Pikareseptiä tuotekuvausten kirjoittamiseen ei ole. Tässä artikkelissa kerromme kuitenkin miten kirjoitat tuotekuvaukset jotka myyvät juuri sinun verkkokauppasi tuotteet.
Monet verkkokauppiaat uskovat virheellisesti, että tuotteita voi myydä pelkillä tuotekuvilla. Sen takia he eivät panosta tuotekuvausten kirjoittamiseen tarpeeksi ja liian usein rajoittavat ne tuotteen perustietoihin kuten mitat ja paino.
Onpa harmillista! Vaikka sanotaan että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, on myös asioita, joita kuva ei pysty kertomaan. Ja tuotekuvaus on juuri tällaisia asioita varten.
Jos haluat oppia, miten otat kaiken irti tuotekuvausten potentiaalista ja kasvatat verkkokauppasi konversiota, jatka lukemista!
Hyvä tuotekuvaus tuo yhteen tuotteen ja asiakkaan. Mieti verkkokävijääsi – hänen ikäänsä, elämäntapojaan, kiinnostuskohteitaan, huumorintajuaan ja hänelle tärkeitä arvoja – ja miten myymäsi tuote toisi lisäarvoa hänen elämäänsä.
Lastenvaatteita myyvän Eluliinan asiakaskunta koostuu pääosin pienten lasten vanhemmista, jotka haluavat ensinsijaisesti parasta lapsilleen. Verkkokaupan tuotekuvaukset tekevät heille selväksi, että ostamalla Eluliinan vaatteita he eivät ainoastaan huolehdi lapsistaan vaan samalla myös tukevat suomalaisia yrittäjiä ja auttavat suojelemaan luontoa. Samalla Eluliina vetoaa arvoihin, jotka hyvin todennäköisesti ovat heille merkityksellisiä.
Jos haluat olla uskottava asiakkaiden silmissä varmista, että verkkokauppasi tuotekuvaukset tukevat brändisi imagoa ja luovat yhtenäisen kokemuksen muiden verkkokauppasi ja someprofiilisi sisältöjen kanssa.
Kaurajuomien tuottaja Oatly on oiva esimerkki, miten fiksulla kielenkäytöllä myy tuotteen, joka muuten olisi helppo ohittaa enintään kohauttamalla olkapäitään. Kaikki heidän tekstisisällöt ovat huvittavia ja kieli poskessa kirjoitettuja, ja tuovat kuitenkin yrityksen viestin perille. (Huomaa, miten yhtenäisyys luodaan myös visuaalisella tasolla!).
Muistatko edellisen kerran, kun olit ostamassa uutta älypuhelinta – sen innokkuuden ja palavan innon, jota koit kun luit eri mallien speksejä, kuten “varustettu 12 MP kameralla” tai “A10 Fusion-prosessori”? Etkö? En minäkään. Sen sijaan muistan hyvin, että olin ärsyyntynyt, koska en tiennyt, mitä nämä asiat käytännössä tarkoittavat voidakseni päättää, tarvitsenko näitä tai valitsenko edullisemman mallin.
Älä oleta, että kaikki asiakkaasi ovat yhtä tietoisia tuotteistasi kuin sinä. Selitä, mitä tietty ominaisuus tuo mukanaan. “100% puuvilla” kuulostaa hyvältä, mutta “100% puuvilla, joka antaa ihosi hengittää ja pitää sinut viileämpänä helteessä” kuulosta paljon paremmalta!
Katso miten Lastenonni-kaupan tuotekuvauksessa kerrotaan tuotteen ominaisuuksista ja siihen liittyvistä hyödyistä:
Tällä tavalla kirjoitetulla tuotekuvauksilla on vielä yksi hyvä puoli. Tutkimusten mukaan tuotteen koskettaminen kasvattaa asiakkaan halua ostaa se. Ja koska verkkokaupassa koskettaminen on kuitenkin täysin asiakkaidesi ulottumattomissa, sinun on saava asiakas kuvittelemaan, millaista olisi omistaa tuote. Tämä tapahtuu luonnollisesti, kun kerrot tuotteen tuomista hyödyistä ja mahdollisista käyttötapauksista.
Huolella valitut sanat ovat voimakas työkalu. Vältä liian usein käytettyjä sanoja kuten “laadukas, suosituin, ykkösvalinta”. Ole konkreettinen. Jos tunnet halua kertoa, että tuotteen design on “huippu”, mieti mitä tarkalleen tekee siitä “huipun”? Onko tuote ergonominen, monikäyttöinen, helposti asennettava? Kerro mieluummin siitä!
Oikeilla sanavalinnoilla voit myös herätellä asiakkaan mielikuvitusta vielä enemmän! Käytä sanoja, jotka ruokkivat muita aisteja kuin näkö, kerro, miltä tuotteen koskettaminen tuntuu, miltä se tuoksuu tai maistuu. Vetoa myös tunteisiin kuvailemalla positiivisia kokemuksia, jonka tuotteen avulla voi toteuttaa.
Herkkumurena yhdistää taidokkaasti myymiensä olutlasien kuvauksessa aistien aktivoinnin ja tunteiden herättämisen. Kuvauksessa puhutaan “olutnautinnon viemisestä uudelle tasolle” laseilla, jotka tuovat esille “vivahteikkaat aromit” eivätkä “päästä olutta väljähtämään”.
