Verkkokauppa ja myymälä samasta järjestelmästä!
Lue lisää
Icon Rounded Arrow White - BRIX Templates
Kaikki artikkelit
Kehittäminen
Julkaistu
16.12.2021
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

7 vinkkiä verkkokaupan hakukoneoptimointiin

Tässä artikkelissa annamme seitsemän käytännönläheistä vinkkiä, joiden avulla voit parantaa verkkokauppasi tuotteiden hakukonenäkyvyyttä ja tuoda lisää kiinnostuneita asiakkaita verkkokauppaasi.

Verkkokauppojen asiakkaat turvautuvat hyvin usein maailman suosituimpaan hakukoneeseen, Googleen, etsiessään tietoa heitä kiinnostavista tuotteista ja palveluista. Mitä paremmin verkkokauppasi sijoittuu Googlen hakutuloksissa, sitä enemmän kävijöitä kauppaasi myös löytää.

Mitä alemmas verkkokauppasi taas on tippunut luonnollisissa hakutuloksissa, sitä enemmän joudut kompensoimaan huonoa näkyvyyttä esimerkiksi maksetulla mainonnalla. Verkkokaupan hakukoneoptimointi (SEO = search engine optimization) tarjoaa keinon parantaa verkkokaupan näkyvyyttä luonnollisissa hakutuloksissa.

Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin avulla et ainoastaan kasvata sivuston kävijämääriä, vaan ohjaat myös ostovalmiimpia kävijöitä ostoksille verkkokauppaasi. Tämä perustuu siihen, että hakukoneen käyttäjä hakee jo aktiivisesti ratkaisua häntä kiinnostavaan asiaan. Panostamalla löydettävyyteen hakukoneissa varmistat, että juuri sinun verkkokauppasi tuotteita tarjotaan käyttäjälle ratkaisuksi.

Usein jo pienillä muutoksilla voidaan parantaa verkkokaupan hakukonenäkyvyyttä. Seuraavat seitsemän toimenpidettä on helppo toteuttaa, vaikka sinulla ei olisikaan hakukoneoptimoinnin asiantuntijoiden armeijaa tukenasi.

1. Löydä tärkeät avainsanat Googlen avainsanojen suunnittelijan avulla

Verkkokaupan hakukoneoptimointi lähtee oikeiden avainsanojen määrittelystä. Apua sopivien avainsanojen suunnitteluun saat esimerkiksi Googlen Keyword Planner -työkalusta. Keyword Planner kertoo, kuinka paljon kuukausittaisia hakuja milläkin avainsanalla tehdään, ja kuinka paljon kilpailua kävijöistä kullakin avainsanalla on.

Aina ei kannata automaattisesti valita hakusanaa, jolla tehdään eniten hakuja. Jotkut hakusanat ovat nimittäin niin kilpailtuja, että voi olla ajanhukkaa yrittää haastaa kyseisen avainsanan jo valloittaneet kilpailijat. Parempi vaihtoehto on käyttää esimerkiksi tarkennettuja hakulausekkeita, joiden osalta on todennäköisempää päätyä hakutulosten kärkisijoille.

Avainsanasuunnittelutyökalun avulla selvität verkkokaupallesi sopivat avainsanat, joiden avulla sijoittuminen korkealle hakutuloksissa on helpompaa kuin yleisillä hakusanoilla

Yksinkertainen esimerkki voisi olla kameroita myyvä verkkokauppa, joka miettii sopivia avainsanoja sivulle. Ensimmäisenä tulee mieleen, että hakukoneen käyttäjät todennäköisesti etsivät sanoilla kuten 'kamera' tai 'järjestelmäkamera'. Nämä ovat kuitenkin niin yleisiä hakusanoja, että sijoittuminen korkealle hakutuloksissa näiden avainsanojen avulla voi olla hyvin vaikeaa. Siksi kannattaakin valita vähemmän käytettyjä hakusanoja, kuten tuotemerkkien tai mallien nimiä (Nikon, Pentax K-70), tai kameran tarkempia ominaisuuksia (kompaktikamera, superzoom-kamera).

