntämättä? Vilskeessä näin käy helposti, jos toimintaa ei ole etukäteen suunniteltu. Markkinointikalenterin avulla saat lisää suunnitelmallisuutta markkinointiisi.
Markkinointikalenteri on suunnitelmallisuutta edistävä työkalu verkkokauppasi markkinoinnissa tarjoten näppärän avun myynnin tehostamiseen ja strategian toteuttamiseen. Kalenterin avulla ja alla olevia vinkkejä hyödyntäen voit aikatauluttaa kampanjasi hyvissä ajoin ja jopa lomailla samalla, kun ajastukset tekevät töitä puolestasi.
Näillä vinkeillä luot markkinoinnille vuosisuunnitelman ja olet liikkeellä kampanjoiden kanssa oikeaan aikaan:
Pidä aina mielessä, kenelle myyt tuotteitasi. Asiakkaat heräävät usein tarvitsemaan tuotteita tai palveluita tiettyyn aikaan vuodessa – esimerkiksi kalastusvermeillä ja lumikengillä on omat selkeät sesonkinsa. Pääset parhaiten kiinni asiakkaan ajatuksiin ja toiveisiin hyödyntämällä ostajapersoonien kuvauksia.
Ota aivan ensiksi muistio esiin ja kirjoita siihen 2-3 keskeisimmän ostajapersoonasi kuvausta: millaisia he ovat, mitä tarpeita ja unelmia heillä on, mistä he hankkivat tietoa, miten he ostavat ja miksi he eivät ostaisi sinulta. Mieti, milloin asiakas tarvitsee sitä, mitä juuri sinä voisit tarjota hänelle ja ole kampanjoidesi kanssa valmiina silloin.
Vaikka tarjontasi olisi ympärivuotista, voit hyvällä copywritingilla nostaa ajankohtia ja sesonkeja esiin sekä luoda myyntiä tehostavaa aikapainetta asiakkaiden ostopäätöksiin.
Selvitä Google Trends -työkalun avulla, milloin ihmiset hakevat tietoa tuotteista. Syötä Google Trends -sivulle mahdollisia hakutermejä, joilla asiakas voisi hakea tietoa tärkeimmistä tuotteistasi.
Esimerkiksi avainsanalla “juhlamekko” voi huomata, että haut ajoittuvat usein pikkujoulukauden ja uudenvuoden väliin (poislukien joulunpyhien hiljaisuus) sekä toukokuulle (kuva 1. punaiset nuolet osoittavat hakujen huippusesonkeja). Silloin liikkeellä oleva mainostaja varmasti kuorii kermat päältä ja saa nauttia verkkokauppansa kassan kilahtelusta.
Hiljaisempaa taas on hiihtolomien ja alkusyksyn aikana juhlamekkojen osalta mutta silloin kiinnostavatkin taas aivan toisenlaiset tuotteet, kuten koulureput tai sukset. Koko vuotta ei siis kannata kannata pyörittää samanlaisia mainoksia, vaan hakea myyvyyttä ja kiinnostavuutta aina vuodenajasta.
Kuva 1. Google Trends näyttää, että avainsanalla “juhlamekko” on kysyntäpiikki ennen joulua ja loppukeväästä (punaiset nuolet). Vihreä nuoli kertoo, milloin hauissa on hiljaisempaa.
Hyödynnä markkinonintikalenteria markkinoinnin vuosisuunnittelussa. Suunnitelmallisuuden tehostamiseksi kirjaa vuoden tärkeimmät kampanjat kalenteriin tai tehdä erillisen Excel-taulukon, johon luot jokaiselle kuukaudelle tai viikolle oma rivinsä. Eri riveille voit kirjoittaa oman myyntisi kannalta sellaiset juhlapyhät tai sesonkiajat, jolloin verkkokaupassasi on hyvä myyntikausi.
Lataa suunnittelun tueksi MyCashflow'n markkinointikalenteri, josta saat valmiita ideoita ja inspiraatiota markkinointitoimenpiteiden toteuttamiseen.
Kalenteriin on valmiiksi merkitty yleiset juhlapäivät, kansainväliset merkkipäivät ja markkinoinnin kannalta kiinnostavimmat teemapäivät, joiden ympärille voit rakentaa verkkokaupan kampanjointia sekä sisällöntuotantoa sosiaalisessa mediassa.
Kalenterista löydät myös paljon valmiita markkinointi-ideoita, joita voit hyödyntää vapaasti verkkokauppasi vuosisuunnittelussa! Lataa maksutta käyttöösi.
Jatka markkinointikalenterin täyttämistä laskemalla, miten monta viikkoa aikaisemmin sinun tulee aloittaa myyntikampanja ennen sesonkiviikkoja. Voit myös rakentaa myyntiputken viesteistäsi – olivatpa ne sitten somessa tai sähköposteissa.
Mieti myös, miten voit aktivoida myyntiä nopean ostajan edulla heti kampanjan alussa tai viime hetken tarjouksilla lopussa. Muista, että aika on myyjän ystävä ja sitä kannattaa hyödyntää markkinointiviestinnässä.
Markkinointikalenterissasi voi olla myynnin kannalta myös hiljaisia hetkiä. Mieti, voisitko aktivoida kesäkautta esimerkiksi kesäalennusmyyntien avulla tai vastaavasti muina aikoina muilla sesonkikampanjoilla. Tai luo hiljaisina kausina sellaisia huippumyyntitunneleita, että olet täydessä iskussa silloin, kun syyskauden myyntisesonki pärähtää päälle.
Summa summarum: nosta vuodenaikoja esiin markkinoinnissasi ja hyödynnä niitä myynnin aikaansaamisessa. Markkinoinnissa vaihtelu virkistää aina!
Jos haluat valmiita ideoita, MyCashflow'n markkinointikalenteri tarjoaa runsaasti mahdollisia markkinointitoimenpiteitä jokaiseen kuukauteen, ja täydentämällä näitä omilla ideoillasi, voit luoda kattavan ja monipuolisen markkinointisuunnitelman koko vuodeksi.
Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.