Verkkokauppa ja myymälä samasta järjestelmästä!
Lue lisää
Icon Rounded Arrow White - BRIX Templates
Kaikki artikkelit
Uutiset
Julkaistu
19.10.2023
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Huhut kotimaisen verkkokaupan kuolemasta vahvasti liioiteltuja – nuoret sukupolvet ajavat verkkokaupan kasvua

Vaikka julkisuudessa on viime aikoina kuulunut kohinaa kotimaisen verkkokaupan laskusuunnasta, todellisuus on huomattavasti valoisampi. Viime vuosina nähdyt huimat kasvuluvut ovat kokeneet pienen notkahduksen, mutta merkkejä romahduksesta ei kuitenkaan ole nähty. Etenkin nuorten ikäluokkien taipumus suosia verkkokauppoja kivijalkamyymälöiden sijaan ajaa vahvasti verkkokaupan kasvua pitkällä tähtäimellä.

– Matkailuun liittyvän patoutuneen kysynnän purkautuminen aiheutti sen, että tavarakaupan ennustettu kasvu jäi vähäisemmäksi, mutta mitään romahdusta ei ole tapahtunut, toteaa Pulse247 Oy:n liiketoimintajohtaja Pekka Juntunen.

– Vaikka olemme nähneet hieman kasvun hidastumista, verkkokauppa kasvaa kuitenkin kokonaisuutena. Julkisuudessa onkin esiintynyt täysin päinvastaista uutisointia ja puhuttu jopa 40 %:n romahduksesta kotimaisessa verkkokaupassa. MyCashflow-verkkokauppapalvelun tuottaman, yli 2 000 verkkokaupan myyntiin perustuvan datan mukaan, kotimaisen verkkokaupan tilausmäärissä tai volyymissa ei näy romahdusta. Vuoden kolmannen kvartaalin osalta ollaan jo reilusti viime vuotta edellä sekä tilausmäärien että volyymin osalta, Juntunen  kertoo.

Kotimaisella verkkokaupalla edessä vuoden parhaat myynnit

Verkkokaupan vuoden vilkkaimmat myyntipäivät ovat vielä edessäpäin, ja suurella osalla kauppiaista näihin valmistautuminen on jo kovassa vauhdissa.

– Kotimaiset verkkokaupat ovat vahvoilla, kun kuluttajien käyttämistä euroista käydään vääntöä. Kuluttajien käyttäytyminen muuttui jo korona-aikaan, jolloin ihmiset alkoivat ostamaan enemmän kotimaisista verkkokaupoista, ja tämä kehitys näyttää uusimpien tutkimusten mukaan jatkuvan edelleen. Nykyisessä maailmantilanteessa kilpailu asiakkaiden euroista kuitenkin kiristyy, joten nyt on väärä hetki säästää markkinoinnissa, Juntunen toteaa.

Myös MyCashflow’n logistiikkakumppani Posti ennustaa tänä vuonna julkaistussa Verkkokauppamittari-raportissaan, että Suomessa liikkuvat pakettimäärät tulevat jopa kaksinkertaistumaan vuoteen 2030 mennessä verkkokaupan kasvun myötä. Kokonaisuudessaan verkkokaupan tulevaisuus näyttää siis hyvin valoisalta.

Nuoremmat sukupolvet ajavat verkkokaupan kasvua

Klarnan kvartaaleittain toteutettavasta kansainvälisestä Shopping Pulse -kuluttajatutkimuksesta selviää, että nuoremmat sukupolvet suosivat verkkokauppaa jo yli kivijalan. Z-sukupolven (18–26 vuotiaat) vastaajista 39 prosenttia kertoo suosivansa verkkokauppaa ja vain 27 prosenttia kivijalkaa. Milleniaaleista (27–42-vuotiaat) 33 prosenttia kertoo suosivansa verkkokauppaa ja 29 prosenttia kivijalkaa.

– Tällä hetkellä Suomessa varttuu sukupolvi, joka on tottunut ostamaan verkosta, ja siksi uskomme, että verkkokauppa tulee pitkällä tähtäimellä kasvamaan muuttuvista taloussuhdanteista huolimatta, Klarnan Suomen maajohtaja Elisa Christersson kommentoi.

Ero on huomattava vanhempiin sukupolviin nähden: esimerkiksi 59–77-vuotiaista vain 14 prosenttia sanoo suosivansa verkkokauppaa, kun jopa puolet (49 %) sanoo suosivansa kivijalkaa. Tutkimus toteutettiin 18 maassa ja siihen vastasi yhteensä 19,293 kuluttajaa huhti-kesäkuussa 2023. 

– Nuoret suosivat verkkokauppaa erityisesti siksi, että he kokevat sen säästävän aikaa ja tarjoavan laajemman tuotevalikoiman, paremmat tuotetiedot, enemmän maksuvaihtoehtoja sekä helpomman hintavertailun, jatkaa Christersson.

Lisätietoja: 

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas

Uusimmat artikkelit

Aloita menestystarinasi verkossa – nyt ensimmäinen kuukausi 0 €!