Konversio-optimoinnilla muutat kävijät maksaviksi asiakkaiksi ja mahdollistat samalla lisämyynnin verkkokaupassasi. Tässä artikkelissa jaamme käytännön vinkkejä, joiden avulla voit kasvattaa myyntiä tehokkaasti.
Potentiaalinen asiakas ei verkkokauppaan saapuessaan välttämättä itsekään tiedä tarkalleen, mitkä tuotteet häntä kiinnostavat ja mitä hän haluaa ostaa. Kaupan tuotevalikoimasta voi asiakkaalta helposti jäädä monia kiinnostavia tuotteita löytämättä varsinkin, jos verkkokaupan navigaatio ei ole kohdallaan.
Voit kuitenkin eri keinoin auttaa asiakasta kartoittamaan tarpeitaan ja löytämään itselleen sopivat tuotteet. Esimerkiksi hyvin mietityillä tuotesuosituksilla sekä live chatin kautta onnistuvalla henkilökohtaisella asiakaspalvelulla voit helposti hankkia verkkokaupallesi lisämyyntiä.
Jos konversio ja konversio-optimointi ovat sinulle uusia käsitteitä, lue myös seuraavat blogipostaukset, joissa kerromme tarkemmin näistä aiheista:
Verkkokaupoissa tuotteiden lisämyynti on suhteellisen helppoa. Verkkokauppasi tulisi suositella asiakasta katselemaan tuotteeseen perustuvia, tätä tuotetta kenties jotenkin täydentäviä tuotteita. Potentiaaliselle asiakkaalle kannattaa tuotesivulla tarjota lähtökohtaisesti samankaltaisia tuotteita kuin hän on parhaillaan katsomassa. Näin hän voi keskittyä juuri niihin tuotteisiin, joiden pariin hän on hakeutunut.
Ristiinmyynti (cross-selling) on tehokas lisämyyntitekniikka, jolla voit kasvattaa tilauksen arvoa suosittelemalla asiakkaan valitsemiin tuotteisiin liittyviä oheistuotteita tai muita yhteensopivia tuotteita. Esimerkiksi, jos asiakas ostaa kameran, suosittele objektiiveja, muistikortteja ja kameralaukkuja. Samoin, jos asiakas ostaa vaikkapa paidan, voit suositella siihen sopivaa solmiota.
MyCashflow'n avulla voit merkitä tuotteita ristiinmyytäväksi eri kategorioissa, kuten yhteensopivat tuotteet, samankaltaiset tuotteet, lisävarusteet, varaosat sekä usein yhdessä ostetut tuotteet. Tämä mahdollistaa tehokkaan lisämyynnin ja parantaa asiakaskokemusta. Tutustu MyCashflow'n ristiinmyyntiominaisuuksiin.
Tuotepaketit ovat yksi erinomainen keino lisämyynnin tekemiseen. Tarjoamalla valmiiksi koottuja tuotepaketteja asiakkaille voit nostaa keskiostoksen arvoa. Esimerkiksi, jos myyt murtomaahiihtosuksia, voit tarjota paketteja, joissa on mukana sauvat, siteet ja monot.
Verkkokauppiaan kannalta tuotepaketit tarjoavat keinon kasvattaa asiakkaan keskiostoksen arvoa tarjoamalla valmiiksi mietittyjä kokonaisuuksia. Asiakkaan kannalta tuotepaketit helpottavat ja nopeuttavat tuotteiden etsintää tarjoamalla samassa paketissa yhteensopivia, kaupan suosittelemia tuotteita.
MyCashflow'n tuotepakettien avulla voit lisätä verkkokauppasi myyntiä tarjoamalla valitsemistasi tuotteista koostettuja paketteja määrittelemilläsi hinnoilla. Tutustu MyCashflow'n tuotepaketteihin.
Kampanjat ja tarjoukset ovat tehokkaita keinoja houkutella kävijöitä ostamaan verkkokaupasta ja lisätä myyntiä. Tarjousten tulee olla selkeästi näkyvillä, ja paras vaihtoehto on sijoittaa ne heti etusivulle.
Tiettyyn tuotteeseen jollakin tavalla liittyvät tarjoukset on hyvä sijoittaa myös kyseiselle tuotesivulle. Näin kannattaa tehdä erityisesti silloin, kun halutaan saada asiakas ostamaan paranneltu versio standardimallista tai lisäosia johonkin tiettyyn tuotteeseen. Lisäksi tarjouksien on hyvä löytyä myös päätuoteryhmien sivuilta. Usein Tarjoukset- tai Kampanjat-linkki kannattaa lisätä myös kaupan päävalikkoon.