2. Sisällytä avainsanat tuotteen URL-osoitteeseen

Kun avainsanat esimerkiksi yksittäisen tuotteen osalta ovat selvillä, ne kannattaa sisällyttää tuotesivun URL-osoitteeseen. Ensimmäisillä sanoilla on eniten painoarvoa URL-osoitteessa, joten avainsana tulisi sijoittaa mieluiten ensimmäiseksi. URL-osoite kannattaa muutenkin pitää mahdollisimman yksinkertaisena, sillä näin käyttäjän on helppo hahmottaa sivun tarkoitus tarvittaessa myös pelkän url-osoitteen perusteella.

MyCashflow’ssa tuotteen nimi lisätään automaattisesti sivun URL-osoitteeseen, joten tärkeimpiä avainsanoja kannattaa käyttää nimikentässä.

3. Sisällytä avainsanat tuotekategorioiden ja tuotteiden otsikoihin

Sivun otsikko, eli title, on yksi tärkeimmistä hakukonelöydettävyyteen vaikuttavista tekijöistä. Otsikko näkyy selaimen välilehdessä sekä Googlen hakutuloksissa klikattavana linkkinä. Jokaiselle tuotekategorialle ja tuotteelle kannattaa luoda omat, avainsanoja sisältävät otsikot. Myös otsikon ensimmäisillä sanoilla on suurin painoarvo, joten avainsanat kannattaa sijoittaa heti otsikon alkuun aina kun mahdollista.

Muista myös, että Google näyttää hakutuloksissa otsikosta kirjainten leveydestä riippuen vain noin 65 merkkiä (sisältäen välilyönnit), joten otsikot kannattaa pitää ytimekkäinä. Jokaisella verkkokaupan tuotesivulla tulee olla yksilöllinen otsikko, sillä pahimmillaan Google voi rangaista sivustoa tuplasisällöistä.

Asentamalla MyCashflow-verkkokauppaasi Web Designer -laajennuksen voit määrittää tuotteiden otsikkokentät itse hakukoneoptimointikenttien avulla. Oletusarvoisesti otsikkokentässä näytetään vain tuotteen ja verkkokaupan nimi.

4. Sisällytä avainsanat tuotekuvaukseen

Verkkokaupan varsinainen tekstisisältö on hyvin tärkeässä osassa, kun Google määrittää hakutulossijoituksia. Tuotekuvausten optimointiin kannattaa siis panostaa, sillä pelkästään tuotteen nimen ja hinnan kertovat tuotekuvaukset eivät tarjoa parasta mahdollista sijoittumista hakutuloksissa.

Huolellisesti laaditut tuotekuvaukset nostavat verkkokaupassa myynnissä olevan tuotteen hakukoneystävällisyyttä samalla parantaen asiakaskokemusta.

Tuotekuvauksissa kannattaa mainita tuotteen tärkeimmät avainsanat useammin kuin kerran. Paitsi että tämä parantaa hakukoneystävällisyyttä, informatiiviset tuotekuvaukset palvelevat myös asiakkaita paremmin. Älä kuitenkaan toistele avainsanoja liiaksi. Hyvä ohjesääntö on, että tuotekuvauksessa käytettyjen avainsanojen määrä ei tule ylittää viittä prosenttia koko tuotekuvauksen sanamäärästä.

Vaikka avainsanojen sisällyttäminen onkin tärkeää, muista ajatella myös tuotekuvauksen luettavuutta ja myyvyyttä sitä kirjoittaessasi – olennaista on, että teksti aidosti vetoaa verkkokauppaan tulleeseen kävijään. Myös tuotekuvauksen pituus vaikuttaa sijoittumiseen hakutuloksissa, sillä Google löytää helpommin pitkiä tekstejä. Älä siis jätä tuotekuvauksia tyngiksi.

5. Muista tekstin lisäksi myös kuvien hakukoneoptimointi

Kuvilla on merkitystä hakukoneoptimoinnin kannalta, ja voit tietyillä toimenpiteillä vaikuttaa kuvan löytymiseen myös Googlen kuvahaussa. Verkkokauppasi tuotekuvat sijoittuvat hakutuloksissa niiden tekstitietojen (alt– ja title-tekstit) perusteella.

MyCashflow’ssa kuvien tekstitiedot asetetaan tuotekortilla. Katso lisätietoja käyttöoppasta.

Tuotteen nimi ja tärkeitä avainsanoja kannattaa sisällyttää myös itse kuvatiedoston tiedostonimeen. Tämän lisäksi kuvalle täytyy lisätä alt-määrite, jonka sisälle lisätään muutaman sanan mittainen tekstikuvaus kuvan sisällöstä. Sisällytä avainsana myös tähän kuvaukseen.

