Sähköpostimarkkinoinnilla on muihin kanaviin verrattuna paljon korkeampi tuottoprosentti, mainonnan tekemisen kustannukset ovat kohtuulliset ja kanava mahdollistaa liidien hoivauksen kohti asiakkuutta - ja tämän takia sinunkin verkkokauppiaana kannattaa ottaa sähköpostimarkkinointi haltuun. Lue kaksiosaisen blogimme ensimmäisestä osasta sähköpostimarkkinoinnin hyvistä käytänteistä.
Sähköpostimarkkinointi on julistettu kuolleeksi monta kertaa vuosien saatossa - kuitenkin tuoreen tutkimuksen mukaan sähköpostimarkkinointi on edelleen kannattavin yksittäinen markkinointikanava. Sähköpostimarkkinoinnilla on muihin kanaviin verrattuna paljon korkeampi tuottoprosentti, mainonnan tekemisen kustannukset ovat kohtuulliset ja kanava mahdollistaa liidien hoivaamisen asiakkuutta kohti - ja tämän takia sinunkin verkkokauppiaana kannattaa panostaa sähköpostimarkkinointiin. Lue miten luot tehokkaat uutiskirjeet, joilla on hyvä konversioprosentti ja joilla hoidat asiakassuhteitasi.
Liian usein keskitytään ainoastaan uutiskirjeen sisältöön ja ulkoasuun, mutta unohdetaan, että pakassa on muutama muukin kortti. Ennen kuin alat suunnitella seuraavia uutiskirjeitä, tarkista, seuraako sinun verkkokauppasi parhaita uutiskirjeisiin liittyviä käytäntöjä:
Sinun tulee pyytää asiakkailtasi erillinen markkinointilupa. MyCashflow’n verkkokaupoissa markkinointiluvan voit helposti pyytää samalla kun asiakas tilaa uutiskirjeen valmiita tekstipohjia hyödyntäen
EU:n GDPR-tietosuojasäädöksen myötä sinun tulee myös ilmoittaa asiakkaalle miten ja kuka hänen tietojaan käsittelee. Lue blogikirjoituksemme GDPR-säädöksestä tästä.Tarkista että asiakaslistasi on ajantasalla ja sinulla on asiakkaalta markkinointilupa, ennen kuin lähetät uutiskirjeen matkaan. MyCashflow-kaupastasi saat tuoreen postituslistan käyttöösi.
Tarkista että asiakaslistasi on ajantasalla ja sinulla on asiakkaalta markkinointilupa ennen kirjeen lähettämistä.
Uusia liidejä hankkiessa kannattaa panostaa niiden laatuun, ei määrään. Tee asiakkaalle selväksi, mitä uutiskirje sisältää ja kuinka usein se lähetetään (tai vielä parempi – anna asiakkaan itse päättää, kuinka usein hän haluaa vastaanottaa viestejä kaupastasi, esim. kerran viikossa tai kuussa).
Mikäli uutiskirje ei vastaa tilaajan odotuksia, hän todennäköisesti poistuu postituslistalta joka tapauksessa melko pian.
Yleensä oletetaan, että jos uutiskirjeen peruuttamisesta tehdään helppoa, tilaajia menetetään. Tämä ei pidä paikkaansa – pelkkä tieto siitä että uutiskirjeen voi peruuttaa vaivatta riittää vastaanottajalle. Älä siis peitä uutiskirjeen peruutustoiminallisuutta epäselvien ilmauksien kuten “Muuta viestintäasetuksia” taakse. Tilaajat jotka eivät halua lukea uutiskirjeitäsi eivät ole sinulle hyödyksi, ja sen lisäksi, sähköpostiohjelmat voivat alkaa merkitä lähettämäsi viestit roskapostiksi.
Älä siis peitä uutiskirjeen peruutustoiminallisuutta epäselvien ilmauksien taakse.
Uutiskirjeitä voi käyttää eri tarkoituksiin: uusien tuotteiden tai kampanjoiden markkinoimiseen, asiakassuhteiden hoitamiseen tai brändin rakentamiseen. Riippumatta siitä, mihin kategoriaan seuraava uutiskirjeesi kuuluu, tärkeintä on, että jo ennen kirjoittamista sinulla on selkeä idea, minkä tavoitteen haluat saavuttaa, koska koko viesti rakentuu tavoitteen ympärille.
