Verkkokauppa ja myymälä samasta järjestelmästä!
Lue lisää
Icon Rounded Arrow White - BRIX Templates
Kaikki artikkelit
Julkaistu
21.4.2017
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Netin hintavertailusivustot: tärkeimmät hyödyt verkkokauppiaalle

Hintavertailusivustoilla kuluttajat voivat vertailla harkitsemansa tuotteen hintoja eri verkkokaupoissa. Tässä artikkelissa käydään läpi hintavertailusivustojen hyötyjä verkkokaupalle, ja annetaan vinkkejä palvelujen käytön aloittamiseen.

Suomessa tunnetuimmat hintavertailusivustot ovat Hintaseuranta.fi, Vertaa.fi ja Hintaopas. Näiden kuluttajalle ilmaisten palvelujen avulla kauppias voi tavoittaa kuukausittain satoja tuhansia ostovalmiita kuluttajia, jotka etsivät parasta ostopaikkaa tuotteelleen. Konversiot vaativat kuitenkin usein paitsi rohkeaa hinnoittelua myös luotettavan brändin.

Hintavertailupalveluissa tärkein kilpailukeino on tietysti alhainen hinta, jonka avulla tuotteet saadaan listausten kärkeen. Paras hinta ei kuitenkaan välttämättä ole kuluttajalle ratkaiseva tekijä, ja usein kuluttajat etsivätkin tuotteelleen sopivaa hintaa tuntemiensa verkkokauppojen joukosta. Verkkokaupan luotettavuus on myös tärkeä kriteeri asiakkaan ostopäätöksen muodostumisessa.

Pienemmälle ja vähemmän tunnetulle verkkokaupalle jo hintavertailupalvelussa esiintyminen voi tuoda merkittäviä hyötyjä mm. tunnettuuden paranemisen muodossa.

Hintavertailupalvelujen hyödyt verkkokaupalle

Lisää näkyvyyttä tuotteille. Hintavertailusivustot tarjoavat tuotteillesi uuden markkinointikanavan ja kasvattavat potentiaalista asiakaskuntaa.

Lisää liikennettä verkkokauppaan. Vaikka kaikki kävijät eivät päätyisikään ostamaan tuotetta verkkokaupastasi, hintavertailusivuston kautta saapunut liikenne lisää myös muiden tuotteidesi näkyvyyttä.

Lisää tunnettuutta verkkokaupallesi. Pienemmän verkkokaupan voi olla vaikea pärjätä kilpailussa tunnetuimmille brändeille, mutta jatkuvasti listausten kärjessä keikkuminen saa käyttäjän ennen pitkää tutustumaan verkkokauppaan tarkemmin, mikä johtaa kauppasi tunnettuuden paranemiseen.

Jos kaupassa myydään uniikkeja tuotteita, niiden ei tarvitse kilpailla vastaavien tuotteiden kanssa, mutta ne saavat lisää näkyvyyttä hintavertailusivuston kanavan kautta. Tällöin tuotteiden hintoja ei edes tarvitse pudottaa, koska kilpailua ei ole. Kävijät voivat löytää uniikkeja tuotteita esimerkiksi selaamalla hintavertailusivuston tuoteryhmiä tai tekemällä hakuja yleistermeillä (esim. sähkökitara) sen sijaan, että käyttäisivät tarkkoja tuotemerkki + malli -hakuja (esim. Gibson Les Paul Studio).

Mitä näkyvyys hintavertailusivustoilla maksaa?

Hintavertailusivustojen käyttöön on varattava jonkin verran pääomaa, sillä useimmat sivustot ovat maksullisia verkkokauppiaalle; kävijöille palvelut ovat maksuttomia. Usein palveluissa on aloitusmaksu ja €/klikkaus-komissio jokaisesta hintavertailusivuston kautta tulleesta kävijästä.

Kannattaa myös huomioida, että hintavertailupalveluun toimitettavan tuotesyötteen ylläpito voi vaatia aikaa (lisää seuraavassa kappaleessa). Jos hintavertailupalvelussa myymäsi tuotteet vaihtuvat usein, tuotesyötteen manuaalinen ylläpito voi olla työlästä. MyCashflow’ssa syötetiedosto kuitenkin päivittyy automaattisesti, kun muokkaat kaupan tuotteita.

Alkuun hintavertailusivustojen käytössä

Hintavertailupalvelun käyttäminen edellyttää, että kauppias solmii sopimuksen haluamansa hintavertailupalvelun kanssa ja toimittaa heille tuotesyötteen, joka sisältää sivustolle lähetettävien tuotteiden tiedot.

MyCashflow sisältää valmiin tuen kahdelle hintavertailusivustolle:

Kun asennat näiden palvelujen laajennukset, kauppaan luodaan automaattisesti tuotesyötteet, joiden avulla saat kaupan tuotteet näkymään palvelujen verkkosivuilla. Näet tuotesyötteiden osoitteet laajennusten asetuksissa.

Palveluihin on mahdollista laittaa tarjolle koko kaupan valikoima tai lähettää sinne vain yhden version tuotteet. Lisäksi Hintaseuranta.fi-palveluun lähetettävät tuotteet voidaan valikoida tallennettujen hakujen avulla, jotka valitaan laajennusten asetuksissa.

Tuotekuvat

Kun lisäät tuotteita hintavertailusivustoille, varmista että tuotteilla on laadukkaat ja edustavat tuotekuvat. Tuotekuvien avulla luodaan tuotteen ensivaikutelma, joten laadukkaat kuvat ovat tärkeä vaikuttaja ostopäätöksessä. Kattava kuvitus myös antaa asiakkaalle enemmän tietoa tuotteesta ennen ostopäätöstä.

Toimituskulut

Joillakin hintavertailusivustoilla (esimerkiksi Hintaseuranta.fi) näytetään tuotteen hinta ilman toimituskuluja ja niiden kanssa.

Ilmaisten toimitusten avulla saatat saada tuotteelle Hintaseurannassa edullisimman hinnan toimituskulut mukaanluettuna. Ilmaisia toimituksia voi tarjota esimerkiksi kampanjaluontoisesti rajattuina aikoina.

Saatavuus

Älä listaa hintavertailusivustolla varastosta loppuneita tuotteita. Kun asiakas klikkaa tuotetta sivustolla ja päätyy kauppaasi, hän on hyvin todennäköisesti valmis ostamaan tuotteen. Tällöin pettymys voi olla karvas, kun tuote onkin päässyt loppumaan verkkokaupasta.

Yhteenveto

Hintavertailusivustot ovat hyvä myyntikanava kauppiaille, jotka myyvät uniikkeja tuotteita tai ovat valmiit laskemaan myymiensä tuotteiden hinnat kilpailijoita alemmas. Hintojen laskeminen on kuitenkin riskialtista, sillä kauppa on myös pidettävä kannattavana. Kaupan ei kuitenkaan tarvitse pudottaa kaikkia hintoja pohjalukemiin, vaan kaupasta voidaan valikoida hintavertailusivustolle myyntiin vain halutut tuotteet. Joka tapauksessa hintavertailusivustoilla myyminen voi tuoda kauppaan lisää kävijöitä ja kasvattaa kaupan yleistä näkyvyyttä.

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas

Uusimmat artikkelit

Aloita menestystarinasi verkossa – nyt ensimmäinen kuukausi 0 €!