Muista, ettei sinun tarvitse keskittyä ainoastaan tuotteen ominaisuuksiin. Se, mikä tekee tuotteesta ainutlaatuisen voi liittyä myös sen alkuperään tai tuotantoprosessiin ja tuotekuvaus on oikea paikka kertoa siitä! Intiaanikoruja myyvä Eila Design korostaa kuvauksissaan korujen symboliikkaa alkuperäiskulttuurissa ja perinteisiä valmistusmenetelmiä.
Verkkokauppiaat monesti pähkäilevät tuotekuvauksen sopivaa pituutta. Toisaalta he pelkäävät että liian suuret tekstimäärät eivät innosta kävijöitä lukemaan, toisaalta heidän on toimitettava kävijälle tarpeeksi tietoa ostopäätöksen tueksi.
Tähän hätään avuksi rientää oikea tekstin järjestely. MyCashflow’n tekstieditorissa saatavilla ovat mm.:
Lisäksi voit myös käyttää jopa omia kuvakkeita ja linkittää ohjeisiin esim. oikean koon valintaan! Tässä oiva esimerkki Greencyclen kaupasta:
Järjestämällä tekstin huolellisesti varmistat, että jokainen shoppailija löytää vaivatta tarvitsemansa tiedot. Samalla pystyt myös kuvauksessa kertomaan kaikesta, mitä haluaisit ostopäätöstä harkitsevan kävijän tietävän tuotteesta.
Omien tuotteiden luonne kannattaa huomioida jo verkkokaupan teemaa valitessa. Jos myymäsi tuotteisiin liittyy paljon tietoja, joita asiakkaiden on saatava ennen ostoa, valitse teema joka soveltuu pidempien tuotekuvausten esittämiseen, kuten esim. Pro.
Katso muut valmisteemat.
Joskus on vaikea päättää, mikä strategia toimisi parhaiten oman verkkokaupan tuotteille. Onneksi sinun ei tarvitse arvata, vaan voit A/B testata eri vaihtoehtojen toimivuutta.
Testaus etenee siten, että luot tuotekuvauksesta 2 versiota, joka poikkeavat valitulla elementillä (esim. tuotenimellä). Sitten verkkokauppasi kävijöitä jaetaan satunnaisesti kahteen ryhmän ja jokaiselle ryhmälle näytetään yksi versio. Molempien versioiden tehokkuutta seurataan.
Lue miten voit tehdä A/B testausta MyCashflow’ssa.
Hyvin kirjoitetusta tuotekuvauksesta pitäisi luonnollisesti löytyä tuotteeseen liittyviä synonyymeja ja sanastoa, mutta saavutat parhaan tuloksen ottamalla hakukonenäkyvyyden huomioon jo alkuvaiheessa.
Tutki, millä hakusanoilla asiakkaasi etsivät tuotettasi käyttämällä avainsanojen suunnittelutyökalua, kuten esim. Google Adsiin sisältyvää avainsanojen suunnittelija. Varmista, että avainsanaa on käytetty tuotteen nimessä ja sen synonyymejä ja liittyviä käsitteitä taas alaotsikoissa ja leipätekstissä.
Esimerkiksi Retkisetin valikoimasta löytyy tuote nimeltään “Patikointireppu 30 L Trimm, sininen”. Repun kuvauksessa avainsana patikointireppu korvataan sanoilla kuten reppu ja päiväreppu. Lisäksi kuvaus sisältää muita retkeilyyn ja reppuihin liittyvää sanastoa:
Ota tavaksi päivittää tuotekuvauksia asiakkaiden lisätietopyyntöjen perusteella. Sen lisäksi, että vastaat niihin niiden tullessaan, ota ne myös talteen ja lisää puuttuvat tiedot tuotekuvauksiin esim. kahden viikon välein. Tällä tavalla varmistat, että tuotekuvaukset palvelevat entistä paremmin tulevia asiakkaita ja samalla vähennät tarpeettomien tukipyyntöjen ja palautusten määrää.
Pikareseptiä tuotekuvauksien kirjoittamiseen ei taida olla mutta voit luoda oman oikotien sitä varten. Mieti omia tuotteita, näihin liittyviä tietoja ja niiden järjestelyä. Kaupassa, joka myy huipputekniikan laitteita (jotka yleensä vaativat tarkempia kuvauksia) tuotekuvauspohja voisi näyttää seuraavaksi:
Tässä mainio esimerkki R-Collectionin verkkokaupasta:
Hyvät tuotekuvaukset palvelevat kaikkia osapuolia. Ensinnäkin verkkokauppasi kävijöiden ostokokemus paranee kun tarvittavat tiedot ovat helposti saatavilla ja päätös tilauksen loppuun viemisestä helpottuu. Mutta samalla sinä ja tiimisi olette voiton puolella – palautusten ja tietopyyntöjen määrät vähenevät sekä verkkokauppasi konversioprosentti kasvaa parannetun ostokokemuksen ja tuotteidesi lisääntyneen hakukonenäkyvyyden ansiosta.
Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.