Muista myös, että Google arvostaa hakutulosten esittämisessä nopeasti latautuvia sivustoja, koska ne ovat huomattavasti käyttäjäystävällisempiä kuin hitaat sivustot. Tästä syystä tuotekuvien kokoon kannattaa kiinnittää huomiota. Älä siis käytä tarpeettoman suuria kuvatiedostoja tuotekuvissa, koska näitä kertyy verkkokaupan sivustolle suuria määriä ja ne hidastavat sivuston latautumista.

MyCashflow'ssa tuotekuvista luodaan sopivan kokoiset pienennökset automaattisesti, mutta liian suuret alkuperäiskuvat kuluttavat turhaan levytilarajoitusta, joten tuotekuvat kannattaa optimoida ennen verkkokauppaan lisäämistä.

6. Huolehdi verkkokaupan mobiiliasiakkaiden käyttökokemuksesta

Nykyään yhä useampi verkon selaaja käyttää pienikokoisia mobiililaitteita, joten verkkokaupan ulkoasu on tärkeää suunnitella responsiiviseksi – eli niin, että sivusto toimii kaikilla laitteilla huolimatta näyttökoosta. Mobiilioptimointi vaikuttaa positiivisesti myös verkkokaupan sijoittumiseen Googlen hakutuloksissa.

Kaikki MyCashflow'n sisältämät ulkoasuteemat on suunniteltu responsiivisiksi. Jos olet hankkimassa verkkokaupallesi räätälöityä ulkoasua, muista mainita suunnittelijalle, että sivuston on toimittava hyvin mobiililaitteilla.

7. Hanki verkkokaupan URL-osoitteelle SSL-salaus

Googlen hakualgoritmit arvottavat verkkokauppoja nykyään myös sen perusteella, onko sivustolla käytössä SSL-sertifikaatti. SSL-salauksessa asiakkaiden sivustolle syöttämät tiedot salataan, jolloin ulkopuoliset eivät pääse käsiksi asiakkaiden yhteys- ja tilaustietoihin. Salattu sivusto on siis Googlen silmissä tärkeämpi haussa kuin salaamaton.

Lisäksi nykyään Googlen Chrome-selain varoittaaverkon selaajia salaamattoman yhteyden käyttämisestä, mikä voi antaa epäluotettavan salaamattomista verkkokaupoista.

Voit tilata SSL-sertifikaatin verkkokauppasi URL-osoitteelle MyCashflow’n kautta mukaan lukien maksuttoman Let’s Encrypt -sertifikaatin. Lue lisää aiheesta.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi

Kannattaa muistaa, että tehokkaan hakukoneoptimoinninkaan jälkeen verkkokaupan korkea sijoitus hakutuloksissa ei välttämättä ole pysyvä saavutus, sillä Google pitää toistuvilla päivityksillään huolen siitä, että hakutulokset elävät koko ajan. Verkkokaupan hakukoneoptimointi on siis jatkuva prosessi, jonka tuloksia voi onneksi helposti seurata ja toimenpiteitä muokata tarpeen vaatiessa.

MyCashflow’n avulla hoidat kaikki tässä artikkelissa esitetyt hakukonelöydettävyyteen vaikuttavat toimenpiteet vaivattomasti.

Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin opas: työkaluja hakukonenäkyvyyden parantamiseksi

Julkaisemamme Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin opas kertoo kaiken olennaisen siitä, millä toimenpiteillä verkkokaupan hakukonenäkyvyyttä voidaan parantaa luonnollisissa hakukonetuloksissa. Opas tarjoaa runsaasti hyödyllistä tietoa, joka auttaa verkkokaupan sisältöjen hakukoneoptimoinnissa, kävijämäärien kasvattamisessa ja asiakaskokemuksen parantamisessa.  

Maksuttomasta oppaasta selviää:

  • mitä hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan
  • miksi hakukoneoptimointi on hyödyllistä verkkokaupan myynnin kannalta
  • mitä asioita jokaisessa verkkokaupassa tulisi huomioida hakukonenäkyvyyden parantamiseksi

Lataa MyCashflow'n hakukoneoptimoinnin opas ilmaiseksi ja hyödynnä vinkit oman verkkokauppasi kehitystyössä!

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas

Uusimmat artikkelit

Aloita menestystarinasi verkossa – nyt ensimmäinen kuukausi 0 €!