MyCashflow'n avulla voit helposti hallita ja toteuttaa kampanjoita, jotka lisäävät verkkokauppasi myyntiä. Voit luoda verkkokauppaan alennuksia juuri haluamillasi ehdoilla: tuotealennukset koskevat valittuja tuotteita, määräalennusten avulla asiakas voi tilata useita kappaleita samaa tuotetta alennetulla hinnalla ja alennusrivin avulla kaupassa voidaan myöntää alennuksia tilauksen loppusummasta – joko kiinteänä tai prosentuaalisena alennuksena. Lue lisää kampanjoista.
Tuotearvostelut ja asiakaspalautteet ovat tärkeitä luottamuksen vahvistajia, jotka madaltavat ostokynnystä ja edistävät siten kaupan myyntiä. Asiakkaat luottavat muiden käyttäjien kokemuksiin ja arvosteluihin, joten ne kannattaa esittää näkyvästi tuotesivuilla. Kun potentiaalinen asiakas näkee positiivisia arvosteluja tuotteesta, hän tekee todennäköisemmin ostopäätöksen.
Verkkokaupan asiakkaiden antamat tähtiarviot ja kirjoitetut tuotearvostelut tarjoavat muille verkkokauppasi kävijöille arvokasta tietoa tuotteistasi, auttavat heitä vertailemaan tuotteita ja tekemään muiden asiakkaiden kokemuksiin perustuvia ostopäätöksiä. Tuotearvostelujen voima perustuu ennen kaikkea luottamuksen vahvistumiseen: muilta asiakkailta kuultu rehellinen palaute on usein tuotekuvausta luotettavampaa tietoa.
MyCashflow'n tuotearvostelujen avulla voit kerätä ja esittää asiakaspalautteita ja tähtiarvioita, mikä helpottaa ostopäätöksen tekemistä ja lisää myyntiä. Lue lisää MyCashflow'n tuotearvosteluista.
Palkitsemalla asiakkaita ostoksista konkreettisilla eduilla, kuten kanta-asiakaspisteillä, voit lisätä asiakasuskollisuutta ja kannustaa toistuviin ostoksiin. Kanta-asiakasohjelman yksi keskeinen etu on myös asiakashankinnan kustannusten väheneminen: asiakkaiden palkitseminen ostoksista innostaa heitä tekemään ostoksia myös jatkossa, mikä on kustannustehokkaampaa kuin uusien asiakkaiden hankkiminen.
Ottamalla käyttöön MyCashflow’n kanta-asiakasohjelma voit palkita kauppasi asiakkaat kanta-asiakaspisteillä tehdyistä ostoksista. Tilauksista saadut pisteet muutetaan alennuksiksi, jotka innostavat palaamaan verkkokauppaasi ja lisäävät myyntiä toistuvien ostosten ansiosta. Tutustu MyCashflow'n kanta-asiakasohjelmaan.
Asiakkaat arvostavat nopeaa ja henkilökohtaista asiakaspalvelua. Live chat -palvelun avulla asiakkaat voivat esittää suoraan henkilökunnalle ostamiseen liittyviä kysymyksiä. Asiakaspalvelija voi reaaliajassa auttaa tuotteen valinnassa tai asiakasta askarruttavissa ongelmissa.
Live chatin ehdoton valtti on vaivattomuus: asiakkaat voivat kysyä helposti asioita, joita heidän ei muuten tulisi välttämättä kysyttyä. Kansainvälisten tutkimusten mukaan 73 % ostajista haluaa olla yhteydessä asiakaspalveluun live chatin avulla, mikä tekee siitä tehokkaan välineen asiakaspalveluun ja lisämyyntiin.
MyCashflow'n avulla voit helposti lisätä live chat -toiminnon verkkokauppaasi, mikä parantaa asiakaspalvelua ja lisää myyntiä. Katso ohjeet live chat -palvelun asentamiseen täältä.
Muistamalla lisämyynnin merkityksen ja hyödyntämällä tehokkaita konversio-optimoinnin keinoja voit merkittävästi parantaa verkkokauppasi myyntiä ja asiakaskokemusta. Ristiinmyynti, tuotepaketit, kampanjat, tuotearvostelut, kanta-asiakasohjelma ja live chat -palvelu tarjoavat monipuolisia työkaluja, jotka lisäävät myyntiä ja parantavat konversiota. MyCashflow tarjoaa kattavat ratkaisut näihin tarpeisiin, auttaen sinua menestymään verkkokauppiaana.
Lue myös:
Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.