Vaikka uutiskirjeen tilaaja ei olisi vielä tehnyt tilausta verkkokaupassasi, on hyvin todennäköistä, että kauppasi tarjonta kiinnostaa häntä. Älä jätä tätä mahdollisuutta käyttämättä – voit lähettää uusille uutiskirjeen tilaajille automaattisesti Tervetuloa-viestin, jossa kutsut vastaanottajan ostoksille. Viestissä voit tarjota esim. ilmaiset toimituskulut tai alennuksen ensimmäisestä tilauksesta. Muista sisällyttää viestiin selkeä kutsu toimeen, eli CTA-nappi (Call-to-Action), jotta lukija pääsee suoraan verkkokauppaasi.
Esimerkiksi Ehta lähettää automaattisesti jokaiselle uudelle uutiskirjeen tilaajalle alennuskoodin.
Kauppasi hallinnasta, Asiakkaat-sivulta, näet helposti ne asiakkaat joiden ostoskorien arvot olivat suurimmat, ja ne asiakkaat jotka tekevät eniten yksittäisiä tilauksia. Voit palkita heidät lähettämällä Kiitos-viestin, johon liität esim. alennuskoodin. Toinen tapa osoittaa asiakkaille, että arvostat heitä on tarjota heille pääsy uusiin tuotteisiin (mahdollisesti tavallista edullisimmilla hinnoilla) ennen muita asiakkaita luomalla VIP-asiakasryhmän ja kauppaversion.
Nykyisistä asiakkaista huolenpitäminen tulee pitkässä juoksussa merkittävästi edullisemmaksi, kuin jatkuva uusien hankkiminen. Muista siis vaalia nykyistä asiakaskuntaasi.
Asiakkaat-sivulta voit tarkistaa, milloin rekisteröidyt asiakkaat kirjautuivat edellisen kerran kauppaasi. Jos aikoinaan aktiivinen asiakas ei ole tilannut mitään kaupastasi pitkään aikaan, hänelle kannattaa lähettää viesti, jolla saat hänet palaamaan ostoksille.
Kaikkien tarjousten voimassaoloaika kannattaa rajata, jotta asiakkaat eivät unohda hyödyntää heille tarjottuja etuja.
Uutiskirje on oivallinen tapa kertoa tilaajillesi uusista tuotteista. Uutuustuotteita sisältävä uutiskirje kannattaa rakentaa siten että sitä on helppo selata. Alkuun voit lisätä näyttävän otsakekuvan, eli hero imagen, CTA:n kanssa, jota klikkaamalla lukija pääsee suoraan verkkokauppaan. Tuotteet taas on hyvää esitellä tuoteryhmittäin, jolloin jokaisesta ryhmästä näytetään 1-3 tuotetta. Liitä myös jokaiseen ryhmään pienemmät CTA:t, jotka johtavat suoraan kyseisiin tuoteryhmiin tai tuotteisiin verkkokaupassa.
Panosta laadukkaisiin tuotekuviin – tämäntyyppisiä uutiskirjeitä yleensä vilkaistaan vain nopeasti ja päätös klikata CTA:ta tehdään juuri kuvien perusteella.
Kampanja ilman yleisöä on tehoton ja turha. Voit valita tuotteet kampanjaan kirurgin tarkkuudella, antaa reilut alennukset ja rakentaa upean kampanjasivun, mutta jos kukaan ei näe niitä, kauppaa ei synny. Joten ota rohkeasti yhteyttä kaikkiin, jotka ovat aiemmin osoittaneet kiinnostusta kauppasi valikoimaa kohtaan!
Samoin kuin uutuustuote-kirjeeseen, lisää myös kampanjaviestiin huomiota herättävä ja brändiisi sopiva otsakekuva. Liitä siihen CTA-painike, jolla ohjaat vastaanottajan kampanjasivulle. Muista kertoa selvästi ja heti, mikä etuja kampanja tarjoaa asiakkaille, esim. “30 % alennusta kaikista urheiluvaatteista” tai “3 kirjaa 2:n hinnalla”.
Tämän viestin saivat Heijastinkaupan uutiskirjeen tilaajat ennen ystävänpäivää. Huomaa ensisijainen CTA:n ja pienemmät CTA:t sekä viestin lämmin ja positiivinen sävy. Yli 39 % vastaanottajista päätti klikata itsensä kauppaan kirjeen luettuaan.
Kukaan ei halua saada jatkuvasti viestejä, joiden ainoa tarkoitus on saada vastaanottaja ostamaan lisää. Tarjoukset eivät ole ainoa tapa sitouttaa asiakkaita ja hyvin kirjoitettu, informatiivinen viesti varmasti herättää vastaanottajassa positiivisemman tunteen, kuin jatkuva alennuspommitus.
Alta löydät muutaman idean uutiskirjeisiin, jotka tuovat lisäarvoa sekä asiakkaillesi että brändillesi.
Asiakkaiden ostamat tuotteet kertovat paljon heidän tarpeistaan ja kiinnostuksenkohteistaan. Jos myyt ulkoiluvarusteita, voit lähettää uutiskirjeessä esim. videon, jossa näytät, miten tuli sytytetään kun puu on märkää, tai esitellä miten kuuluisi pukeutua talvella patikoidessa. Jos sinulla on blogi, voit nostaa senkin esiin lisäämällä viestiin linkit viimeisiin blogiartikkeleihin ja lyhyet johdannot niihin. Tällä tavoin rakennat omaa asiantuntijarooliasi, vahvistat ihmisläheisen ja auttavaisen yrityksen rooliasi ja mahdollisesti innostat myös tilaajia siirtymään ostoksille.
Pidemmän viestin voi jakaa kahteen osaan: ensimmäiseen "Pääosioon", jossa kerrot tärkeimmän uutisen (esim. linkität opasvideon ja kirjoitat alle pienen tekstin) ja toiseen “Jos sinulla on aika -osioon" (esim. blogiartikkeleiden esikatselu, joista pääsee verkkokaupan blogiin).
Melkein 64 % kuluttajista ostaisi yrityksen tuotteita, jos kyseinen yritys tukisi arvoja, jotka ovat heille tärkeitä. Yrityksen kulttuurista ja arvoista kannattaa siis kertoa, kuitenkin liioittelua välttäen. Usein yritykset käyttävät ns. viherpesua parantaakseen imagoaan ja ovat vaarassa menettää asiakkaiden luottamuksen, jos ja kun väitteet kestävyydestä paljastuvat vain kotisivun koristeeksi.
Melkein 64 % kuluttajista ostaisi yrityksen tuotteita, jos kyseinen yritys tukisi arvoja, jotka ovat heille tärkeitä.
Tuo esille vain ne arvot, joilla on todellinen vaikutus yrityksen arkeen. Voit antaa konkreettisia esimerkkejä - jos yrityksesi arvona on kestävä kehitys, kerro miten verkkokauppasi tuotteet tai toimitustavat ja pakkaukset ovat kestävän kehityksen mukaisia. Voit myös kertoa yrityksesi tarinan ja esitellä työntekjät. Se on hyvä tapa muistuttaa asiakkaille, että verkkokaupan takaa löytyy oikeita ihmisiä. Yhdistämällä kasvot ja nimet verkkokauppaasi lisäät samalla luottamusta.
Kauppasi työntekijät voivat olla myös brändisi parhaat lähettiläät! Lisää uutiskirjeeseen lyhyet esittelyt, jossa työntekijät kertovat suosikkituotteistaan - ja ylläty positiivisesti vaikutuksesta konversioihin!
Kuluttajat tekevät yhä tietoisempia päätöksiä ostoksista ja tuotteiden hinta on harvoin ainoa tekijä, jolla on merkitystä. Yhä suurempi osa asiakaskunnasta on kiinnostunut tuotteen alkuperästä, onko työntekijöille maksettu reilu palkka ja huomioidaanko luonnonsuojelu tuotantoprosesseissa. Toisaalta alkuperää voi käyttää myös mielikuvien luomisessa. Jos myymäsi vaatteet valmistetaan esim. islantilaisten lampaiden villasta, voit käyttää uutiskirjeen kuvituksena upeita kuvia islantilaisista maisemista.
Lue lisää sähköpostimarkkinoinnin saloista artikkelin toisessa osiossa, jossa käsittelemme tarkemmin käytettäviä työkaluja ja annamme vinkkejä, miten luot myyvän sähköpostiuutiskirjeen.
Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.